Vattenrening passande till nalgene flaskor

Tänkte införskaffa mig ett vattenfilter och har kollat på sawyer mini men inser att funktionen att kunna skruva på den direkt på sin flaska och bara dricka inte funkar när jag som oftast bara använder nalgene flaskor.
Någon som vet om de finns någon ”adapter” eller liknande som gör att man kan koppla på den, eller annan vattenrening, på en nalgene flaska med sk. wide-mouth?

obs jag vet att det finns vattenreningspumpar men tänkte försöka ha ett litet, lätt och smidigt filter.
 
Hej!
Jag letar efter precis samma sak. Såg denna på outnorth, kanske kan vara något?
 
Såhär står det dock på en annan sida om den. Så vet inte om den renar eller bara filtrerar grumligt vatten 🤔
"SteriPEN förfilter används som en första rening om vattnet är kraftigt smutsigt eller grumligt innan det renas med en vattenreningspenna. Avlägsnar skräp från vattnet så att UV-ljuset effektivt kan förstöra mikroorganismerna i det. Bildar vattentät försegling med SteriPEN Classic 3, SteriPEN Ultra eller SteriPEN Aqua".
 
Såhär står det dock på en annan sida om den. Så vet inte om den renar eller bara filtrerar grumligt vatten 🤔
"SteriPEN förfilter används som en första rening om vattnet är kraftigt smutsigt eller grumligt innan det renas med en vattenreningspenna. Avlägsnar skräp från vattnet så att UV-ljuset effektivt kan förstöra mikroorganismerna i det. Bildar vattentät försegling med SteriPEN Classic 3, SteriPEN Ultra eller SteriPEN Aqua".

hmm okej, ja för de står ju inget angivet hur mycket vatten den kan rena, om man ska eller kan göra rent filtret, heller inget om hur mycket de renar... känns lite osäkert.
 
Jag har en sawyer mini och tycker den funkar utmärkt. Att dricka direkt ur fungerar men jag vet inte om jag skulle vilja det, tappar man flaskan med filtret monterat känns det som att något lätt skulle knäckas om den landar på filtret med den långa hävarm som skapas med hjälp av flaskan.

Det känns lite säkrare att använda en påse och pressa ut rent vatten i flaskan. Då slipper man även hålla koll på att aldrig dricka ur din nalgene flaska utan att diska den. Att filtrera 5-7dl går snabbt, är det långt till nästa vattendrag kan man även fylla squeze påsen med smutsigt vatten för att rena lite senare. Man kan även dricka direkt ur squeze påsen som går lite enklare då den kollapsar och inte drabbas av baksug.
 
Rena vatten under en 10 dagars vandring är en verksamhet som får ta den tid det kräver, Gravitationsfiltrering är smart.
Har du vägt dina nalgene flaskor Linneagk?

go tur
 
Det kommer inte funka.
Om du sätter ett sånt filter på en hård flaska så kan du inte klämma ihop den, och hur ska du då pressa vattnet genom filtret?
Vill du använda Nalgene får du nöja dig med ett pumpfilter, eller ett UV-filter. Om du inte sätter en luftningsventil i botten så att du kan gravitationsfiltrera.

Ett sawyer Mini/Micro/Squeeze med petflaska är smidigt. Våga vägra Nalgene =)
 
If you use the type of Nalgene with a drinking spout and straw inside to draw water from the bottom, the you can attach the Sawyer to the straw and cut the straw short enough so the input of the filter rests on the bottom of the bottle. You have now made a filter bottle. Fill it with water and drink through the filter. There are a few problems with this. You will have to suck harder to to drink through the filter and there is ho good way to backflush to clean. Also it is not verstile. Just one way to use it. Also consider the HydroBlue Versaflow filter (if available where you live). I like it better than Sawyer
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seasteel Vattenrening Utrustning allmänt 21
nicko_ Vattenrening Utrustning allmänt 17
HenrikBWE Vattenrening - Nasafilter Utrustning allmänt 11
frostbiten Vattenrening + Vattensäck & Vätskesystem = Kaos? Utrustning allmänt 12
Baslägerliv Behov av vattenrening i Mälardalen och Skåne? Utrustning allmänt 15
Steeltoe Vattenrening från Kina? Utrustning allmänt 2
Kroppefjäll Vattenrening Utrustning allmänt 10
Baslägerliv Vattenrening Utrustning allmänt 14
mkruse Radio passande fjällvandring Utrustning allmänt 28
Fjorr Slangadapter till Katadyn BeFree filter Utrustning allmänt 0
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
Obbmundson slida till f1 Utrustning allmänt 9
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
_Alba_ Vandringskängor till Camino de Santiago Utrustning allmänt 14
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
Johan123 Vilket abonnemang till Garmin inreach mini? Utrustning allmänt 10
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
AOx Klämma till Tältstång Utrustning allmänt 7
holetaker Avbärarbälte till ramryggsäck Utrustning allmänt 2
granbom Olja till knivskaft Utrustning allmänt 20
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
Dan B Solpanel till en kylbox. Utrustning allmänt 27
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Smogz Impregnering till polycotton kläder Utrustning allmänt 7
Kotten Förvaringspåse i läder till Hällmarks kaffepannor? Utrustning allmänt 3
GeorgM Sula om äldre jämtkänga till NN75? Utrustning allmänt 2
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Nosse Sawyer mini, även till mörkt vatten? Utrustning allmänt 3
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
Maelstrom Förpackning till första hjälpen Utrustning allmänt 7
ApOjkpg Handtag till fältugn Utrustning allmänt 13
kallegroda Cykelkedja till "standardcykel" Utrustning allmänt 44
Lars H Alternativ till kletig Leukoplast? Utrustning allmänt 11
MartinR Tålig och vattentät telefon, alternativ till en Xcover3 ? Utrustning allmänt 8
bico Gummipackning till Sawyer Mini? Utrustning allmänt 0
Botilda Tåbleck till gamla läderpjäxor Utrustning allmänt 4
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
swimwhizz Isdubbar till barn? Utrustning allmänt 0
Sverker G Fråga om bränsle till trangia Utrustning allmänt 24
eclipsetomte Snöre/lina till tält och hängmatta Utrustning allmänt 3
Mummis Alternativ till vetekudde (att ha med sig i skogen) Utrustning allmänt 10
vandrafjäll Finns det någon utmanare till thermacell myggskydd? Utrustning allmänt 33
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
farsi Alternativ till Thermos Travel Pro 0.4L Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.