Vart tar ni vägen vänner, om det blir krig ???

Teknikern, du är inne pâ väg som faktiskt faller under brott mot krigets lagar, egna grupper och sammanslutningar som inte lyder under försvarsmaktens kontroll är dels olagliga men riskerar oxâ att skapa mer oreda för de egna styrkorna än för fi.
Lagarna skiter jag med flera i, är det krig så är det och då får man göra det bästa av situationen som gäller just då. Oreda för egna styrkorna tror jag inte det är nån större risk för alls eftersom jag har väldigt god insikt i det svenska försvaret. Dessutom kan jag rådfråga ett antal människor som just jobbar på div. förvaltningar inom den gröna och blå sektorn.
 
Lagarna skiter jag med flera i, är det krig så är det och då får man göra det bästa av situationen som gäller just då. Oreda för egna styrkorna tror jag inte det är nån större risk för alls eftersom jag har väldigt god insikt i det svenska försvaret. Dessutom kan jag rådfråga ett antal människor som just jobbar på div. förvaltningar inom den gröna och blå sektorn.

Aha, så om Hk planerar för en större insats mot t ex en fientlig trupptransport om några dagar längs Rv 70 så vet du det och avstår från det lilla eldöverfallet mot 3 fi du tänkt göra, och som förmodligen får lede fi att omdirigera sin verksamhet eller höja beredskapen?

De som hävdar sina hemliga kontakter och insikter i "div. förvaltningar" brukar visa sig känna någon på markan eller i tygförrådet.
 
De som hävdar sina hemliga kontakter och insikter i "div. förvaltningar" brukar visa sig känna någon på markan eller i tygförrådet.
Du får gärna fortsätta att spekulera, det är det ingen som hindrar dig att göra. Vem jag är och vad jag kan och vilka jag känner är det ingen som nånsin får reda på.
 
Helt underbart. Undra om F.R.A plockar upp den här tråden.
Teknikern har ju upperbart hittat en läcka inom det Svenska försvaret... Vad hände med en svensk tiger

Gå med hemvärnet istället, om du är välkommen.
 
Det "bästa" landet man kan bo i om det blir krig borde vara ett land där en stor del av befolkningen är självförsörjande men samtidigt har ett sånt överskott att de har råd med ett starkt försvar. Om jag i Sverige är självförsörjande på kött, potatis och grönsaker och det blir krig så kommer ju lokalbefolkningen att länsa min gård för de har ingenting att äta...
 
Tänk vad roligt det är att somliga fortfarande går och bär på pojkdrömmen att "om kriget kommer och Ryssen hotar mitt land/familj/sjöutsikt/ och dessutom försöker plantera rödbetor i jordgubbslandet.. dåå.. DÅ kommer jag att förvandlas från civilist till superduperfarligaste ninjasmygarryssmördaren!

Denna vanföreställning drabbar de flesta män under uppväxten och går i allmänhet över senast under de mer tradiga delarna av värnplikten då krigsromantiken falnar likt glöden i en FM-ficklampa med batterier från 1967... Ett fåtal blir kvar i detta tilstånd och brukar inte sällan diagnostiseras som MÖP (Militärt Överintresserad Person) och tar sin tillflykt till lagom anonyma diskussionsforum där de gräver sig ett hemtrevligt värn att skjuta tvärsäkra dumheter ifrån.

Jag vill inte inskränka någons rätt till självförsvar (av den egna personen, märk väl), men som civilist gör man nog klokast i att inte bråka med de stora killarna. Det handlar om mer än ens egen säkerhet. Vi ser idag ofta tecken på att även moderna "laglydiga" stridande styrkor utsätter civilbefolkning för repressalier efter att ha blivit trakasserade av illegala rövarband. Som avslutning vill jag klippa in något jag skrev på bloggen för ett tag sedan:

* Civilist; skällsord, fr. romerskans civilae ("Springa i vägen för kriget"). Person påminnande om en vanlig människa, minus alla användbara egenskaper.
 
Neeeeeeeeeej, snälla Tumbleweed, förstör nu inte allt med dina tvärsäkra metaforer, låt fantasin flöda från våra söndertrasade spillror av pojkhjärtan, det lilla som finns kvar....
Du är säkert en sådan där iskall person som kan sno en godispåse från en treåring utan att blinka....
Verkligheten är nog jävlig som den är ändå....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mathew Vart hittat man fnöske? Överlevnad 9
Anders78 Vart hittar jag försvarets hanbok i överlevnad Överlevnad 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.