Vart tar ni vägen vänner, om det blir krig ???

Gillar inte heller tanken på ett yrkesförsvar men jag reagerade på det du skrev om vilka vi vill ha var. Är det verligen så fel att ha en person som tycker om det den gör och faktiskt är duktig på det också på en viss plats. Nu vet jag att det är lite väl långsökt men då skulle ju inte sjukvårdsintresserade personer få vara sjukskötersor, träintresserade personer få vara snickare och matintresserade personer få vara kockar...

Kanske ska man vara tacksam över att det finns personer som är villiga att riskera sina liv för att vi andra ska få vara trygga?

Yrkessoldater i andra länder är inte alla "dåliga". Rötägg finns det överallt.

Gillar hur du tänker här, Kom själv att tänka på ett av mina favoritcitat i sådana här sammanhang:

"The nation that will insist on drawing a broad line of demarcation between the fighting man and the thinking man is liable to find its fighting done by fools and its thinking done by cowards."
- Sir William Francis Butler
 
Igår kväll läste jag igenom hela tråden och gjorde några reflektioner.
Den första är att ni verkar utgå från att samhället upphör att existera i händelse av krig. Så är det ju inte utan både "ockupationsmakten" och framför allt Vi har ett stort intresse av att samhället med sina funktioner fortsätter att fungera. Det är först när detta inte fungerar som det finns behov av att fly.

En del inställer sig för tjänstgöring, andra drar till skogs och några åker till västindien. Det verkar stämma ganska väl med verkligheten efter "Katrina" där en del poliser med ansvar för lag, ordning och säkerhet valde att stanna kvar och tjänstgöra till varje pris, i förvissningen att de som var ansvariga för evakueringen tog hand om deras familj och att de skulle få förstärkning så snart det gick. Andra ansåg att de hade större förpliktelser mot sig själva och sin familj och valde att lämna resten av samhället åt sitt öde. Resultatet vet vi. Det totala sammanbrottet av "civilisation" som skedde var mer en följd av "Sköt dig själv och skit i andra" än av stormen. Jag har via ett annat forum haft kontakt med en amerikan som bor några mil utanför översvämningsområdet och han och hans familj klarade sig bra med de förråd som en normalt förberedd villaägare har hemma men han var vid två tillfällen tvungen att försvara sig med skjutvapen mot plundrare.

Jag påstår att den som har skyldighet att tjänstgöra vet exakt vad de skall göra. Övriga som har hälsa, kunskaper och utrustning bör hjälpa sina grannar och medmänniskor efter bästa förmåga och fortsätta att fylla den samhällsfunktion som ni fyller i ert dagliga arbete.
Om ni i er vardag har en sysselsättning som skulle gå helt obemärkt förbi om den upphörde så tycker jag att ni, för ert eget välbefinnandes skull, skall ta en allvarlig funderare över ert liv.

Jag hoppas att den stora frekvensen av "Jag drar till skogs" är ett resultat av att frågan ställs på ett friluftsforum än av en allmän inställning till samhället.
 
Snälla du snowhound, det finns otaliga sysselsättningar som folk har som skulle gå obemärkt förgi om de slutade med sin syssla för att få pengar.
I krig är det inte försäljare tex som behövs, så du tycker att det är "dåliga sysslor" som ingen ska syssla med, för då gör man ingen samhällsinsats???
 
Efter att ha sovit på saken tror jag att de som absolut vill leva ut kriget i busken faktiskt skulle göra fienden större skada med kikare och kamera än med gevär, för att sen på bästa sätt smyga ut informationen till omvärlden. Tänk om någon i tid hade kunnat dokumentera folkmorden under WW2 eller de etniska rensningarna på Balkan. Vad säger att den som lyckas hålla liv i en oberoende webserver gör en sämre krigsinsats än den som spränger en bro?
/"Lill-Ghandi" ;-)
 
Efter att ha sovit på saken tror jag att de som absolut vill leva ut kriget i busken faktiskt skulle göra fienden större skada med kikare och kamera än med gevär, för att sen på bästa sätt smyga ut informationen till omvärlden. Tänk om någon i tid hade kunnat dokumentera folkmorden under WW2 eller de etniska rensningarna på Balkan. Vad säger att den som lyckas hålla liv i en oberoende webserver gör en sämre krigsinsats än den som spränger en bro?
/"Lill-Ghandi" ;-)
Helt rätt !
Tror nog en del sett för många krigsRambofilmer där man springer runt med svällande muskler under camofärgade, gärna trasiga?kläder, samtidigt försedd med en stor Rambokniv, gärna mattsvart så inte fienden avslöjar dig...och konkande med lätthet på en komplett slagsskeppsbeväpning
i händerna, samt bärande på ammunition som aldrig tar slut, ngn ny sort tydligen... o löser alla problem kan tänkas uppkomma...svincoolt....
Efteråt när kriget är slut så blir man nog dekorerad som en julgran med i praktiken ouppnåeliga tapperhetsmedaljer av presidenten med trummornas muller, och trumpeternas fanfarer, samt en super sexig tjej som står o dreglar, leende, trånande ( oftast av någon outgrundlig anledning i huvet blåst tjej) ?
i den stora publiken tittande på den stora världshjälten...
Förstår inte varför vi inte utbildar sådana grabbar, för de skulle ju kunna försvara mig när jag sitter i skogen o skakar bakom en stubbe när det brakar löst.
 
Senast ändrad:
I krig är det inte försäljare tex som behövs, så du tycker att det är "dåliga sysslor" som ingen ska syssla med, för då gör man ingen samhällsinsats???
Så skrev jag inte och så menade jag inte men jag förstår att jag uttryckte mig dåligt.
Vad jag menade är:
Gör du ingenting som inte också skulle behövas i en kris/krigssituation?
Skulle ingen sakna något om du försvann?
...och då menar jag inte bara i ditt arbete men om din tillvaro består av att sälja dammsugare hela dagarna och sedan gå hem och äta micropizza och surfa på nätet så tror jag att du skulle kunna bli betydligt lyckligare.
 
Så skrev jag inte och så menade jag inte men jag förstår att jag uttryckte mig dåligt.
Vad jag menade är:
Gör du ingenting som inte också skulle behövas i en kris/krigssituation?
Skulle ingen sakna något om du försvann?
...och då menar jag inte bara i ditt arbete men om din tillvaro består av att sälja dammsugare hela dagarna och sedan gå hem och äta micropizza och surfa på nätet så tror jag att du skulle kunna bli betydligt lyckligare.
Ingen fara, begrep vad du menade, gjorde bara en koll på läget.
Älskar nog det här landet Sverige för mycket för att springa o gömma mig, men skulle inte heroiskt,
anmäla mig som "kanonmat", om du förstår, där är jag en fegis.
 
Man behöver inte anmäla sig som kanonmat.
Den som springer till skogs för att gömma sig är en fegis jämfört med den som stannar kvar och ex. fortsätter att ta hand om knattefotbollslaget.
 
Var inte ursprungsfrågan:

"...vad man gör om man måste lämna hemmet för det blivit krig..."

Att då argumentera om feghet bland de som lämnar hemmet/inte inställer sig till I17 är väl intressant men inte helt klockrent.
 
Det var ju ett tag sedan tråden var levande, men ändå, här kommer jag.

Till de som funderar var man skall springa ut någonstans. Det finns upprättat en säkerhetsklassning av alla kommuner, där alla möjliga och omöjliga? senarium är medtagna gällande risker för den "onde" att dyka upp/förstöra.
 
Det var ju ett tag sedan tråden var levande, men ändå, här kommer jag.

Till de som funderar var man skall springa ut någonstans. Det finns upprättat en säkerhetsklassning av alla kommuner, där alla möjliga och omöjliga? senarium är medtagna gällande risker för den "onde" att dyka upp/förstöra.

Är säkerhetsklassningen tillgänglig för "vanligt" folk ?

Har hört att bland dom viktigaste människorna i katastrofsituationer är den där driftschefen, han kan vatten,el o sånt, var nätena ligger, hur det funkar, så blir de nyckelpersonerna "eliminerade" i tidigt skede, blir det träligt.

Förr när jag jobbade bla med säkmtrl, mobmtrlfrd o sånt, så fick man inte berätta namnen på fältflygarna, nu har dom ju egna TV program med bild på dom o allt, "plockas dom" så har vi ingen nytta av världens dyraste plog, men jag är väl paranoid...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mathew Vart hittat man fnöske? Överlevnad 9
Anders78 Vart hittar jag försvarets hanbok i överlevnad Överlevnad 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.