Varma kläder för inaktivt uteliv?

Det finns då tammefasen allt!

Jag kom på att om man ska stå stilla så är ju en schysst luva väldigt viktigt om man vill behålla värmen. Alltså, ingen basebollkepa utan nåt vindtätt och varmt.
Kanske en Krimmermössa, he he he...

/BAX

Inaktivitet

Då min dotter höll på med bonnahoppning, dvs hästen hoppade och hon följde mer eller mindre med, tillbringade jag timmar stillastående, vid blöta hagar i blåsiga skåne, vintertid.
Försvarets Värmejacka och byxor jämte vinterstövlar med luddor i räckte inte. Ullunderställ och över detta HH fiberpäls samt flitigt intagande av varm dryck gick åt.
Till huvudbonad använde jag en finländsk sälskinnsmössa modell thevärmare med fodrat yllefoder. Min fars gamla stora flygarsälskinnstunhandskar med tovade ullvantar i.
För att hålla fötterna varma tillverkade jag en fodrad plywoodlåda som jag stog i.
Av gamla WWII veteraner fick jag reda på att det inte gick att hålla sig varm vintertid i Skåne vid passivitet.
Som tur var varade inte tävlingarna mer än 6-7timmar och veteranerna hade fel!
Egen rörelse gör mycket enklare.....

Go tur

Johan K

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Har noterat att "Varmkorv gubbarna" här i Östersund står på en skiva av cellplast eller styrofoam vintertid. Det kanske kan vara nått.

Cellplast som isolerar bättre än Styrofoam kan jag ordna

Skicka bara adressen till mig så ordnar jag ett par skivor på 30x30x5 cm. De isolerar så bra att min ex undrade hur ett par plastskivor kunde ge ifrån sig värme.

De är också utmärkta för att hålla reda på var katten befinner sig när det är kallt ute....

Markkyla

Det är lika viktigt att isolera mot värmeförlust genom ledning som mot konvektion. Lätt att förbise och ta på sig stans varmaste vinterkängor och sedan ställa sig direkt på blankisen edyl. Det är ju inte lika många som skulle lägga sig på kalla backen i sovsäcken utan liggunderlag. Alltså, se till att isolera mot underlaget och stå på ett liggunderlag, granris etc. Gör underverk.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips