Varför vissa fryser mer – och varför det faktiskt går att påverka

Våra kroppar lär sig hantera kyla

Detta är en tråd jag länge velat starta, mest för att ämnet dyker upp så ofta. Många beskriver sig själva som väldigt frusna, och jag har själv funderat mycket på varför det är så olika mellan människor – och vad som faktiskt går att påverka.

För min egen del började tankarna redan när jag som ung man (längesen nu) började jobba i byggbranschen. Veteranerna då pratade om att man skulle “frysa in vintern”. Man skulle inte börja klä på sig för mycket när första kylan kom, annars skulle man “stå med armarna rakt ut” senare på säsongen eftersom man inte kunde jobba i alla lager kläder. Jag tog det inte så allvarligt då, men med tiden märkte jag att det låg något i själva grundidén: bara av att vara ute varje dag blev man mer van vid kylan.
Den anpassningen gör kroppen om varje höst.

Jag har till exempel inte mer kläder på mig i februarikylan än när kylan kommer i november. Det är inte för att jag är tuffare eller “härdad”, utan för att kroppen helt enkelt lär sig hantera kyla. Idag vet vi att kroppen inte härdas i gammaldags mening – den tränas och anpassar sig.

Ett exempel på det här såg jag i ett inslag på NRK: barnen på Svalbard lekte ute i trettio minusgrader. Inte för att de är särskilt tuffa eller “födda köldtåliga”, utan för att de inte vet något annat. De har vuxit upp med kyla som vardag, och deras små kroppar och nervsystem reagerar helt enkelt mindre på den. Det är ett tydligt exempel på att det handlar om anpassning, inte om någon speciell egenskap.

Det betyder inte att alla har samma utgångsläge. Vi har olika metabolism, olika cirkulation, olika mängd muskelmassa och olika vanor. Och har man ett inomhusjobb är det förstås mycket svårare att få den där dagliga exponeringen som gör skillnad. Det här handlar alltså inte om att “bita ihop” eller att man “borde tåla mer”, utan om hur kroppen fungerar.

För den som vill, har möjlighet, och vill lägga lite tid på det – går det faktiskt att förbättra sin upplevelse av kyla. Inte genom att pressa sig, utan genom att förstå hur kroppen anpassar sig. Några av de viktigaste mekanismerna är:

• Nervsystemet lär sig att inte överreagera. Köldchocken minskar och kroppen går inte in i panikläge lika lätt.

• Blodcirkulationen blir mer effektiv. Kroppen blir bättre på att reglera blodflödet till händer och fötter.

• Brun fettvävnad aktiveras. Det är kroppens “inbyggda värmekamin” som producerar värme utan huttring, och en del av det vanliga underhudsfettet kan till och med brunifieras när kroppen utsätts för kyla.

• Psykologisk tolerans ökar. Man upplever helt enkelt kyla som mindre obehaglig när kroppen lärt sig.

Jag tänker inte ge några detaljerade tips här – det finns mängder av lättillgänglig information på nätet, och det är bara att fråga vilken AI tjänst som helst om man vill ha konkreta upplägg. Ett enda tips kan jag däremot bjuda på, eftersom det är så enkelt: ha ett svalt sovrum. Det gör mer för köldvana än man kan tro.

Jag är däremot väldigt nyfiken på hur ni andra upplevt det här. Har ni märkt att ni vant er vid kyla över tid? Eller tvärtom – att ni fryser mer nu än förr? Alla erfarenheter är välkomna, både från er som fryser lätt och er som trivs i minusgrader.

Bilagor

• snöbild.jpg
    snöbild.jpg
    236.9 KB · Visningar: 45
Det kan stämma för jag har alltid föredragit shorts istället för långbyxor och än idag så har jag shorts på mig ner till ca 5 plusgrader när alla andra börjar klä på sig ordentligt. Jag har alltid varit minst frusen av alla genom hela min uppväxt och det kan troligtvis bero på min höga ämnesomsättning i kombination med att jag hanterar kyla bättre än alla andra i min omgivning.

Mitt enda problem är att mina händer inte tål kyla alls pga alla förfrysningar som dom blivit utsatta för genom mååånga år som köttstyckare i ungdomen.

Svalt sovrum är ett måste för mig - gärna 15-16 grader men då får min fru tokspel.

Däremot klarar jag inte av värme - jo bastuvärme men inte sommarvärme, för då letar jag skugga hela tiden och lider mig igenom varje högsommar när folk ligger och steker i solen.

Även hur man klär sig. Möter folk som inte äger långkalsonger och klagar på denna djävla vinter.
Långkalsonger eller inte.

Om jag ska gå ut och vara ute för att sen komma tillbaka in så kan jag tänka mig att använda långkalsonger.

Om jag däremot ska klä på mig, åka till jobbet och vara inomhus en hel dag så föredrar jag överdragsbyxor varenda dag i veckan. När jag kommer fram tar jag av mig överdragsbyxorna och slipper få värmeslag under dagen. Från början använde jag långkalsonger men det innebar också att det första jag gjorde vara att gå på toaletten och ta av mig långkalsongerna och sen på eftermiddagen när jag skulle hem fick jag ta på mig långkalsongerna. Visst det tog inte så många minuter men det var ett jäkla besvär speciellt om man satt fast i något som man ville fixa innan man åkte hem. Känslan är kanske att många anser att överdragsbyxor är fula så de använder inte sånt.

Nu är förra stycket lite fel eftersom jag numera tillhör de som inte behöver åka till något jobb.

Kan nämna att i vinter var det en yngre kille som gick förbi mig. Han var klädd i tunna sommarskor, tighta jeans, tunn sommarjacka, tunna handskar typ montagehandskar, ingen mössa men han hade åtminstone ett par hörlurar på sig. Han såg ut att frysa och det kanske man gör med den klädseln när det är -30.

Jag är väldigt frusen och har gjort ett par försök att öka min köldtolerans. Ett år föresatte jag mig att ta en kort, daglig promenad i för tunna kläder, så att jag frös lite grann. Men det var ganska obehagligt, så jag stod inte ut mer än ett par månader. Märkte ingen skillnad under den tiden.
Ett annat år testade jag utebad minst två gånger i veckan höst, vinter och vår. Det gjorde viss skillnad, tidigt i juni kunde jag njuta av att simma i tolvgradigt vatten. Jag märkte ingen särskild skillnad i mitt vardagsfrysande, men det kan förstås vara svårt att märka en gradvis förändring.

Det kan stämma för jag har alltid föredragit shorts istället för långbyxor och än idag så har jag shorts på mig ner till ca 5 plusgrader när alla andra börjar klä på sig ordentligt. Jag har alltid varit minst frusen av alla genom hela min uppväxt och det kan troligtvis bero på min höga ämnesomsättning i kombination med att jag hanterar kyla bättre än alla andra i min omgivning.

Mitt enda problem är att mina händer inte tål kyla alls pga alla förfrysningar som dom blivit utsatta för genom mååånga år som köttstyckare i ungdomen.

Svalt sovrum är ett måste för mig - gärna 15-16 grader men då får min fru tokspel.

Däremot klarar jag inte av värme - jo bastuvärme men inte sommarvärme, för då letar jag skugga hela tiden och lider mig igenom varje högsommar när folk ligger och steker i solen.
Ah, en själsfrände!
Jag känner igen precis allt du skriver, inklusive iskalla händer efter en (min egen lekmannaspaning) incident på hög höjd för massa år sedan. Är ju inte så att man går och "fryser om händerna" men jag märker ibland när det är kallt ute att de rätt som det är blivit odugliga att använda till "pilliga" saker.
Shortsen brukar hänga med långt in på hösten när jag cyklar till jobbet och väl på plats där kallas jag "temostatfelet" eftersom jag tycker det är varmt på kontoret när andra sitter med tjock tröja på.
Håller även med till 100% om att bastu - toppen, högsommarvärme - panik 😊

Så som ett inlägg i trådämnet: Jag tror att för min del är det mycket ett "mind-set", temperatur är liksom inte en faktor (på så vis att man inte går och klagar på att det är kallt på vinern, det bara är så), brukar lite skämtsamt säga till mina frusna kollegor: "Men sluta frys då", men lite så känns det faktiskt ibland.

Aktuellt

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Brunt fett är ett ganska nytt och spännande forskningsfält. När brunt fett minskar sitt fettinnehåll blir det värme och inte export av energirika föreningar till resten av kroppen som vanlig fettväv gör. Jag känner inte till i vilken grad det går att öka funktionen i brunt fett.

Gammal kunskap är att ämnesomsättningen styrs av sköldkörtelhormonet. Långvarig kyla typ kallare inomhusklimat några månader ökar ämnesomsättningen via högre halter av hormonet som också kan leda till viktnedgång.

Cirkulationen i händer och fötter kan ökas med långtids exponering typ fiskare som vittjar nät i kalla temperaturer. När man blir äldre har man ofta åderförkalkning och sämre perifer cirkulation.

Mängden underhusfett har stor betydelse jämte hudytan i förhållanse till volymen.

Köldanpassade djur har mindre öron tätare päls och väldigt hög ämnesomsättning per vikt. Småfåglar äter typ 25% av kroppsvikten per dygn om jag minns rätt.

Thure

Jag vet inte om man egentligen kan vänja sig vid kyla när man konstant fryser, som min fru.

När vi har 18 grader i sovrummet så sover jag i enbart kalsonger och med ett tunt sommartäcke, medan min fru har på sig heltäckande pyjamas, yllesockar och 2st rejäla duntäcken och en filt ovanpå det.....

När vi ska iväg med cyklarna och det är 8-10 grader ute så har jag ett tunt ylleunderställ, vindtät jacka/byxor och tunna vindtäta handskar, medan min fru har dubbla ylleunderställ, fodrade alpinbyxor och fodrad jacka. Hon har både pannband och mössa på sig under hjälmen, och fodrade alpinhandskar.

Jag tror att många kvinnor känner igen sig för jag tror att kvinnor generellt är mer frusna av sig och när man är så frusen så har jag svårt att tro att det är möjligt att vänja sig vid kyla.

Mycket bra inlägg! Jag är mycket frusen av mig, men jag tål värme mycket bra. Är det så att personer som är frusna av sig tål värme bättre, eller kan man tåla både värme och kyla bra? Men visst sker en viss anpassning till kyla även hos mig. När jag kom tillbaka till Sverige efter något år i tropiskt klimat tog det lång tid att återanpassa mig till klimatet här.
Jag tillbringade ett par månader i Mongoliet vintertid. Den mest välklädda personen i landet var nog jag. Temperaturen dagtid låg på -20 - -25°C. och -30 - -35°C. nattetid. Trots detta kunde jag dagtid se lekande barn endast iförda tunna "sommarjackor" och gymnastikskor. I mars månad när det var bara enstaka minusgrader dagtid åkte jackorna på dito barn av. En del människor gick barhänta även vid -30°C.
För egen del så har jag särskilt svårt att hålla värmen i händer och fötter. Två gånger i livet har jag köldskadat tår och fingrar. Det var oskönt. Jag är mycket avundsjuk på de som kan vara ute i sträng kyla utan att behöva ha tjocka tumvantar på.

Jag vet i alla fall av egen erfarenhet att man kan tåla både värme och kyla lika illa… 😕
Likadant för min fru för hon tål inte värmen i vår bastu, utan får sitta på "barnlaven" längst ner om jag ska kunna uppleva bastuvärme.
Hon klarar inte heller av sommarvärmen, utan letar hela tiden skugga.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.