Varför Hilleberg?!?

Mth Hardwear HighMountain?

Som svar på din fråga, Gonzo 1, så har jag aldrig testat Mtn Hardwears tält men däremot hört mycket gott om dem. Om du använder deras prylar så kanske du vet mer om deras liggunderlag (jag är mest intresserad av High Mountain-modellen)?

undrar,

Johan
 
Liggunderlag!

Nja, inte vet jag om de imponerar så värst...
De är ju inte speciellt lätta och de blir inte så himla så när man packar heller. Jag har inte sovit på ett men de är säkert sköna. Kan tänka mig att det är en fördel mot thermarest att de inte kan gå hål.. Och att de är avsmalnande mot foten är ju också bra, där sparar man ju en del vikt...
Själv har jag ThermARest GuideLite och är väldigt nöjd med det. Brukar ha svårt för att sova på ojämna underlag och fryser lätt på natten men med GuideLiten har jag sovit en hel natt på en rot som jag upptäckte först på morgonen när jag packade ihop tältet....
Fryser gör jag heller inte nu.
Sedan skulle jag vila ha en stol typ den som MH har eller den som man kan vika in sitt ThermaRest i, då jag är lite bekväm av mig !!! :)
 
vad valde du?

Hej Mikael

Vad har du köpt?
Jag har också tittat på Saivo, men efter att har "försökt" sätta upp det i en affär, blev jag mycket betänksam.
Ett VE25 reser man halva tiden det tar att resa ett Saivo, gissar jag.
 
Varför du ska köpa ett Hilleberg?

För att dom är bra. Jag har å andra sidan ingen anna tilverkare att jämföra med. På din beskrivning tycker jag att ett Keron 4 GT skulle vara optimalt, alt. Keron 4. Själv lånade jag ett Keron 4 och det fungerade perfekt för 3 personer under 21 dagar i tält under en fiskeresa i Alaska -95. Det finns gott om plats att sova 3 st och hyfsat med utrymme för utrustningen. Jag ägde ett Keron 3 GT med den större absiden på ena sidan. Numera äger jag ett Nammatj 2 GT då det andra blev för stort när familjen blev mindre.
Med de tältstänger som finns är de läta att sätta upp och det finns många variationer som man kan utnyttja för att förändra innerutrymmet.

Lycka till med tältköpet.
 
Korståg mot Hilleberg!!!!

Jag har länge försökt motstå frestelsen att kasta duktigt med skit på Hilleberg, men efter den senaste trippen då jag bodde i ett Nammatj 3 GT (inte mitt eget) kan jag inte längre hålla mig... :)

Liksom Ms. Gonzo har jag ett Mountain Hardwear ur Trango-serien (Trango 2). På senaste turen så bodde jag dock som sagt i ett Hilleberg eftersom jag med viss erfarenhet ansåg det ej vara mödan värt att försöka övertyga en hillebergare om att det finns alternativ.

Jag försökte vara objektiv från början, men det blev mycket svårt efter ett tag. Redan första natten kändes det som om hela tälten var en enda slafsig luftballong som ville ge sig iväg - trots att det inte kan ha blåst mer än max 7-8 m/s!!!! (OBS! Tältet var ordentligt uppspänt).

Dagarna efter blev jag varse om hur det är att hitta ett MÖRKGRÖNT tält när man kommer ner från berget i skymningen. Vem i hela världen kan ha använt denna färg och sedan kalla grejerna för alpin utrustning????

Efter ett par nätters regn med tillhörande kondens började dunsäcken bli lite fuktig så när det äntligen blev en klar morgon med lagom mycket vind var det ju ett utmärkt tillfälle att torka sovsäcken. Men nej, vanan trogen att slänga den över tältet - det funkar ju inte på ett tunneltält utan att skiten faller ihop... :)

Så till "torklinan" i taket. Efter att ha konstaterat att denna uppenbarligen var avsedd för utrustning i viktklass lätta sockar/strumpor så blev det just sådana saker som åkte upp. För att nästa morgon vara ännu blötare pga att innertältet som var mättat med kondens hängde mot dem! Så det är väl lika bra att det inte finns några förvaringsfickor i innertältet (för mer än kompassen alltså)... Och var är fönstren ut för att släppa in lite ljus?

Nej, personligen förstår jag inte vad som är så fantastiskt med dessa 6000+ kronorskonstruktioner. Lite roligt var det när vi diskuterade olika tältmodeller - något annat än Hilleberg kom liksom inte på fråga för vissa i sällskapet. När jag försiktigt försökte nämna Bibler, Moss, Walrus, MHW, TNF mfl så förkastades de redan innan första stavelsen.
(ANM: De jag diskuterade med kände över huvud taget inte till dessa märken :)).

Så kan någon förklara för mig vad som är så himla fantastiskt med Hilleberg och som befogar ett pris på några tusenlappar över de märken jag ovan nämnt?

Jag är öppen för alla fabrikat och modeller, förutsatt att de har några sakliga fördelar!!!!

PS. Och så var det det där med bytet till DAC-stänger... DS.
 
Mina skäl...

Tjenare,

jag har nu haft mitt Keron 3 i tio år och det har rest
med mig över jorden och jag har gått från professionellt användande till idag familjefar ;-)
Upskattar att jag har 300+ nätter i det.

Här är mina och kollegors erfarneheter av Hilleberg:

(1) Inget annat märke är lika fältsäkert som detta
(alltså, du kan alltid lita på och enkelt handskas med
dem i alla väder och de har bra mtrl, bra design).

(2) Superb service, jag har under dessa år bytt div. detaljer på tältet och även haft det inne på "service" och lagt in nytt golv i innertältet och alltid blivt lika överraskad av den snabba och billiga servicen.

(3) Bra pris, visst dyrt inledningsvis men kombinerar du möjlighet till enkel och billig service så slår detta priset alla andra märken.

Helt kort, den enda som rekommenderar något annat än Hilleberg tält är de som själva aldrig ägt ett ;-)

mvh / Jens
 
till Magnus S

du skriver nånting om mörkgrönt tält att det är svårt att hitta det. Hillebergs tält finns även i rött, samtliga modeller, och det är ju en bra färg även för alpint bruk.Så det var ett dåligt argument.

MVH Mats
 
varfö varför diskutera ett märke?

Svaret på frågan varför Hilleberg blir väl för min del "yxskaft".
Jag har inte köpt Hilleberg utan Hilleberg Akto. Ville
ha ngt som var lättare än mitt Tadpole, minst lika vindtåligt
(hur man nu avgör detta - kräv vindtunnel i alla friluftsbutiker),
och med ytter- och innertält ihop.

Jag tror faktiskt mitt Tadpole är varmare, men 6 hg är
MYCKET för den som jagar hekton. Jag tror det har lite
mindre kondens också.

Men rätt vad det är kanske jag går över till ultralite,
t ex tält utan golv, packpåsar iställetför lägerskor,
inga speciella lägerkläder, osv. 19-20 kg på en
tiodagars tur, som senast, är i mesta laget, även
om jag äter upp 5 - 6 kg på vägen.

il C.
 
He he, korstog er ordet. Og korstog er skjelden saklig. Jeg har selv et Keron 3, har brukt det i ymse vær og er svært fornøyd. Har også overnattet i et TNF VE-25 tre netter.

Du sier at teltet føltes som en "slafsig luftballong", selv om det var ordentlig oppsatt. Dette har jeg svært vanskelig for å tro siden jeg også har opplevd vind i mitt Keron 3. Med skikkelig stramme barduner og pluggfester er det litt bevegelse i duken javel, men luftballong? Og ja tunneltelt bråker mer enn dometelt, dette er en kjent sak.

Hvis man ønsker å finne teltet igjen så kjøper man rødt. Usaklig å klage på fargevalget til eieren. Det finnes en del om ønsker å være usett i naturen Det at valget finnes burde være ett pluss.

Videre skriver du at tunnelteltet faller sammen når man har en sovepose over, det styrker jo teorien om at teltet ikke akkurat var forskriftsmessig slått opp!

Hvordan det ble så mye kondens i innerteltet forstår jeg heller ikke. Har aldri opplevd det ved sommer/høst telting. Kondensen holder seg til utsiden av innerteltet, og med litt lufting tørker innerteltet fort. Prøvde dere å bruke luftelukene i teltet? Gjennomtrekk er en fin ting hvis man vil ha tørt inneklima.

Du avslutter med å skrive at Hilleberg koster noen tusenlapper mer enn Bibler, Moss, MHW og TNF. Det er jo en tåpelig påstand. Bibler er jo foreksempel det dyreste teltmerket i verden, (som jeg kjenner til). TNF VE-25 koster vel omtrent det samme som et Keron 3 eller Keron 3 GT.

Desverre er det ikke bare Hilleberg som kaster seg på DAC bølgen nå om dagen.

mvh
Thomas
 
Nu börjar det bli kul...

...tycker jag! Tunnelmodeller, oavsett märke, är ju lite "sladdrigare" än självbärande konstruktioner. Poängen med Hilleberg i det sammanhanget är att deras materialval i främst dukar gör att deras tunnlar tål mycket "fladder" jämfört med andra tunnlar med sämre dukar. Tyvärr tycker jag att Hillebergs röda modeller får samtliga boende att se ut som om de nyss mulat i sig en guanobeströdd pizza, inte kul! I tyskland säljs de med en sandfärgad duk, kan tänka mig att den syns bättre på fjället samt att man ser "friskare" ut när man väl kryper in. Självklart så betalar vi konsumenter ett överpris för Hilleberg, men det gör vi även om vi köper något annat känt märke, inget företag skänker bort sina prylar utan suger ut det dom kan, Hilleberg gör det dock på ett ganska "trevligt" sätt (god service mm) vilket gör att vi tycker oss fått väldigt mycket för pengarna, när det snarare är så att det är H-berg som fått mycket! Nä, jag tycker vi ska vara nationalistiska!!! Stöd Estland, köp Hilleberg! Själv stöder jag Kina genom att köpa det bästa av det bästa, nämligen Haglöfs Genius!...Hoppsan, där fick jag till det!

Sköt om Er!
Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Calexico Hilleberg 1:a aprilskämt Bo och sova 0
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
Fred2332 Hilleberg keron 3? Bo och sova 12
c.sjodin Hilleberg Niak vs Hilleberg Soulo Bo och sova 4
mkruse Hilleberg Akto Mil Spec Bo och sova 4
erito Hilleberg färger Bo och sova 51
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Tobias.H Hilleberg Niak vs Rogen Bo och sova 6
olahan Val av tält från Hilleberg Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.