Vart köpa "eldstålspinnar"

Hejsan..

Vart kan jag i Sverige köpa eldstål utan handtag för egen tillverkning av handtagen ? Köpte mig ett par från USA för ett tag sen som jag nu har börjat göra handtag till och blev lite såld på att göra fler så tänkte om det fanns någonstans i Sverige man kunde köpa ?

Har googlat och kollat tex slöjddetaljer och tjäderläder men ej funnit.

Mvh // Johannes

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Du kan köpa vanliga och hyfsat enkelt ta bort skaftet. De äldre "Fireflash" är hyfsat billiga på diverse överskottsfirmor. Jag har gjort det flera gånger och det går bra. Om du klyver plasten lossnar pinnen.

Ett tips om du skall borra hål i stålet är att antingen göra det under vatten eller borra väldigt sakta. Jag har fina brännmärken i min pall efter att borrspånen tog eld :)

Stort tack för hjälpen. Ska ringa Västervik imorgon och fråga, annars vet jag ju nu vart jag kan köpa om de inte vill sälja lösa bitar :)

Mvh // Johannes

Både jag och nej, för den är ju slut i lager och priset var ett reapris :D

Däremot finns en större variant kvar som är lite billigare.

Mvh // Johannes

Annars har ju http://firesteel.com/ ett stor utbud, och vem kan egentligen motstå deras slogan:

Buy American

Why send your hard earned
money to Sweden or other far
away places when you can
buy superior quality products
right here in the USA?

De stålen man köper på Firesteel känns inte riktigt bra. De är i kvalitet mellan Fireflash (de gamla från Karlsborg) och skräpet man köper på Tradera med en blå skrapgrej.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips