vatten och tillsatser

Ska man blir trött på att de besprutas med vatten eller det faktum att det alltid ska tas upp i medierna när det sker?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
hej
själv blir jag trött på att det får förekomma överhuvudtaget, köper jag fisk vill jag ha fisk och inte vatten. köper jag "färsk" juice vill jag inte ha 11 månader gammal köper jag pålägg vill jag inte ha en kemikalielista etc etc ;)
vänligen nils

Oftast kan man väl läsa innantill på förpackningen för att undvika att bli "lurad", som i fallet med juice. I andra fall kan det, rent praktiskt, kvitta. Som in fallet med den ommärkta köttfärsen. Köttfärs som är en eller två dagar gammal går finfint att äta. Att vi slänger ätbara livsmedel bara för att det står fel siffra på dem är en långt större skandal.

Men man får såklart inte ljuga för konsumenterna. Det ska stå på fisken vad som är fisk och vad som är vatten. Annars förstör man ju den upplysta konsumentens möjlighet att välja själv om köttfärsen, fisken eller juicen är värd att köpa.

avslutad210712

Gäst
Brukar ibland kolla på kyckling och jag har för mig att jag sett mellan 5-30% "marinad", dvs mest vatten, i fileerna. Så den skenbart billigaste kycklingen är definitivt inte den billigaste om man räknar på hur mycket kyckling man får. Fast å andra sidan minskar den mest vattenfyllda mest i vikt när jag torkar den så den kanske är bäst ändå............

Brukar ibland kolla på kyckling och jag har för mig att jag sett mellan 5-30% "marinad", dvs mest vatten...

Jag har inte exakt siffra men "lagen" tillåter 17% vatten i kycklingfiléer och de som i tester brukar få bäst resultat (även på smak) ligger på 17%. De övriga på upp till 40%.

Själv ogillar jag filéer, tycker låren är bäst.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips