vargar och bönder

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Re: Re: Re: Bidrag..

öringen; sa:
chralm; sa:
En helt annan debatt i och för sig. Men har du funderat på var statskassan kommer ifrån?
mvh Christian

Har du funderat på var all malm och det mesta av elen kommer ifrån?

Norrland!

Skulle de norrländska länen få vettigt betalt för de utbyggda älvarna (vilket man inte fick tidigare) skulle de nog vara de rikaste länen i landet misstänker jag... vi kanske skulle kapa av elkablarna till södra sverige?
 
Re: Re: Re: Re: Bidrag..

ceciliaw; sa:
Norrland!

Skulle de norrländska länen få vettigt betalt för de utbyggda älvarna (vilket man inte fick tidigare) skulle de nog vara de rikaste länen i landet misstänker jag... vi kanske skulle kapa av elkablarna till södra sverige?

Jag och Barsebäck skrattar hånfullt åt era tandlösa hot..hahahaha
 
Re: Re: Re: Bidrag..

öringen; sa:
chralm; sa:
En helt annan debatt i och för sig. Men har du funderat på var statskassan kommer ifrån?
mvh Christian

Har du funderat på var all malm och det mesta av elen kommer ifrån?

Ok, nu borjar den har diskussionen bli riktigt intressant! Jag ar helt med pa den har iden(eller kanske inte):
Knoppa av Norrland. Lat Norrlandslanen bilda en egen stat. Lat norrlandsandelen av Vattenfalls elproduktion ocksa bli norrlandslanens agarandel i Vattenfall. LKAB overgar i den nya nationens ago, statens agarandel i SSAB overgar ocksa till Norrland. Givetvis aven Sveaskogs norrlandsagor skankas over.

Lat oss sedan dra tillbaka alla regementen, alla bidrag(kommunbidrag, barnbidrag, glesbygdsbidrag, skattevaxling, transportbidrag)och alla statliga verk. Botniabanan fardigstalls inte. Universitet, hogskolor och ovrigt skolvasende skall finansieras med egna medel. Den nya nationen skall givetvis finansiera underhall och utbyggnad av det egna vagnatet.

En sak till: en tiondel av statskulden skrivs over pa Norrlandslanen.

Forsok alla ni norrlanningar att fatta att en sadan budget inte gar ihop. Det som norrlandslanen bidrar med till nationen Sverige, vager inte pa langa vagar upp vad som gar at andra hallet.


Ovanstaende ar givetvis bara ett tankeexpriment, det ar en jattedalig ide, men intressant nar norrlanningar klagar pa att Sodern tar skog, malm och kraft. (Jag har forsokt att hitta uppgifter om Vattenkraft i norra Sverige vs vattenkraft i sodra Sverige/karnkraft, men hittar inget. Spontant kanns det som energiproduktionen ar storre soder om dalalven an norr.)

Ett sadant experiment hade varit fullstandigt forodande for Norrland som plotsligt hade blivit som Sibirien. For att inte tala om vad som hade hant med rovdjuren!
 
Re: Re: Re: Re: Bidrag..

Freddan75; sa:
öringen; sa:
chralm; sa:
En helt annan debatt i och för sig. Men har du funderat på var statskassan kommer ifrån?
mvh Christian

Har du funderat på var all malm och det mesta av elen kommer ifrån?

Ok, nu borjar den har diskussionen bli riktigt intressant! Jag ar helt med pa den har iden(eller kanske inte):
Knoppa av Norrland. Lat Norrlandslanen bilda en egen stat. Lat norrlandsandelen av Vattenfalls elproduktion ocksa bli norrlandslanens agarandel i Vattenfall. LKAB overgar i den nya nationens ago, statens agarandel i SSAB overgar ocksa till Norrland. Givetvis aven Sveaskogs norrlandsagor skankas over.

Lat oss sedan dra tillbaka alla regementen, alla bidrag(kommunbidrag, barnbidrag, glesbygdsbidrag, skattevaxling, transportbidrag)och alla statliga verk. Botniabanan fardigstalls inte. Universitet, hogskolor och ovrigt skolvasende skall finansieras med egna medel. Den nya nationen skall givetvis finansiera underhall och utbyggnad av det egna vagnatet.

En sak till: en tiondel av statskulden skrivs over pa Norrlandslanen.

Forsok alla ni norrlanningar att fatta att en sadan budget inte gar ihop. Det som norrlandslanen bidrar med till nationen Sverige, vager inte pa langa vagar upp vad som gar at andra hallet.


Ovanstaende ar givetvis bara ett tankeexpriment, det ar en jattedalig ide, men intressant nar norrlanningar klagar pa att Sodern tar skog, malm och kraft. (Jag har forsokt att hitta uppgifter om Vattenkraft i norra Sverige vs vattenkraft i sodra Sverige/karnkraft, men hittar inget. Spontant kanns det som energiproduktionen ar storre soder om dalalven an norr.)

Ett sadant experiment hade varit fullstandigt forodande for Norrland som plotsligt hade blivit som Sibirien. For att inte tala om vad som hade hant med rovdjuren!

Sedan så hade vi rika sydbor åkt upp på lite jakt och fisketurism hoss fattigjonen!!
 
Det hade ju givit lite inkomster, men a andra sidan glomde jag saga att de maste ha ett polisvasende ocksa...och ett rattsvasende, sa det jamnar ut sig?
 
Det viktigaste som tagits ifrån oss är inte skog, malm , vattenkraft eller skatteinkomsterna ifrån dessa.

Det viktigaste som tagits är folket, unga, driftiga, pådrivande, kunskapstörstande människor som tvingats söderut med hjälp av diverse "arbetsmarknadsprogram" och som sedan inte har en chans att ta sig hem igen.

Beträffande vargen vill jag svara såsom jag gjort i ett tidigare inlägg.

Svensken är i största drag funtad såhär: "Visst ska vi ha vargar, kärnavfallsförvaringsanläggningar, flyktingförläggningar, Bandidosklubbkåkar i sverige. Men INTE på MIN gata."

Tyvärr är det många som står på sin stack och galer högt fastän dom bor lång från "problemet/resursen".

/BAX
 
Norrlänningar....

Och andra sidan så hade vi alla gått omkring och vallat kor och odlat potatis om det inte hade varit för alla råvaror som gjort det möjligt för sverige att industrialisterats.

Hade det inte varit för Malm, Vattenkraft och Skog så
hade väl sverige varit kvar på Ugandas nivå....

Det är ju inte så länge sedan som sverige var ett jordbrukssamhälle.
 
BAX; sa:
Det viktigaste som tagits ifrån oss är inte skog, malm , vattenkraft eller skatteinkomsterna ifrån dessa.

Det viktigaste som tagits är folket, unga, driftiga, pådrivande, kunskapstörstande människor som tvingats söderut med hjälp av diverse "arbetsmarknadsprogram" och som sedan inte har en chans att ta sig hem igen.

Du vet om att staten betalar företag för att sparka folk i Stockholm och flytta jobben till norrland.

Sen så tas ju inte folket ifrån er, de flyttar helt frivilligt. För min del får de gärna stanna i norrland. Det skulle minska arbetslösheten i min hembygd och göra det möjligt för mig att ha råd att bo där jag vill.

mvh Christian
 
chralm; sa:
"Du vet om att staten betalar företag för att sparka folk i Stockholm och flytta jobben till norrland."

Japp, jag vet. Och detta har säkert pågått i hela sju-åtta år.
Att jämföra med allt som flyttats neröver under en femtioårsperiod.

Sen så tas ju inte folket ifrån er, de flyttar helt frivilligt.För min del får de gärna stanna i norrland. Det skulle minska arbetslösheten i min hembygd och göra det möjligt för mig att ha råd att bo där jag vill.

"de flyttar helt frivilligt.."
De flyttar av samma anledning som gör att du bor där du bor och inte i innerstan. Man har inte råd att bo kvar om det inte finns jobb.
Förresten skulle Dinkelspiel och polarna fylla bostäderna i innerstan med sin släkt om inte "bönderna" bodde där.

Det här är en diskussion som pågår på många ställen och aldrig kommer att få ett slut så jag väljer att avsluta mitt deltagande i den.
En kompis ska flytta hem alldeles snart, jag ska tipsa om att du är intresserad av hans lya på Kungsholmen.

Ha det gott.

/BAX
 
BAX; sa:
Det viktigaste som tagits ifrån oss är inte skog, malm , vattenkraft eller skatteinkomsterna ifrån dessa.

Det viktigaste som tagits är folket, unga, driftiga, pådrivande, kunskapstörstande människor som tvingats söderut med hjälp av diverse "arbetsmarknadsprogram" och som sedan inte har en chans att ta sig hem igen.

Beträffande vargen vill jag svara såsom jag gjort i ett tidigare inlägg.

Svensken är i största drag funtad såhär: "Visst ska vi ha vargar, kärnavfallsförvaringsanläggningar, flyktingförläggningar, Bandidosklubbkåkar i sverige. Men INTE på MIN gata."

Tyvärr är det många som står på sin stack och galer högt fastän dom bor lång från "problemet/resursen".

/BAX

Jag har garna vargar pa min gata, fegis! (Dock ar jag inte lika fortjust i ravarna som graver upp min grasmatta)

Ni far garna ha skogen, malmen och kraften. Vi koper den och ni far ett skaligt pris, men Norrland skulle anda vara ett u-land. Nar de galler skogen, skall vi dessutom komma ihag att nastan halften om inte mer av arsproduktionen, kommer fran sodra Sverige. Kraften hade vi kunnat ordna sjalva har nere ocksa!! Vi skall ej heller glomma att vid tiden for den svenska industriella revolutionen var malmfyndigheter i Bergslagen betydligt mer produktiva an de vi har i norra Sverige. Men missforsta mig inte nu. Norrlands skog, malm och kraft ar ett jatteviktigt tillskott som vi tackar for. I Sverige har vi ju alltid haft den trevliga devisen: Man betalar efter formaga!
 
Jahapp!

Jag måste frångå mitt beslut eftersom jag blir kallad fegis.

I våras hade jag björnhona med två ungar femtio meter bakom garaget, mitt på dan.

Att ha det i bakhuvudet samtidigt som min tvååriga dotter leker på gräsmattan är inte roligt ska du ha klart för dig.

"Visst ska det finnas björnar..." som jag skrev förut.
Om björnarna varit ute i skogen.., okej, men bakom garaget.

Beträffande den andra diskussionen så har den snart ändrat skepnad från Norr vs. Söder till Stockholm vs. Övriga Sverige.

Ha det gott.

/BAX
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.