Varför vissa fryser mer – och varför det faktiskt går att påverka

"Currently, we cannot definitively delineate the relative contributions of BAT and skeletal muscle to whole-body human CIT because of the challenges of measuring their separate metabolic activity in vivo.18,44 However, several more recent studies with longitudinal designs have shown that BAT accumulates, and CIT measured during non-shivering cold challenges tends to increase following cold acclimatization.25,4549 Lee et al.47 showed a small increase of BAT abundance in young men following 1 month of mild cold sleeping conditions (19 °C, hospital scrubs and sheet, ~ 8 h/day), but this was not accompanied by a change in CIT during a 24 h stay in a warm and cold respiration chamber."
Ett utdrag av den här artikeln som sammanfattar flera separata studier: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6449850/#S13 ( BAT är brown adipose tissue, d.v.s "brunt fett")

Dock är den artikeln från 2016, tror jag. Det är ju ett "hett" (😉) ämne med brunt fett, så det kan finnas mer aktuella studier... En slutsats här är att både brunt fett och mängden muskelmassa bidrar i olika grad till CIT , cold induced thermogenesis, och att en person kan förbättra sin CIT med köldträning, åtminstone första 3-4 veckorna. Dock har man inte undersökt personer med t.ex hypotyreos eller andra med nedsatt ämnesomsättning av andra skäl i några såna här studier jag kunnat hitta. Hormonella faktorer har troligen betydelse. Kroppens utformning tycks ju också spela roll, generellt: om man är kort/rund tål man kyla bättre än om man är lång/tunn, och det handlar väl om yta i förhållande till volym. Det är också ganska tydligt att CIT avtar med ålder, (vilket jag kan verifiera själv...)

Sen några år tillbaka så har jag slutat ha jacka på mig på vintern när jag går till jobbet (10 minuter gång->tåg->7 minuter gång) -- upplever att detta har ökat min köldtålighet -- framförallt med kallbad en gång i veckan.

Dock tycker jag att jag mycket lättare fryser om händerna nuförtiden -- både vid bad och vid hela dagar med regn under fjällvandringar. Kan inte minnas att jag frös om händerna tidigare.

När jag skulle göra lumpen i början på 90-talet sov jag utan täcke, med bara påslakan, nån månad innan inryckning och under hela lumpen, både hemma och på luckan. Jag upplevde att det gjorde mycket för min köldtålighet under vinterövningarna.

Sen har 14 års åretrunt cykelpendlande gjort att jag numer har väldigt varma händer, kan tex åka skogsskidor barhänt ned till ca -25 om vindstilla. Nackdelen är att jag alltid svettas om händerna när jag sitter på kontoret :(

Anekdotiskt upplever jag att man kan vänja sig vid kyla, om man egentligen fryser mindre eller man bara bryr sig mindre vet jag inte säkert, vintern 90-91 då jag gjorde värnförmånen (som somliga ser som plikt) och var mycket ute och det var en kall vinter i södra sverige, då upplevde jag att jag inte frös så mycket efter ett tag, givet samma temp och likvärdiga kläder. Vid flera upprepade kallbad samma dag kommer jag fortare ner i normal andning vid andra och tredje badet. Däremot verkar jag tämligen återställd och åter på 15-30 sek flåsandning om det gått en vecka mellan kallbaden.
Apropå bad ås upplever jag också mindre kyla i badhus mellan dusch och vänta på att får börja simpass - numera kan jag stå och lufttorka utan att frysa i samma badhus, vilket borde ge "cet par" och det ogillade kroppen tidigare. Vet inte om det berodde på att jag inte ville stå där och frysa medan jag väntade eller om kroppen vant sig.
Vill minnas att jag hört ett radioprogram från SR vetenskapsradion om brunt fett men lyckas inte hitta det nu.

En annan anekdot från värnförmånen: En regnblåsig dag i december på Ravlunda skjutfält i Skåne, +2 och diagonalregn (Skåne-kallt) så kom några kadetter från K4 på besök och vi tänket att fjälljägare fryser väl sällan (inte när det är ovan nollgradigt) men de önkade sig tillbaka till torr kall snökyla som det var vana att hantera och vi frös broderligt i den skånska förvintern.

/Patrik

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.