Varför klagar folk jämt på jägare???

Igår cyklade jag en runda och kom till en "avspärrning", som var ett snöre. På snöret fanns nedan information. Det var den enda informationen, och jag såg ingen annan information om jakt innan jag kom dit. Blev lite snopen.
Jag hade två val. Antingen att strunta i snöret och "informationen" och cykla vidare, eller vända om och ta en annan väg. Jag fattade mitt beslut efter att ha bedömt hela situationen. Vad jag gjorde är upp till mig och jag berättar inte det här.
Hur skulle ni ha gjort?
Visa bilaga 46407
Eftersom du inte vill att någon ska veta vilket val du gjorde så kan man lätt tro att du struntade i avspärrningen och cyklade på jaktområdet, men om du hade meddelat det så hade du fått mothugg om hur olydig du är av alla stridspittar.

Det går att välja en annan väg och ändå fråga vad andra hade gjort.

Jag är en sån som tror att många skogsägare helst aldrig vill att några andra ska vistas på sina marker, och därför mycket väl skulle kunna tänkas sätta upp såna där snören och låta de hänga året om. Så det hade varit min utgångspunkt, men det kan ju va jakt på riktigt, så hade nog letat efter andra ledtrådar som parkerade bilar eller lyssnat efter skott. Och kanske kollat upp om det är jakttider.

HasseQ

Temp. avstängd
Bäst är väl att klippa av repet. Inte tillåtet att försöka spärra vägar för cyklister och fotgängare.

Och kanske kollat upp om det är jakttider.
Det är i stort är jakttid året runt.

Alltid någon art som är skjutbar, sen drar ju olika tider olika mycket jägare till skogen så klart.

Några saker som ökar antalet jägare i skogen är Älgjaktstart, Råbock i Augusti, hundsläpp premiär o.s.v.

För att stilla nyfikenheten och alla eventuella spekulationer så gjorde jag enligt loggningen: hoppas det går att begripa
IMG_8597.png

En del svar i denna tråd alltså…

Jag frågade bara hur ni hade gjort.

Idag blev det spinning…

Senast ändrad:
Igår cyklade jag en runda och kom till en "avspärrning", som var ett snöre. På snöret fanns nedan information. Det var den enda informationen, och jag såg ingen annan information om jakt innan jag kom dit. Blev lite snopen.
Jag hade två val. Antingen att strunta i snöret och "informationen" och cykla vidare, eller vända om och ta en annan väg. Jag fattade mitt beslut efter att ha bedömt hela situationen. Vad jag gjorde är upp till mig och jag berättar inte det här.
Hur skulle ni ha gjort?
Visa bilaga 46407
Det är inte jaktsäsong för några hjortdjur nu i alla fall. Jag hade passerat avspärrningen. Detta är ett utmärkt exempel på vad jag tidigare i denna tråd sagt: en del markägare försöker inskränka andras allemansrätt genom uppsättande av jaktskyltar. Har du varit på detta ställe förut? Har du sett denna "avspärrning" förut på samma ställe?

Det är inte jaktsäsong för några hjortdjur nu i alla fall. Jag hade passerat avspärrningen. Detta är ett utmärkt exempel på vad jag tidigare i denna tråd sagt: en del markägare försöker inskränka andras allemansrätt genom uppsättande av jaktskyltar. Har du varit på detta ställe förut? Har du sett denna "avspärrning" förut på samma ställe?
Har inte sett detta förut. Jag har cyklat där tidigare.
Av respekt för ”det hela med jakt, jägare och djur” så valde jag att inte fortsätta. Inte svårare än så.
Det var ett enkelt val för mig. Fick en längre cykling på köpet…

Det är i stort är jakttid året runt.

Alltid någon art som är skjutbar, sen drar ju olika tider olika mycket jägare till skogen så klart.

Några saker som ökar antalet jägare i skogen är Älgjaktstart, Råbock i Augusti, hundsläpp premiär o.s.v.
jo, grisar skjuter de här året om, men jag tänker älgjakt

Bara för fordon, inte för cyklister och fotgängare. Allemansrätten gäller.

Det är väl inget som hindrar att man lyfter lite på repet och för cykeln under ?

Då det är tillåtet enligt gällande regler med att sätta bom på privat väg så borde inte heller ett rep medföra några olagligheter i det fallet.
(förutsatt att det är en privat väg eller enskild väg med tillstånd)

Det är nog dags för en personlig reflektion kring detta med vad man får göra, kan göra och vill göra.

Här på forumet skriver folk hur som helst, och det får man göra. Jag kan ibland förvånas över hur en del skriver, där självinsikten inte alls verkar finnas. Orden bara syns där, och påtvingas mig, som inte bett om att få läsa dem. Man får skriva i forumet såklart, och det behöver vi fortsätta med. Jag väljer själv hur aktiv jag är på forumet. Ibland får jag nog, tar en liten paus och skriver igen, vilket en del reagerar på. Anledningen till att jag skriver igen är att jag känner att det är dags för någonting annat än det som påtvingats mig. Det handlar inte om vad som är rätt och fel, utan bara om att möta det som andra skriver. Jag skriver aldrig någonting som kan uppfattas som ett personligt påhopp, och har det hänt ber jag om ursäkt för det.

Mina val speglar sig också i hur jag är som människa. Min inre kompass och magkänsla är någonting som jag är stolt över...och jag tror faktiskt gott om människan, vilket andra har åsikter om.

Nåja, för att det inte ska bli en novell om detta med vad man får göra, kan göra och vill göra så avslutar jag med att säga att jag gjorde rätt som inte passerade snöret igår. Det var ett enkelt beslut när jag funderat en väldigt kort stund.

Fortsätt gärna att skriva och kommentera "snöret" så läser jag. Behöver jag svara? Nä...inte förrän det är dags att svara...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
danne.hq Hur ställer man in ett rödpunktsikte på hagelgevär? Jakt 5
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 10
lsjonsson Länsstyrelserna vill gärna ha foton från våra åtelkamrerer på de stora rovdjuren... Jakt 7
lsjonsson Inbrottstjuv fastnade på bild vid jaktkoja Jakt 0
lsjonsson Vildsvin i Västerbotten – fångades på bild av viltkamera Jakt 12
lsjonsson Jakttid säsong 3 på SVT 2 4/6 kl. 18.00 Jakt 0
ramsis_iv Skytteträning på luftgevärsmåltavla? Jakt 16
bjed0001 Åteljakt på varg? Jakt 18
ödemark Färg på jaktkläder Jakt 10
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
j_stellan Skyddsjakt på svanar och tranor Jakt 47
graylingman Licensjakten på varg ökar acceptansen... Jakt 77
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
peter1959 Vad är på gång ? Jakt 2
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0
Toffs. Vildsvin på 500kg! Jakt 20
lester Vinterjakt på ripa! Jakt 1
mydeza Vildsvinshot mot hundar väcker krav på kontroll! Jakt 1
Vandrare Skyddsjakt på älg? Jakt 14
Ulvang Vill ha tips på en bra jakttidning! Jakt 4
Nirrebosse Har ni tänkt på att en stor jaktjeep är miljövänlig? Jakt 76
KLAGER Skyddsjakt på hundar? Jakt 53
niben nyfiken på jakt! Jakt 9
mahas Tips på ripdalar i Gällivare fjällen. Jakt 0
Tolvan Söker bild på björnskit Jakt 4
frarol snöskor OCH stighudar på fjället Jakt 3
frarol snöskor eller stighudar på fjället?? Jakt 3
KLAGER Höstjakt på bärplockare Jakt 6
HenrikM Vinterjakt på ripa Jakt 6
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
johannordh Problem med portningen på MARLIN 1895 GS Jakt 9
marjon Handla på nätet Jakt 9
lester Vapen på skoter Jakt 1
vizsla Tips på patron .22lr ripjakt Jakt 6
KLAGER Jakt på vems villkor? Jakt 7
Ulf J Jaktforumet på plats Jakt 4

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg