Vattentäta vantar Cuben 6 gram

De där skulle jag behövt under en extremt våt dag i kebnekaise-fjällen över mina vanliga handskar. Hur hållfast är materialet? För det är nästan viktigare att de håller än att de är lätta enligt mig. Annars är det ju bara 6 gram skräp man bär med sig tillslut.
 
De där skulle jag behövt under en extremt våt dag i kebnekaise-fjällen över mina vanliga handskar. Hur hållfast är materialet? För det är nästan viktigare att de håller än att de är lätta enligt mig. Annars är det ju bara 6 gram skräp man bär med sig tillslut.

Skulle nog vilja säga att materialet är starkt nog för vandring med stavar Skall man klättra eller krypa på händer och knän är det ju en annan sak. Om hållfasthet är det viktigaste finns det ju vantar på Rustkammaren som tål det mesta ;-)

Till saken hör naturligtvis att eftersom de här vantarna s a s är gratis för mig, eftersom jag använder spillmaterial jag redan har så gör det inget om de inte håller i en massa år. Att de skulle hålla för en veckotur även om de används varje dag tvivlar jag inte på, men har inte testat. Och om det går hål i dem så silvertejpar jag. Upplever alltså noll risk för att de inte skulle fylla sin funktion.

Moderna, tunna vävar och liknande (Cuben är ju formellt ingen väv) är som regel mycket starkare än många tror. Jag har ett par ur-tunna vandringsbyxor (120 gram) BPL Thorofare som jag använt i i flera år och i ganska brutala snårskogar (http://www.fjaderlatt.se/2011/08/nahanni-i-labor-pains.html). Tråden som fållen i nederkanten är gjord med har nötts av, så jag har fållat om dem. Men tyget är still going strong. De är lite noppiga på framsidan av låren, det är allt.

Några hållfasthetstester på Cuben fiber:

http://blog.owareusa.com/2012/01/16/cuben-fiber-pull-tests/
http://www.suluk46.com/RandD - RD20 Cuben Tieout Tests.html

Jörgen
 
Moderna, tunna vävar och liknande (Cuben är ju formellt ingen väv) är som regel mycket starkare än många tror. Jag har ett par ur-tunna vandringsbyxor (120 gram) BPL Thorofare som jag använt i i flera år och i ganska brutala snårskogar (http://www.fjaderlatt.se/2011/08/nahanni-i-labor-pains.html). Tråden som fållen i nederkanten är gjord med har nötts av, så jag har fållat om dem. Men tyget är still going strong. De är lite noppiga på framsidan av låren, det är allt.

Fast i länken skriver du ju att din "lightweigt drysuit" snabbt gick sönder av snårskogsvandrandet?
 
Skulle nog vilja säga att materialet är starkt nog för vandring med stavar Skall man klättra eller krypa på händer och knän är det ju en annan sak. Om hållfasthet är det viktigaste finns det ju vantar på Rustkammaren som tål det mesta ;-)

Till saken hör naturligtvis att eftersom de här vantarna s a s är gratis för mig, eftersom jag använder spillmaterial jag redan har så gör det inget om de inte håller i en massa år. Att de skulle hålla för en veckotur även om de används varje dag tvivlar jag inte på, men har inte testat. Och om det går hål i dem så silvertejpar jag. Upplever alltså noll risk för att de inte skulle fylla sin funktion.

Moderna, tunna vävar och liknande (Cuben är ju formellt ingen väv) är som regel mycket starkare än många tror. Jag har ett par ur-tunna vandringsbyxor (120 gram) BPL Thorofare som jag använt i i flera år och i ganska brutala snårskogar (http://www.fjaderlatt.se/2011/08/nahanni-i-labor-pains.html). Tråden som fållen i nederkanten är gjord med har nötts av, så jag har fållat om dem. Men tyget är still going strong. De är lite noppiga på framsidan av låren, det är allt.

Några hållfasthetstester på Cuben fiber:

http://blog.owareusa.com/2012/01/16/cuben-fiber-pull-tests/
http://www.suluk46.com/RandD - RD20 Cuben Tieout Tests.html

Jörgen


6 gram känns onekligen bra. Men varför inte då göra allt enklare, plastpåsar och silvertejp, om du ändå skall bära med dig silvertejp för att laga? Jag vill gärna ha låg vikt, men på fjället orkar jag inte släpa med mig lagningsutrustning för att utrustning jag använder kan vara av så dålig kvalité att det nästan behövs att man har med sig rep-kit till det mesta.
 
"Vattentäta" handskar utan vattentäta sömmar

Inte för att såga ditt projekt Jörgen, men mina erfarenheter av handskar i vattentätt material men utan tejpade sömmar är urusla. Marmots modell "precip mitt" (tror jag det var) var löjligt billig (typ 300) men utan sömtejpning, och efter en knapp halvtimmes regn så var det vatten i handskarna, i innerhandskarna, på väg innanför regnjackans ärmar.. you name it.

För sarekdagar med halv- eller heldagars regn var detta rena katastrofen, och för kortare regn ser jag inte riktigt behovet av regnsäkra handskar öht.
 
Jag har testat liknande handskar i silnylon på blöt vandring. Mina handskar gick upp lite i sömmarna (jag hade sytt med för komplext mönster för tummen. Det funkade inte med material utan stretch.), men de fyllde ändå en funktion. De blev mycket varmare än med vanliga fuktiga handskar då silnylonen skyddade mot vinden bra. Jag hade ett par tunna merino under. Mina 10g handskar kändes alltså inte som skräp.

Förresten, var inte vitsen med Jörgens handskar att de var tejpade? Min erfarenhet av otejpade köpehandskar har också varit klart negativ. De tog in vatten ganska omgående och torkade inte sedan.


Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Inte för att såga ditt projekt Jörgen, men mina erfarenheter av handskar i vattentätt material men utan tejpade sömmar är urusla. Marmots modell "precip mitt" (tror jag det var) var löjligt billig (typ 300) men utan sömtejpning, och efter en knapp halvtimmes regn så var det vatten i handskarna, i innerhandskarna, på väg innanför regnjackans ärmar.. you name it.

För sarekdagar med halv- eller heldagars regn var detta rena katastrofen, och för kortare regn ser jag inte riktigt behovet av regnsäkra handskar öht.

Har du någon handske du kan rekommendera? En som fått bra kritik är annars Mountain Laurel Designs e-vent Rain mitt.
Vanliga gtx-skalhandskar känns lite overkill för sommarbruk. Dyrt som sjutton också. Neoprenhandskar har jag testat, men var inte överdrivet förtjust. Det blir kallt när man sitter still.
 
6 gram känns onekligen bra. Men varför inte då göra allt enklare, plastpåsar och silvertejp, om du ändå skall bära med dig silvertejp för att laga? Jag vill gärna ha låg vikt, men på fjället orkar jag inte släpa med mig lagningsutrustning för att utrustning jag använder kan vara av så dålig kvalité att det nästan behövs att man har med sig rep-kit till det mesta.

Du gör naturligtvis som du vill och drar vilka slutsatser du vill. Din utgångspunkt verkar vara att de här vantarna går sönder. Mitt svar var att om de eventuellt går sönder så har jag ändå alltid med mig silvertejp i min säkerhetsutrustning och då kan jag använda den för att laga vantarna med. Risken för att de helt skulle förlora sin funktion om man är beroende av dem under en vandring är alltså enligt min mening försumbar.

Jag tror inte att de här vantarna går sönder så lätt. Som Gusbo skriver så fyller ändå aningen läckande vantar sin funktion genom att minska nedkylningen högst avsevärt jämfört med att inte ha några vantar alls. Men om de totalt kraschar så har man ju alltid möjligheten att använda eventuella plastpåsar man har med sig.

Jörgen
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...