Vart tar ni vägen vänner, om det blir krig ???

Nu när ämnet väckts om överlevnad i krig så kan jag berätta att vi är nog ganska många i detta avlånga land som dels kan "försvinna in i dimman" och dels har ett fullt fungerande minimobförråd som blivit påfyllt under årens lopp. Det finns mycket mer än ni kan ana spritt ute i landet så en mindre hemlig armé är lätt att väcka och sätta på krigsfot. Det enda som fattas är beväpning som ju inte är särskilt lyckat att ha utspritt hos allt för många.

Jag är ju för gammal för värnplikten nu men jag kan personligen ställa till med mer sattyg än den lede fi kan ana och att hitta mig och min grupp, då är det lättare att ta ner månen.
 
Hävdar fortfarande i aspekten att denna tråden väcktes på överlevnadsforumet att svaret: 'Jag inställer mig på min mobiliseringsplats' är lite fånigt och de som verkligen känner så inte riktigt behöver vara med och diskutera överlevnadsaspekten på det hela. ...

Eftersom jag inte längre har någon krigsplacering frågar jag min unge granne var hans mobiliseringsplats ligger och följer med och erbjuder mina tjänster: kaffekokning, whatever. Av detta förstås att jag inte anpassat mitt beteende till insikten att vår civilisation gått under. Trådstartarens frågeställning förutsätter väl en föregående civilisationsundergång?
 
Till lillebror

Vår familj drar till min lillebror. Han har gård och den kan vi alla klara maten på om vi hjälps åt med arbetet. Kommer också att ha uppgifter i det psykologiska försvaret - men det tror jag knappast kommer att fungera i det moderna samhället... Tror att storstäderna kommer att vara otrevligast. Hårdast attacker och störningskänsligast (Det räcker med en vinterstorm för att få den saken bekräftad).
Den som oroade sig för en "religiös knäpp" hos K-G Hammar kan dock vara lugn - stora delar av landets prästerskap har tillräckligt med kritiskt tänkande kvar för att strunta i knäppar. (Det ligger till och med underförstått i prästlöfterna; i gamla ordningen lovade man att visa sina "förmän skyldig lydnad" - inte obetingad alltså!) Anna
 
Bara att välja att bli präst tyder pâ en "religiös knäpp" och ger orsak till oro.

Teknikern, du är inne pâ väg som faktiskt faller under brott mot krigets lagar, egna grupper och sammanslutningar som inte lyder under försvarsmaktens kontroll är dels olagliga men riskerar oxâ att skapa mer oreda för de egna styrkorna än för fi.
 
Teknikern, du är inne pâ väg som faktiskt faller under brott mot krigets lagar, egna grupper och sammanslutningar som inte lyder under försvarsmaktens kontroll är dels olagliga men riskerar oxâ att skapa mer oreda för de egna styrkorna än för fi.

Vägen till Helvetet är ofta kantad av goda intentioner...


peter
 
Senast ändrad:
Om jag minns det hela rátt frân min tid i det militára sà gállde det att fálla ned hjälmduken, gráva en grop och sedant vänta. med Jämna mellanrum värmde man upp en konservbruk, ibland ât man den som den var.
 
Precis, innehâllet gav vi till arméns malajer, samt till de flottister som brukade lulla runt i vâr närhet (utan hjälmduk)
 
Precis, innehâllet gav vi till arméns malajer, samt till de flottister som brukade lulla runt i vâr närhet (utan hjälmduk)

Ja se flottans glada gossar i sina kalle-anka kostymer :)

Jag tar inte ât mig av provokationen, känner mig inte ett dugg kränkt alls, mobba pâ bara grabbar.

PS: Malindo, vilket skitväder du hade igâr, trodde solen alltid sken pâ ön? DS, i grön uniform.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mathew Vart hittat man fnöske? Överlevnad 9
Anders78 Vart hittar jag försvarets hanbok i överlevnad Överlevnad 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.