Är man bara noggrann och lägger ner lite tid på att hitta en bra tältplats, så tycker jag att komforten oftast blir relativt ok. Sen finns det förstås markförhållanden där så inte är fallet.
Det är min inställning också.
Går man oledat och tältar på risbevuxen mark är det god komfort även med cellplast.
Problemet uppstår när man behöver tälta längs välbesökta leder. Där är marken kompakterad och växtligheten bortnött, varpå komforten med cellplast är obefintlig.
Man skulle kunna önska en ärligare reklam, eller en tydligare konsumentmakt, när det gäller relativt dyra och bra men inte så hållbara friluftsprylar. Det är ju fränt med en etxra lätt skaljacka med tunnare tejp kring sömmarna och supersmala dragkedjor, men inte lika kul när den delaminerar eller går sönder efter två säsonger. Om man fick veta att "den här prylen för flera tusen kronor kommer nog inte att hålla för mer än tre fjällturer" skulle åtminstone jag välja nåt annat. De allra flesta friluftsintresserade är ju inte sponsrade ultralöpare. Det är bra att den här typen av diskussioner förs på Utsidan, det leder ju till att man åtminstone vet om problemet och kan välja utifrån fakta.
Jag förstår din tanke, men jag tror det skulle vara helt omöjligt.
Hur skulle man mäta det?
År, antal fjällturer, o.s.v. är inte definierade enligt någon mätbar standard. Det skulle kräva att något oberoende institut behövde testa varenda pryl enligt en extremt genomtänkt standard.
Även om det var på det viset skulle konceptet falla på att inte alla brukar sina produkter på exakt samma sätt. Det räcker, t.ex., att man har en tyngre ryggsäck än den i teststandarden för att det ska nöta extra mycket på axelpartierna.
En enskild produkt, t.ex. en dragkedja, skulle man kunna testa och klassa på detta sätt, men inte en en jacka, ett tält eller ett liggunderlag.
Men visst skulle man kunna kräva att tillverkaren flaggade alla produkter med "kort" livstid, enligt någon mer eller mindre godtycklig definition. Risken är förstås att försäljningen faller totalt och tillverkaren väljer att ersätta produkten med en tyngre och mer hållbar variant.
Det skulle vara väldigt tråkigt för de som vill ha ett lätt uppblåsbart liggunderlag och accepterar den höga kostnaden och den korta livslängden =)
Jag tror ändå att det landar i:
A. Tunna och lätta saker håller i regel sämre än rejäla och tunga.
B. Uppblåsbara saker är av sin natur inte att lita på =)