Jakt är väl nödvändigt och bra. Men jägare får inte spärra av allmänna vägar, ganska självklart.
Nej det stämmer, inte allmänna.
Bara enskilda får man får bomma.
Jakt är väl nödvändigt och bra. Men jägare får inte spärra av allmänna vägar, ganska självklart.
Nu har jag läst detta långa inlägg två gånger utan att begripa någonting. Gissar att det är ett försök till ironi, men vad det i så fall ska drivas med går mig fullständigt förbi. Klarspråk brukar funka bättre, även i en debatt.För att få ett avbrott i all aggression i den här tråden så vill jag meddela och ge en anekdot om att varje år är det rådjursjakt inne i vårt bostadsområde.
Blanda inte ihop korten igen nu. Enskild väg är nästan alltid allmän väg. Enskild väg kallas alla vägar som inte underhålls av myndigheter (Trafikverket, kommuner, etc). Om de underhålls av vägsamfällighet som uppbär statsbidrag (vilket nästan alla gör) så är den allmän väg i den bemärkelsen att man inte får hindra allmänheten att använda dem. Undantag är när länsstyrelsen stänger av dem (ovanligt) eller om vägföreningen (efter ansökan hos Trafikverket) stänger vägen för tung trafik under tjällossning eller annan skaderisk. Enskild väg kan i vissa fall vara privat väg (om den inte uppbär offentliga bidrag och skyltning är korrekt gjord). Där kan man fortfarande promenera eller cykla inom allemansrättens ramar.Nej det stämmer, inte allmänna.
Bara enskilda får man får bomma.
Hunt Sabuteurs, jakt kritikernas och Svenska Rovdjurs Föreningens medlemmar skulle garanterat älska det, särskilt vid Rovdjursjakt.
Du behöver nog lite bildning:För många är ju jakten en del av livet som börjar redan vid barnsben, är ju skapligt förminskande när de människorna kommer och kallar det en hobby.
Du behöver nog lite bildning:
SAOB | Hobby
Wikipedia | Hobby
Mitt intresse för friluftsliv och fiske började redan vid barnsben. Är det förminskade att kalla det för två av mina (många) hobbyer? Knappast. Det verkar som att du är väldigt känslig och lättkränkt...![]()
Varför skulle det vara en bra ide vid all jakt men en dålig ide vid Vargjakt ?Man bör prova att visa på internet var större jakt bedrivs. Det borde höra till god ton i samarbetet mellan jägare och övriga i naturen.
Om några utnyttjar det för att sabotera får man dokumentera och visa på vilka som förstör. Så får man ta det vidare därifrån.
Vid vargjakt kanske det inte är en bra idé.
Och är det bara några enstaka gubbar i en by som inte är dator/mobilvana kan slippa enligt mig.
Blanda inte ihop korten igen nu. Enskild väg är nästan alltid allmän väg. Enskild väg kallas alla vägar som inte underhålls av myndigheter (Trafikverket, kommuner, etc). Om de underhålls av vägsamfällighet som uppbär statsbidrag (vilket nästan alla gör) så är den allmän väg i den bemärkelsen att man inte får hindra allmänheten att använda dem. Undantag är när länsstyrelsen stänger av dem (ovanligt) eller om vägföreningen (efter ansökan hos Trafikverket) stänger vägen för tung trafik under tjällossning eller annan skaderisk. Enskild väg kan i vissa fall vara privat väg (om den inte uppbär offentliga bidrag och skyltning är korrekt gjord). Där kan man fortfarande promenera eller cykla inom allemansrättens ramar.
Nej, det är inte korrekt. Man får sätta bom på enskild väg om den inte är allmän.Jag skrev att man får sätta bom på enskild väg, vilket även är helt korrekt.
Jag odlar en hel del i trädgård och växthus. Vissa saker är vi självförsörjande på året runt, andra saker som är svårare att lagra får vi köpa vinter och tidig vår. Jag skulle aldrig börja lipa om någon sa att det var en hobby. Så varför är det så känsligt för dig? Är det något som skaver nånstans?Nej då, jag är bara införstådd med att för många jägare är jakten en livsstil och en del i att se till att hushållet får närproducerad, ekologisk och klimatsmart mat.![]()
För de flesta så är älgjakten ett fritidsintresse. för ett fåtal så är den en deltidsinkomst roligare än ett vanligt jobb något att dryga ut pensionen med för en del.Känner en del jägare och ser regelbundet jägare när jag är på tur.
Klart att det handlar om en hobby som i en del tillfällen också har fördelar genom att det ger mat.
Förstår inte heller varför det med hobby skulle vara så negativt som några verka tycka. Är det verkligen så att man i Norrland på hösten ser ned i frysboxen och suckar lite uppgivet att nu är det tomt så jag får väl ta mitt ansvar att jaga älg i år igen.