Jag anser inte att någon jakt behövs, däremot kan man tycka att det är kul att jaga. Naturen har genom evolutionen utvecklats till en perfekt balans och människan så som hon lever idag stör egentligen bara den balansen. Att det t ex har skett en explosionsartad ökningen av vildsvin i södra Sverige beror på människan. T ex att rovdjuren kraftigt har decimerats i antal. Dessutom skiljer sig människans jakt från rovdjurens jakt. Sistnämnda tar de svagaste djuren, t ex en gammal älg som är halvdöd. Jägarna jobbar annorlunda. Den sjuka älgen skulle väl ingen människa våga äta köttet av. Älgjägarna vill gärna ha ett par rejäla älghorn att hänga på väggen. Det är sällan jag ser älgtjurar och när det händer har de små horn. Jag har nästan aldrig sett en älgtjur med stora horn. En gång frågade jag en f d jägare varför det var så få älgtjurar med stora horn i skogen och fick svaret att det är "så kul att ha ett par stora horn att hänga på vägg". Där har vi "vilvården"!
Varför klagar folk jämt på jägare???
- Trådstartare Per J
- Start datum