Varför innertält

Jag tycker att mitt Tarptent Double Rainbow, som väl är ett 1,5-vävstält, har fungerat bra i de flesta förhållanden. Endast någon enstaka gång har kondensen varit ett riktigt problem, men likadana problem har jag också haft i ett Hilleberg Nallo. Det är mera drag, men nog fungerar det som vindskydd i alla fall. I hård vind spänner man upp det så att vindsidan går helt ned till marken. Det blir ändå tillräckligt med luftväxling för att undvika kondensproblem.
 
Jag tycker att mitt Tarptent Double Rainbow, som väl är ett 1,5-vävstält, har fungerat bra i de flesta förhållanden. Endast någon enstaka gång har kondensen varit ett riktigt problem, men likadana problem har jag också haft i ett Hilleberg Nallo. Det är mera drag, men nog fungerar det som vindskydd i alla fall. I hård vind spänner man upp det så att vindsidan går helt ned till marken. Det blir ändå tillräckligt med luftväxling för att undvika kondensproblem.

Ingår öppen mark och blåst i "de flesta förhållanden"?
Hur kan det bli "likadana problem" i ett Nallo som har innertält som fångar upp kondensdroppar?
Hur kan det vara "tillräcklig luftväxling för att undvika kondensproblem" och samtidigt ge ett bra vindskydd?

Det räcker med att sitta i absiden(stängd och tältet går ned till marken) en blåsig dag och sedan krypa in i innertältet för att kunna konstatera den stora skillnaden.
 
Min största anledning till att ha innertält är alla småkryp. Har inga problem med insekter och spindlar men gillar inte när de kryper på mig. Finns inget som väcker en så snabbt som något som kilar längs med ryggen eller låren (jag sover med sovsäck men drar ofta ner dragkedjan). Och sen stämmer det där med myggen tycker jag, de klamrar sig fast i ljungen/riset och anfaller en.

Sen upplever jag att det definitivt blir varmare i ett inner+yttertält. Luften står rel stilla och blåser inte så lätt bort som det gör i enkeltält (där man, som så många andra skrivit, får kondens om man inte vädrar ordentligt. Har en hel del nätter vaknat fuktig till blöt eftersom jag råkat rulla mot tältväggen på enkeltältet.

Men jagar man gram framför komfort så kan det ju funka...
 
Ok, kondens, möjligen kyla och drag alltså. Småkryp får man ju inte i ett envävstält, men ett yttertält utan innertält.

Om man kunde hitta ett sätt att hantera draget, borde inte vara omöjligt med smart ventilering, kondens kanske man på något sätt kan få att hamna på ett fåtal ställen och kontrollerat rinna ner nånstans, helst ut ur tältet. Kylan säger nån. Jag han inte avgöra, men är det verkligen så stor skillnad. Ok mellan ett yttertält och ett ytter med innertält. Men ett enlagerstält ska ju ha både golv och väggar. Visst får man en luftspalt mellan lagren och den kanske gör några grader.

Och det är väl säkert så att det är testat och bedömt inte tillräckligt bra. Men tanken är ju ändå intressant tycker jag.
 
Ingår öppen mark och blåst i "de flesta förhållanden"?
Hur kan det bli "likadana problem" i ett Nallo som har innertält som fångar upp kondensdroppar?
Hur kan det vara "tillräcklig luftväxling för att undvika kondensproblem" och samtidigt ge ett bra vindskydd?

Det räcker med att sitta i absiden(stängd och tältet går ned till marken) en blåsig dag och sedan krypa in i innertältet för att kunna konstatera den stora skillnaden.

Tältet har förvisso sett blåst och öppen mark också. Lite drag blir det i hård blåst, men det skyddar mot största delen av vinden. Som jag skrev är det ett 1,5-lagers tält, där myggnätet utgör innertält i en del av tältet. Taket är enkelväv. Jag tycker fortfarande att just detta tält är utmärkt, för mitt användningsändamål betydligt bättre än det Hilleberg Akto jag bytte ut.
P7151959-XZ1-150713.jpg


P1040114.jpg


De tillfällen det bildats kondens har varit vindstilla och regn, men det har inte droppat på mig, även om det givetvis är en åtminstone teoretisk möjlighet. Jag hade tidigare ett Nallo 3, den gamla versionen med lika långa stänger, och där krävde ventilationen definitivt vind för att fungera. Givetvis var innertältets insida torr, men mängden kondens på insidan av yttertältet var stor.
 
Ja mitt tält är ett sånt här litet klassiskt blått "cykeltält", d.v.s. ett litet tvåmanna ryggåstält. Det har väggar och golv, ventilationen är myggnät längs bägge långsidorna (ungefär hälften av de 2 dm höga sidoväggarna), jag har sytt in en extra myggnätsventil i "framsidan" (där det sticker ut ett litet tak över dörröppningen, så det inte ska regna in genom ventilen).

Varje morgon när jag vaknar så börjar jag med att torka taket med en wettextrasa eftersom annars blir jag blöt när jag sätter mig upp och kommer åt kondensen. Jag sover ensam i det och ligger i mitten (med packning på bägge sidor om mig) för att inte sovsäcken ska bli blöt av kondensen. Det blir kondens även om jag har det står så att det i princip blåser rakt igenom tältet (och det känns att det blåser genom sovsäcken). Ett sovsäcksöverdrag skulle kanske hjälpa, men då är vikten uppe i samma som ett tält med innertält.
 
Jag funderar lite på alla tältkonstruktioner.

Varför har alla tält innertält? Har det bara med fukt att göra?

Ett väl ventilerat enlagerstält med myggnät i ventilera och en innervägg så man får en absid borde ju på många sätt vara bättre än ett med ytter och innertält.

Det borde gå göra lättare, mindre tyg men ändå större yta, enklare att sätta upp. Inser att goretex inte är nått att ha i ett tält, men finns det enlagerstält?

Klart det finns enkelväggstält, också med inseksnät som delar av tältet till en absiddel. Exempel http://zpacks.com/shelter/solplex.shtml
Massor av tält går dock att sätta upp utan innertältet. Ett sätt att minska kondens är att ha en bottenduk, det hindrar en del fuktighet från marken att förångas.
Här är ett exempel på enkelväggstält med bottenduk redan på plats. http://eu.blackdiamondequipment.com/en/tents-and-bivys/firstlight-tent-BD810151WASAALL1.html
Insekter är ett problem, men enkelväggs passar bra på vår och höst, och kan också användas på vintern, men ofta med en del is på insidan av duken på morgonen.

Tarp används också av många, och beroende på väder har i alla fall jag min ganska sluten mot marken ibland.

Lycka till med sovande i enkelväggstält!

Finns många strategier som bekant. Nån viktfördel med enkelvävstält finns inte och komforten blir som sagt bättre med innertält med hänsyn till kondens.

Kondens är ett (litet) problem med enkelväggs, men inget oöverkomligt. Drag blir det, men de flesta sovsäckar är vindtäta, annars går det använda en bivy, då klarar man sig också utan bottenduk.

Självklart blir tältet lättare utan innertält! :)
Se bilderna och gissa vad som väger minst.
 

Bilagor

  • 2014-10-31 09.13.48.jpg
    2014-10-31 09.13.48.jpg
    59.3 KB · Visningar: 662
  • 2015-03-24 12.08.08.jpg
    2015-03-24 12.08.08.jpg
    180.7 KB · Visningar: 661
Senast ändrad:
Jag förstår inte det här med att enkelvävstält skulle släppa in mer småkryp än dubbelvävstält. Ett enkelvävstält är inte samma sak som ett yttertält utan innertält då ett enkelvävstält har ett golv... Råder det begreppsförvirring?

Detta är ett enkelvävstält:

14_Polaris.png


Men inte detta:

P1010371-800.JPG
 
Tack Patrik!

Utmärkt förtydligande!
Jag blev förvirrad också. Men jag är ju absolut ingen tältexpert. Sommartid i skärgården räcker ett sk vindskydd bra för mig. Det har golv och går att stänga helt. Högst upp sitter lite myggnät. Inte så mycket ventilation...

Back Packer 1 från XXL för en 400-hundring.
Fördelar: Inte så tungt, inte så skrymmande, tar inte så mycket plats uppsatt, lätt och snabbt uppsatt, man kan öppna hela sidan. Håller myggen och regnet ute.
Nackdelar: Trångt, lite för kort, kondens jodå, kvalité sådär.

Har ett annat en-mans-tält med innertält också. Klart bättre ventilation och mindre fukt. Lite bökigare att sätta upp och kräver lite bättre markförhållanden att sätta upp. Håller också insekter och regn ute.

Kör mest med "vindskyddet" faktiskt.

mvh thomas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.