VAX ! Inpregnering av Meindel Taiga

  • Trådstartare moerngaard@hotmail.com (Jonathan)
  • Start datum

moerngaard@hotmail.com (Jonathan)

Gäst
Köpte ett par Meindel Taiga och följde butikens råd och smörjde in dem med snoseal (vax). Jag följde instruktionerna, värmde med hårtork och nu ser det för dj...gt ut !
Någon som har råd eller erfarenheter at dela med sig av ?
 

ake.jagervall@hassle.se.astra.com (Åke)

Gäst
Utsendet ...

Hej !


Skorna ändrar helt karaktär när man smörjer in dem med vax. Från en matt ljus yta till en glansig mörk. Vill man behålla den mattayt finshen så bör man behandla skorna med flyttande Nix wax vilket enligt mina erfarenheter fungerar riktigt bra i alla fall när skorna är relativt nya !


I ditt fal så är det tyvärr försent för detta, jag rekomenderar dig inte att försöka ta bort vaxet med varmt vatten och diskmedel även fast det går, då jag har fått för mig att denna omilda behandling förkortar livslängden på kängan.


Det enda du har att göra är att använda kängan mycket så försvinner den glansiga ytan ganska fort, detta som ett resultat av en av vaxets nackdelar, det sitter inte fast nå vidare och kräver insmörjning i ganska täta intervaler. Men behandlingen med hår tork kanske har gjort så att det sitter djupare och bättre.


Mvh ÅKE
 

moerngaard@hotmail.com (Jonathan)

Gäst
Utseendet, nja inte riktigt !

Tja det var inte riktigt utseendet jag menade !
Jag ut tryckte kanske mig något oklart.
Lädret blev glansigt (i och för sig inte fel) samt fick en yta som kändes flottig och lämnade en tunn stearin liknande yta på fingrarna och kläderna.
Men tack för ditt svar. Jag får se till att komma ut riktigt mycket de närmaste veckorna så jag kan fetta in dom med fiskarsmorning eller något liknande.
 
Varning för fett på Meindel

Många av mina lumpar-polare hade Meindelkängor istället för M90 kängorna. De flesta som smörjde sina Meindelkängor med fett säger att de fått världens dyraste gummistövlar. Fettet täpper till gore-texen, skorna blir visserligen täta men andas ej heller. Fett fungerar ej på samma sätt på gore-tex och läder. Något slags vax bör användas, jag vet dock inte vilket som är bäst.
 
Jag gör så här

Jag köpte ett par Meindl Taiga för ca 2 år sedan och de har jag smörjt med "Meindl Sportwax", vilket rekommenderas av Meindl själva (om det är för att sälja mer eller för att det är bäst lämnar jag osagt). Det funkar dock för mig utan att Gore-Tex fodret slutar fungera. Ibland kan man även använda "Meindl Wet Proof" (impregneringsspray). Vad jag har hört så rekommenderar ingen fiskarsmorning eftersom den typen av vax "äter" på lädret vilket inte är bra.

Jag smörjer med Sportwax efter var tredje eller var femte användningsdag och ibland, speciellt när jag har klivit runt i mycket vatten, så använder jag även Wet Proof.
 
Samma erfarenhet

Jag har haft mina Island i snart fyra år nu och inte haft några som helst problem med dem. Smörjde in med rent fett de två första gångerna (ofärgat, mjölkvitt) för att sedan fortsätta med Meindl:s sportwax. Eller Meindls och Meindls det är Kiwi som tillverkar det åt dem. De första burkarna de sålde hade bara en klisterlapp med Meindl på framsidan. Så det går alltså lika bra med Kiwi.
Hemligheten är att inte smörja in för ofta för de korkas ytterlädret igen, med försämrad andningsförmåga och då ökad fotsvett som följd. Jag brukar klara mig på 2-3 gånger per år. Vill också instämma i varningen för fiskarsmorning då det lär korka igen kängorna och kanske till och med göra dem mer sladdriga. Att de äter läder har jag dock ingen erfarenhet av...

Räddningen för dig är nog att använda bort vaxet och sedan gå över till Sportwax. Använd absolut inte fett sedan!
Lycka till!!
 
Fettvarning, just det

Instämmer helt kring det här med fett. Kängor av den "stabilare" typen ska inte smörjas med fett alls, det gör att lädret kan bli alltför mjukt och och man missar en del av det stöd som skon ska ge. Framförallt tror jag att man ska vara försiktig med fett och kängor man använder stegjärn till (egna erfarenheter). Fortsätt med vax av något slag. Själv använder jag Sno-seal, men det finns ju annat också.
 
Meindel sportvax är det impregnering ? Det står lite otydligt på förpackningen.
Mina har börjat ta in lite vatten och jag tänkte smörja in dem med just sportvax- men blev lite förvirrad - är det impregnering eller är det bara för att skydda skorna.
 
Meindel sportvax är det impregnering ? Det står lite otydligt på förpackningen.
Mina har börjat ta in lite vatten och jag tänkte smörja in dem med just sportvax- men blev lite förvirrad - är det impregnering eller är det bara för att skydda skorna.

Vilken modell har du? Om du har en modell med Gore-tex membran, så är det skadat om det läcker in skon. Men kontrollera att det verkligen är läckage och inte bara blir fuktigt av värme (mycket vanligt!). Är membranet skadat brukar det knappast hjälpa att vaxa mera.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.