Veckotävlingen

Oftast brukar jag sucka för den där Lennart och ibland även över Norrbaggen, men nu suckar jag även för Ahvnet...

20210721_101416.jpg
Strålande väder, nästan ingen vind, bra ramp.

20210721_105644.jpg
Hittade ett stim småfisk och tänkte att här måste Abborren finnas! Jiggade en timme eller så utan den minsta lilla pet. Riggade pimpelspöt med en liten krok och några sänken. På med några maggots och vips! En liten mört.

20210721_143438.jpg20210721_151311.jpg
Trollade vidare ett par timmar och besökte även ett antal ställen som borde ge någon Abborre, men icke....

20210721_132856.jpg
Trots värmen så smakade ärtsoppan utmärkt.

Rapport 21/7: 2st Gäddor, 1st mört.
(Elvinschen fungerade utmärkt)
 
Besökte Snäjk i går och råkade köpa ett spö så nu måste jag åka till Lysekil för att testa det.
I Lysekil finns det så här års knappt ståplats och definitivt inga lediga P-platser. Får i likhet med andra turistorter (av vilka jag dessvärre bor i en) en plats på listan över ställen som bör undvikas under tre av årets månader. Varför folk frivilligt väljer att semestra på sådana ställen begriper jag inte.

Något mindre trängsel vid Basteviksholmarna där jag gjorde några kast mellan badisar och windsurfare innan jag gav upp. På måndag ska det regna och då kanske det är mindre trängsel långs stränderna?

0 p.
 
Jag har en regelfråga.
Är följande krokning godkänd?
Jag har fått två stycken braxen krokade så idag på jigg.
 

Bilagor

  • 5CC8DB34-3D8F-4E66-972C-490ADB425D81.jpeg
    5CC8DB34-3D8F-4E66-972C-490ADB425D81.jpeg
    1.2 MB · Visningar: 45
  • 8EA423BF-7B19-42DC-ADE5-8058EB2222D5.jpeg
    8EA423BF-7B19-42DC-ADE5-8058EB2222D5.jpeg
    1.3 MB · Visningar: 37
Även om jag är utom tävlan så är en fisk rätt krokad om kroken sitter invändigt i munnen.:)
Det är sportfiskarnas regler.
Det är lätt att vara tvärsäker när man gör det enkelt för sig (och inte har riktig koll...).

Naturligtvis är en fisk som har kroken invändigt i munnen korrekt krokad. Vad gäller "sportfiskarnas regler" kan citeras följande (ur Sportfiskarnas tävlingsbestämmelser SÄRSKILDA TÄVLINGSBESTÄMMELSER FÖR KUST & SJÖ): "Allt ryckfiske är förbjudet liksom artificiellt bete med fast krok, med undantag för jigg. Vid fiske får man använda en trekrok eller tre enkelkrokar, (undantag artificiellt bete som av tillverkaren försetts med mer än en trekrok). Fisken ska vara krokad i huvudet, framför gällocken." Vad som gäller för Veckotävlingen bestämmer inte Sportfiskarna, men personligen tycker jag att den citerade regeln är rimlig med det tillägget att kroken ska ha fastnat när fisken försökt att ta betet. Är fiskaren övertygad om att så är fallet så bör krokningen anses korrekt även om kroken skulle sitta fast i munnens utsida. Sitter kroken i ögonsockeln eller nacken är det (i mina ögon) en uppenbar felkrokning (även om den är korrekt enligt den citerade regeln, men jag tycker inte alltid som Sportfiskarna gör...).
 
Anmäler fiske idag.
Fiskade från Stångehuvud. Ingen makrill. Ingen torsk, Inga gyltor men kannibalistiska stensnultror. Jag testade med räka men det var för enkelt för dem. Så lyckades jag felkroka en så illa att jag blev tvungen att skära loss kroken (men förts avlivade jag den). Små bitar av den (skinnet är bland det segaste som finns) satt tillräckligt bra på kroken för att jag skulle lyckas kroka två stycken korrekt. Sedan slutade jag. Har inte tillräcklig tävlingsskalle för att dra upp tio snultror...

22 p.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lausvik Veckotävlingen - anmälningar Fiske 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...