Varför ska man jaga den "perfekta" kniven?

Hammarlack??

Jättefint arbete! Gör själv knivar sedan några år, tycket att slidan är minst lika rolig att tillverka. Undrar dock vad du applicerat på bladet, är det hammarlack? Fick du något klick föresten? Nederdel i trä är både praktiskt och fint, ett annat tips är att ta en plastslida till en morakniv (om den passar dit blad) och ha den som insats. Du får en lösning som blir snygg, säker och tål regn. Lycka till!!

Re: Hammarlack??

Skogspekka; sa:
Jättefint arbete! Gör själv knivar sedan några år, tycket att slidan är minst lika rolig att tillverka. Undrar dock vad du applicerat på bladet, är det hammarlack? Fick du något klick föresten? Nederdel i trä är både praktiskt och fint, ett annat tips är att ta en plastslida till en morakniv (om den passar dit blad) och ha den som insats. Du får en lösning som blir snygg, säker och tål regn. Lycka till!!

Nä det är hammrat med vanlig kulhammere. självklart har jag ett klick i slidan =)

Aktuellt

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Snyggt

Snygg kniv... Det finns inget trevligare att använda än saker man själv har tillverkat, eller om man känner tillverkaren. Har en träkosa som jag fick av en samekompis i 30 års present... den är lika fin nu efter nästan 15 års användning... Konsthantverk är både snyggt och praktiskt.
Jag gör själv knivar, doch använder jag andra material. I huvudsak masur och näver.

Jag vet också att Nordell skickar sitt stål till Sandviken för härdning. Har nämligen designat och fått några blad gjorda av Ingemar Nordell och de bladen hade varit dit för härdning...

Skulle vara kul att testa att göra en egen... Vet ni var jag kan skaffa lite instruktioner för att komma igång? Finns det någon hemsida med utförliga bilder m.m.?

/Billy

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips