Varför ska man jaga den "perfekta" kniven?

Jättefint arbete Erik. Vem har tillverkat bladet? Vilka är de övriga materialen? Hur lång tid har det tagit?

Berätta gärna mer.

~Paul~

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
grymt snyggt, visa slidan oxå, den brukar va svårast att få snygg.. många lägger mycke tid på kniven men hafsar med slidan.. (hur lät det, visa slidan..)

cancerman; sa:
Varför ska man jaga den "perfekta" kniven när man kan göra en själv...
Precis, det roligaste är väl inte att ha en perfekt kniv, utan att använda en kniv som man gjort själv, oavsett om den ligger några procent under "Den Perfekta Kniven" i prestanda. Jag menar, det är svårt att själv snida i kolfibermaterial etc, men behövs det? Finns den perfekta kniven? Anledningen till att jag binder flugor är mycket att det är kul att binda, inte bara att de man köper suger (för det gör de!).

Mycket snyggt jobb BTW. Håller med Patric, visa läderarbetet (det är ju så trist att fixa med en slida när man fått till en fantastisk kniv!)

Strykarräven; sa:
cancerman; sa:
Varför ska man jaga den "perfekta" kniven när man kan göra en själv...
Precis, det roligaste är väl inte att ha en perfekt kniv, utan att använda en kniv som man gjort själv, oavsett om den ligger några procent under "Den Perfekta Kniven" i prestanda. Jag menar, det är svårt att själv snida i kolfibermaterial etc, men behövs det? Finns den perfekta kniven? Anledningen till att jag binder flugor är mycket att det är kul att binda, inte bara att de man köper suger (för det gör de!).

Mycket snyggt jobb BTW. Håller med Patric, visa läderarbetet (det är ju så trist att fixa med en slida när man fått till en fantastisk kniv!)

Jag har visserligen aldrig gjort en kniv, men en del andra saker (mer eller mindre bra). Men visst är det en speciell känsla att ”detta har jag gjort själv”, och att ”detta är det enda exemplaret som finns”.

Per Brune

Kan själv

Mycket vacker kniv. Och det är som ni säger, att använda en kniv som man gjort själv känns speciellt även om den inte är tekniskt fulländad...
Gjorde själv en kniv i Tujarot och renhorn och är väldigt förtjust i den. Hittade även ett vackert blad på rea och sammanlagt gick kniven på 500 kronor vilket får ses som ett bra pris för en kniv som motsvarar ens krav.

Strykarräven; sa:
Anledningen till att jag binder flugor är mycket att det är kul att binda, inte bara att de man köper suger (för det gör de!).
Jag band också mycket flugor tidigare, Anders. Har dock slutat nästan helt eftersom min syn är inte vad den borde vara. Men det är jäkligt kul. Att få fisk på sin hembundna fluga är något alldeles extra :)

~Paul~

Material i kniven

Trevligt att folk tycker den är snygg. Det gäller att få ett flyt i knivens form samtidigt som att göra den skön. En snygg kniv som har obekvämt handtag är värdelös i alla fall som brukskniv tycker jag.
Bladet: har jag gjort själv i 12c27 och sedan skickat iväg det för att härdas. det som jag är mest nöjd med bladet är att jag har lagt eggen som är nu helt på fri hand på en minimal bandslip från jula, (OBS innan härdning ska jag kanske tillägga)
handtaget: masurbjörk, sälgrot, mässing och vulkanfiber.
slida blir i rårandsläder med en träinsatts som jag gör mönster i. Man får räkna att det tar nån dag att göra kniven och sedan tar det ett tag att fixa slidan. beror lite på hur bra det går och så.
[Ändrat av cancerman 2006-10-28 kl 12:54]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips