Våtdräkt vs torrdräkt?

Hur är det med dragkedjan om man är ensam och skall ta på/av torrdräkten ? klarar man en dräkt med kedjan över axlarna eller är det kedjan på framsidan som gäller.

Jag har sett de som löst det problemet genom att fästa ett snöre i löparen på dragkedjan. Det blir dock betydligt mycket bökigare än att ha dragkedjan på framsidan. Då är det sessutom lättare att ventilera vid raster.

Jag har paddlat i torrdräkt vintertid samt sen höst och tidig vår i ett antal år nu. MIna erfarenheter är att en enkel och avskalad modell på torrdräkt definitivt är smidigast. Fickor, extra kragar, huvor och annat gör "sparkdräkten" mindre följsam och smidig.
Min Typhoon Alpha från wetsuitoutlet sitter så bra på mig att den inte känns mer besvärande än en skaljacka. Den modellen finns inte kvar längre men flera liknande och www.wetsuitoutlet.co.uk har mycket att välja på och till bra priser.

Jag har sett de som löst det problemet genom att fästa ett snöre i löparen på dragkedjan. Det blir dock betydligt mycket bökigare än att ha dragkedjan på framsidan. Då är det sessutom lättare att ventilera vid raster.

Jag har paddlat i torrdräkt vintertid samt sen höst och tidig vår i ett antal år nu. MIna erfarenheter är att en enkel och avskalad modell på torrdräkt definitivt är smidigast. Fickor, extra kragar, huvor och annat gör "sparkdräkten" mindre följsam och smidig.
Min Typhoon Alpha från wetsuitoutlet sitter så bra på mig att den inte känns mer besvärande än en skaljacka. Den modellen finns inte kvar längre men flera liknande och www.wetsuitoutlet.co.uk har mycket att välja på och till bra priser.

Det varierar mellan olika modeller var dragkedjan sitter. Den modell jag har har en kedja från under vänster bröst via framsidan till upp på höger axel. Det är svårt att dra av den för den är seg, men det är inget svårt att få tag i den. Hur seg dragkedjan är varierar också mellan modeller, och jag har försökt smörja min.

--- Mats ---

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ryggkedja klarar man som redan nämnts av med snöre men är inte att rekommendera, du ser inte när understället fastnat och har du otur fastnar kedjan där och du får åka hem eller be nån lirka loss kedjan.

FZ, dvs. frontkedja är nästan ett måste och jag kommer aldrig mera att köpa nåt skalplagg utan en sån. Lite trögt går alla gastäta kedjor men med parraffin eller värmeljus från Ö&B som "smörja" blir dom bättre och bättre efter ett tag.

Ytterligare en fördel med frontkedja är att man har plånbok och bilnycklar i säkert förvar, och är det skitväder byter man om hemma och slipper stå i regn och blåst och byta om på stranden. Det enda som blir lite udda är när man gör nerslag på lokala pizzerian på väg hem och alla bara stirrar på den dåre som kommer utifrån hällregnet iklädd "dykardräkt" men det får man bjuda på. :)

Haha!

Känner igen mig när jag drullar in i videobutiken på väg ner till kajaken. Vad störd man måste se ut.

Dragkedjan?

Bra spørsmål, ser at mange padlerer har problemer med å ha glidelåsen på ryggen - og de trenger nesten altid hjelp for å komme i og ut av tørrdrakten. Min erfaring tilser at glidelås i front gjør det hele enklere, og få negative elementer med seg. En fordel er det dog at glidelåsen lukkes på skulder, og ikke motsatt.

Når det gjelder vedlikehold av glidelås, har Ursuk http://www.ursuk.com/immersionsuits39
begynt med en ny lettere, mer holdbar og vedlikeholdsfri glidelås, som er meget enkel å komme inn og ut av. Etter min mening er også fravær av latexmansjetter en fordel - kun neopren dersom kvaliteten er bra på drakten.

padler selv året rundt, og tørrdraktene er i flittig bruk, og er førstevalget på senhøst, vinter, og tidlig vår, og deretter badebukse....

Jobbade med lite bojstenar i helgen. Hade på NSR 0.5 mm neopren (tröja m lång arm och långbyxa), freecemössa på huvudet och våtdräktssockor på fötterna. Simmade omkring och dök ner till max 3 meter under 20 minuter i 11 C vattentemperatur (nästan noll vind och vågor). Visst blev jag nerkyld men jag blev positivt överraskad av att så tunt kan isolera så bra utan att man får skakningstendenser. Kyler man inte ner huvudet klarar man sig ju ännu längre. Helt klart bra att ha om man vill köra mer racigt när vattnet är kallare.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips