vargar och bönder

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu vill bönderna skjuta av vargarna för att de är för många tcker bönderna.

Det är samma bönder som vi betalar en massa bidrag till för att de skall kunna producera mer spannmål än vi behöver va? De som får EU-bidrag för att odla lin, men som inte behöver skörda det för de har ju redan fått bidraget.

Ibland blir man lite trött och ledsen.

mvh Christian
 
Rovdjur, farliga bestar

Infekterad fråga det här.


Efter livliga debatter och efterforskningar hävdar jag att det ligger till så här;

Alla bönder och jägare (för det är mest dom två grupperna som det handlar om) älskar naturen.
Naturligtvis.

Men, när ett rovdjur visar ett onormalt beteende, tex. river och äter andra djur är det en sjuk individ som är farlig och genast måste skjutas för allas säkerhet.
Friska rovdjur, såna som är vegetarianer och bor längre bort typ Norrland går bra och är eftersträvansvärt.

Dessa djur kan möjligen ställa till det för Samerna men där är dom i alla fall naturliga, det är dom inte söder om Dalälven.
Söder om Dalälven är rovdjur inte naturliga utan utplanterade på djävulskap av Naturvårdsverket.

Hur stora ekonomiska skador orsakar våra ofantligt många älgar på planterad skog?
Personligen skulle jag bli mer rädd om jag råkade komma nära en älg än om jag (hypotetiskt, det skulle jag inte lyckas med) skulle komma lika nära en varg.



Jag blir också väldigt trött.



Jl, snart mordhotad
 
Förr eller senare...

För eller senare når den infekterade rovdjursdebatten hit, men det är ju naturligt eftersom de flesta här har någon anknytning till naturen, vare sig man sportar eller nåt annat. Jag kan ju inte hålla tyst.

Tyvärr måste jag säga att jag bara träffat en jägare med nyanserad bild av problematiken, i Lappland faktiskt.
Att rovdjur har funnits söder om Dalälven är lika sant som att jorden snurrar runt solen. T.e.x. skjöts den sista vargen i Skåne under mitten av 1800-talet.
Samernas problem är uppenbara,men vart tog vildrenen vägen? Den sista skjöts i slutet av 1800- talet.
Varför finns det vildren kvar i Norge?
Kan det vara så att vilrenens försvinnande gör att rovdjuren väljer tamren istället?
Enligt Eu skall de 4 stora rovdjuren åtnjuta skydd, då de utgör en resurs för hela Europa, inte bara Sverige.
Järven t.e.x fanns inte i Eu före Finland och Sveriges inträde i Eu.

Jag har svårt att förstå vissa människors agg mot rovdjur. Det är här uppe i norden som västeuropas sista vildmark finns. En tillgång som många inte tycks förstå.
Ett lysande exempel är tyskarnas omåttliga tycke för älgen, en ovärdelig symbol. Rovdjuren borde få samma symboliska status.
Bäst hade det varit om rovdjuren fått vara ifred i "korridorer", där jägare och annat skjutglatt folk förbjuds att verka. Samtidigt borde straffen för grovt jaktbrott höjas till en nivå med grov narkotikahantering.
 
Bidrag..

Angående bidrag. Mycket av statskassan går till Stockholms län men det kallas givetvis inte bidrag, men mycket av de skattemedel som går åter till Norrlands inland kallas "glesbygdsbidrag" osv.

Undra varför alla snackar skit om stockholmare?

Per Wiklund, Umeå

chralm; sa:
Nu vill bönderna skjuta av vargarna för att de är för många tcker bönderna.

Det är samma bönder som vi betalar en massa bidrag till för att de skall kunna producera mer spannmål än vi behöver va? De som får EU-bidrag för att odla lin, men som inte behöver skörda det för de har ju redan fått bidraget.

Ibland blir man lite trött och ledsen.

mvh Christian
 
Re: Bidrag..

Luffarn; sa:
Angående bidrag. Mycket av statskassan går till Stockholms län men det kallas givetvis inte bidrag, men mycket av de skattemedel som går åter till Norrlands inland kallas "glesbygdsbidrag" osv.

En helt annan debatt i och för sig. Men har du funderat på var statskassan kommer ifrån? I Stockholms län bor det drygt 1.5 miljoner människor . Jag har för mig att det bor färre än så norr om dalälven.

Stockholm, Göteborg och Uppsala (3 av Sveriges 4 största orter) saknar fortfarande en kringfartsled. Snart har varje by i norrland sin egen.

mvh Christian
 
Tillbaka på ruta ett

Infekterad fråga som sagt...

Men om vi för en stund går tilbaka till rovdjuren och bönderna/jägarna.

Jag kan iofs förstå bonden, han är rädd om sina får men jägaren har jag svårare att förstå.
Rovdjur behövs för att naturens mångfald ska fungera, det är till stora delar rovdjuren som vi har att tacka evolutionen för.
Den som inte var snabb nog blev uppäten, den som är störst och starkast får föra sina gener vidare.

I Sarek har vi dom berömda och omtalade stora älgarna, nog för att tjuvjakt förekommit men i princip så låts djuren sköta sig själva vilket medför att stora älgar för sina friska gener vidare medans svagare djur slås ut.
Fiskare förstår det här, man vill inte ha en liten sjö med bara abborre, ett bestånd av gädda gör beståndet av abborre starkare genom att dom svaga blir uppätna, det i sin tur gör det fritt fram för den större abborren, han som klarar sig bättre mot rovfisk.
Hur många sjöar finns det inte med tusenbröder, stora bestånd av liten abborre som inte har näring nog att växa eftersom det finns för många och maten inte räcker till alla?

I Amerika har man två arter av gädda som ibland av misstag parar sig, resultatet blir en art som kallas Tiger och som inte kan reproducera sig.
Man har planterat ut tiger för att nå balans i fiskevatten utan att ta risken att gäddan skulle ha det för lätt och helt ta över.

Nu har vi stökat till det så mycket i naturen att helt rätt kan det aldrig bli men en liten mängd rovdjur är väl inte för mycket begärt?
Björn och varg ÄR naturligt även längst söder ut i Sverige, vi har bara hatat bort dom.
 
Det finns två sorts folk jag ej förstår. Den ena är jägare, de är tydligen efter att skjuta alla vilda djur som finns i det här landet. De, om någon, borde veta hur viktiga de vilda djuren är för naturen. Men så fort man hör på nyheterna eller läser i tidningen så är det en jägare som vill skjuta, han vill skjuta allt han kommer åt.

Den andra folkgruppen är fiskare. Nu så är ju snacket igång om det här med torskstopp. Man blir lika jävla förbannad när man hör fiskare klaga på att deras jobb försvinner, de kan inte tjäna några pengar. Jag menar, va fan, hur många jobb kommer de att ha om ca 10 år när all torsk är borta. Ibland undrar man med vad alla fiskare tänker för det kan fan inte vara hjärnan.

Dock har jag lite mer förståelse för bönderna vars boskap blir uppätet av rovdjur, men även här är det en gränsfall.

/Admir
 
Rovdjuren ska bort

Lorre2; sa:
Infekterad fråga det här.

Dessa djur kan möjligen ställa till det för Samerna men där är dom i alla fall naturliga, det är dom inte söder om Dalälven.
Söder om Dalälven är rovdjur inte naturliga utan utplanterade på djävulskap av Naturvårdsverket.


Hej!

jag skulle därimot vilja säga att dom hör hemma söder om Dalälven. här upp så ställer dom till d. dom bara river renarna. och när dom gör d så är d ju klart att att vi måste skjuta dom likväl som Bönderna måste göra. det finns inte en kotte som tycker synd om renarna som blir rivna men om man skulle skjuta en varg så blir det väldigt liv. nä bort med vargarna och fattar man inte å flytta dom så får man väl ta och fatta att på något sätt så kommer vi samer att ta bort dom för dom kan inte fortsätta riva renarna det är en jätte förlust för dom samer som äger renar som blir rivna. så vargarna hör inte hemma norr om Dalälven
så är d

MVH En less Same
 
Re: Rovdjuren ska bort

rebuz; sa:
Hej!

jag skulle därimot vilja säga att dom hör hemma söder om Dalälven. här upp så ställer dom till d. dom bara river renarna. och när dom gör d så är d ju klart att att vi måste skjuta dom likväl som Bönderna måste göra. det finns inte en kotte som tycker synd om renarna som blir rivna men om man skulle skjuta en varg så blir det väldigt liv. nä bort med vargarna och fattar man inte å flytta dom så får man väl ta och fatta att på något sätt så kommer vi samer att ta bort dom för dom kan inte fortsätta riva renarna det är en jätte förlust för dom samer som äger renar som blir rivna. så vargarna hör inte hemma norr om Dalälven
så är d

MVH En less Same

Jag vet inte om du är någon matematikexpert, men hur många renar finns i det här landet respektive hur många vargar det finns. Det är ju väldigt intelligent att skjuta vargen, det är tydligen det smartaste ni kan komma på där uppe. Tycka synd om renen gör man självklart, men det är ändå en naturlig process. Däremot när människan ska in och agera genom att skjuta alla vargar så förstörs den balansen.

Personligen anser jag att man kan komma fram till något om man bara fick politikerna att börja agera för det dem vill uppfylla. Målet är att vi ska få 200 vargar i det här landet, nu finns det ca 100. Politikerna får väl se till att samerna får hjälp med renskötseln, får något bidrag, eller kanske hjälp med att hålla renarna avskilda från vargarna, etc etc. Något måste gå att göra! Något mer intelligent och genomtänkt än att skjuta alla vargar. Man hör överallt att samer behandlas illa av den svenska staten, och det håller jag med om. Men samerna blir knappast mer populära om de börjar skjuta varje varg som kommer i närheten av renara.

/A.S.
 
Re: Rovdjuren ska bort

rebuz; sa:
Lorre2; sa:
Infekterad fråga det här.

Dessa djur kan möjligen ställa till det för Samerna men där är dom i alla fall naturliga, det är dom inte söder om Dalälven.
Söder om Dalälven är rovdjur inte naturliga utan utplanterade på djävulskap av Naturvårdsverket.


Hej!

jag skulle därimot vilja säga att dom hör hemma söder om Dalälven. här upp så ställer dom till d. dom bara river renarna. och när dom gör d så är d ju klart att att vi måste skjuta dom likväl som Bönderna måste göra.

så vargarna hör inte hemma norr om Dalälven
så är d

MVH En less Same



Det var tänkt som ironi att rovdjur hör hemma norr om Dalälven, så tänker bönder och jägare som bor söder om vattendraget.
Naturligtvis hävdar samma grupper norr om älven att rovdjur bara är naturliga söder om älven.

Jag skulle vilja påstå att dom är naturliga i hela landet.

Att varg och björn skulle vara utplanterade på djävulskap av Naturvårdsverket eller Skansen är en utbredd uppfattning.

Det är naturligtvis en grov synd att dra alla mäniskor, samer, bönder, Stockholmare eller jägare över samma kam.





JL
 
Arvet

Det tråkigaste är väl ändå att hatet går i arv?

Jag kan leva med en sur gammal gubbe men att hans barn och barnbarn lär sig hata vissa djur är mycket olyckligt.
Djur som var där före dom, djur som våra förfäder dyrkade och levde i samklang med men som inte får ta någon plats i det fina samhälle vi har skapat oss.

Stinas dokumentär på teve om Ku Klux Klan var det väl många som såg, jag ser ingen skillnad här.
Man lär sina barn hat, vart är vi på väg?

Att inte känna respekt för natur och djur är mycket främmande för mig, jag gillar inte alla djur men har ingen anledning att hata något.
Jag är inte direkt överförtjust i ormar men inte hatar jag dom för det, dom vill inte mig något illa.



JL
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...