Vaxa kajak

Jag tänkte vaxa kajaken för att göra den lite sommarfin. Någon som har förslag på bra bil- eller båtvax för kajaker?

Jag använder

Jag använder polish och båtvax från Biltema.

På våren innan sjösättning så tvättar jag skrovet med varmt vatten och nå'n sorts allrengöringsmedel. Efter tvättning så påför jag och tar bort polish enligt beskrivningen på flaskan. Som avslutning så vaxar jag skrovet enligt anvisningarna på den flaskan.

I tisdags var jag ute och paddlade med nå'ra andra i Friluftsfrämjandet (premiär för mig i Främjandet i Knivsta) många av deltagarna tyckte att min gamla Basic från Kanotbryggan verkade snabb och lättdriven. Jag tror inte att det beror på vaxningen utan på att det är ett lättdrivet skrov i min marchfart dock så gör nog vaxningen lite också om inte annat så rent psykologiskt.

Till yttermera visso så är kajakvården en trevligare syssla att smita från husplikterna med än att bränna löv och kvistar i ett hörn av trädgården.

[Ändrat av klippen 2005-05-22 kl 22:37]

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag tycker det är svårt att komma till att vaxa kajaken, det blir liksom oftast en paddeltur istället...
mvh/Sulan som vaxar med ett obskyrt lättflytande båtvax.

Liten andel

samme83; sa:
Jag tycker det är svårt att komma till att vaxa kajaken, det blir liksom oftast en paddeltur istället...

Jag vaxar 4 timmar per säsong, jag paddlar mellan 100 och 110 timmar per säsong.

samme83; sa:

Jeg padler ca 100 dager i året, og da mener jeg at en dag (eller to) med vask og vax er helt ok for at Kajakken min skal tåle saltvann og sol bedre... Og holde seg fin lengst mulig.

Når det gjelder farten tror jeg at det er mer psykisk enn reell fart-økning..

Hilsen Øyvind som bruker AUTOGLYM bil-vax på kajakken og vanlig Biltema-silikonstift på gummi-lukene! :)

Tack för tipsen!

Jag inköpte en flaska med National Marinvax, utan silikon och utan slipmedel, idag. Nu ska det bli putsa av!

Glasfiber el. plast?

Är det glasfiberkajaker eller plastkajaker ni pratar om? Vad ska man annars göra med plastkajaker för att hålla dem i skick?

Glasfiberkajak...

är det vi(jag) pratar om. Har sett en diskussionstråd som rör platskajaker på det här forumet, men minns inte exakt var. Förmodligen kan du hitta det lätt med sök-funktionen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips