Spickor i nya Lundhagskängor

Hejhej, jag köpte ett par nya kängor (Stuore från lundhags) och undrar bara om det är normalt med små sprickor i ytan på lädret, vilka uppkommit på bara några dagar (har ingen tidigare erfarenhet av läderkängor). Har gått totalt kanske 5 km i skorna och smörjde in dem med vax innan första promenaden. Innan dess stod de orörda i kanske en vecka, hade endast testat passformen i lägenheten.
 

Bilagor

  • DSC_0290.JPG
    DSC_0290.JPG
    3 MB · Visningar: 255
  • DSC_0293.JPG
    DSC_0293.JPG
    1.9 MB · Visningar: 245
Av det jag kan se på bilderna verkar det vara "böjveck" vilket är fullt normalt för en läderkänga. Känner du dig osäker tycker jag du ska kontakta Lundhangs - dom är otroligt proffsiga i att hantera sina kunder gällande funderingar om kängor.
 
Ser helt normalt ut såvitt jag kan se. Skulle snarare kalla det veck. De uppstår där materialet böjs, viks eller liknande. Vandringskängor är inte nämnvärt annorlunda jämfört med "vanliga" skor tillverkade av läder (eller din egen hud). Utvecklas vecken till sprickor så har du förmodligen slarvat med infettningen.

Själv är jag ingen stor anhängare av vax när det kommer till mina vandringskängor. Jag upplever att lädret tenderar att kännas lite för torrt för min smak. Men vissa gillar det då de menar att kängorna behåller mer av sin ursprungliga styvhet. Antar att det beror på modell, material, smak och tycke. På din skomodell hade jag nog till exempel föredragit typ Lundhags eget skofett. Men om det kommer du säkert få olika åsikter beroende på vem du frågar.
 
Helt normalt, böjveck, fetta in kängorna med läderfett, minkoil, Lädersmörja, fiskarsmörning eller vad du fördrar. Fettet sugs bättre in i lädret om du vattentvättat kängorna innan.
 
Jag har inga Lundhags men mycket andra läderkängor och skor.
Lädret blir så där. Hela skorna kommer att bli fulla med diverse mönster i lädret efter hur lädret påverkas av användning. Jag tycker att det ser fint ut med ett par väl ingångna läderskor. Precis som jeans blir efter att man har använt dom länge.
Jag brukar smörja in alla mina läderdojjor, tar mycket mer fett än rekommenderat och det har funkat fint än så länge.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.