Varför ska man jaga den "perfekta" kniven?

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Hammarlack??

Jättefint arbete! Gör själv knivar sedan några år, tycket att slidan är minst lika rolig att tillverka. Undrar dock vad du applicerat på bladet, är det hammarlack? Fick du något klick föresten? Nederdel i trä är både praktiskt och fint, ett annat tips är att ta en plastslida till en morakniv (om den passar dit blad) och ha den som insats. Du får en lösning som blir snygg, säker och tål regn. Lycka till!!

Re: Hammarlack??

Skogspekka; sa:
Jättefint arbete! Gör själv knivar sedan några år, tycket att slidan är minst lika rolig att tillverka. Undrar dock vad du applicerat på bladet, är det hammarlack? Fick du något klick föresten? Nederdel i trä är både praktiskt och fint, ett annat tips är att ta en plastslida till en morakniv (om den passar dit blad) och ha den som insats. Du får en lösning som blir snygg, säker och tål regn. Lycka till!!

Nä det är hammrat med vanlig kulhammere. självklart har jag ett klick i slidan =)

Snyggt

Snygg kniv... Det finns inget trevligare att använda än saker man själv har tillverkat, eller om man känner tillverkaren. Har en träkosa som jag fick av en samekompis i 30 års present... den är lika fin nu efter nästan 15 års användning... Konsthantverk är både snyggt och praktiskt.
Jag gör själv knivar, doch använder jag andra material. I huvudsak masur och näver.

Jag vet också att Nordell skickar sitt stål till Sandviken för härdning. Har nämligen designat och fått några blad gjorda av Ingemar Nordell och de bladen hade varit dit för härdning...

Skulle vara kul att testa att göra en egen... Vet ni var jag kan skaffa lite instruktioner för att komma igång? Finns det någon hemsida med utförliga bilder m.m.?

/Billy

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips