Varför Hilleberg?!?

JAg skall köpa ett nytt tält. Varför skall jag välja ett Hilleberg?
JAg vill ha ett täls som rymmer tre personer gott och väl samt deras packningar för fjällturen på 10 dagar.
Tältet skall ha två stycken ingångar som man rymmer sig och oackningen, skall stå atadigt ochvara förhållandevist lätt att sätta upp.
Mina tankar har lätts till Hilleberg Saivo, men nu vill jag ha lite åsikter på andra förslag så som TNF VE 25 eller motsvrande modeller.

Tack på förhand

Mikael
 
lite tankar...

Kan inte utala mig om TNF eller andra modeller mer än att jag tycker Ve 25 verkar tungt i förhållande till sina utrymmen och det är väl erkännt tältets svaga sida. Men vindstabilt lär det ju vara.

Hos hilleberg nämner du Saivo. Behöver du den "extremt" vindokänsliga konstruktionen? Annars är ju Keron betydligt lättare 4,0 kg istället för saivos 4,9 kg. Eller om ditt användarnamn syftar på att du är lång, Keron King Size 4,1 Kg. Eller kanske Keron 3 GT 4,6 kg som då innebär ett tält med en fantastisk absid och en vanlig men fortfarande lättare än Saivo. Alla dessa tält uppfyller dina önskemål om två ingångar och plats för tre. Möjligen skulle ett Keron 4 kunna vara ett annat riktigt stort alternativ på 4,5 kg. Som alternativ till Saivo skulle jag främst titta på Keron 3 som jag skulle tro har motsvarande utrymme (iofs kortare ligglängd men raka väggar) men betydligt lättare, men det kanske kvittar om man är tre som delar på vikten.
Kanske har du redan tittat på dessa alternativ men valt bort dem....vad vet jag.....

Vad det gäller "varför hlleberg" så har jag frågat mig samma sak...jag blev dock övertygad av allt gott jag läst om dem samt att jag tycker de verkar riktigt bra när jag tittat på dem.
I påskas var jag ute på en tur med mitt nya Hilleberg tillsammans med några andra. Det andra tältetsom var med på turen var ett Haglöfs Tripple Peak. En kväll tältade vi på getryggen vid Storulvånsfj'ällstation alldeles nedanför trädgränsen och under kvällen gjorde jag slag i saken och började jämföra tälten. Lite orättvisst när mitt tält ännu inte använts tio nätter och haglöfs tältet hade några år på nacken men ändock. Detaljerna skiljde, alltid till hillebergsfördel tror jag. Ventilerna i Haglöfs tältet var mycket mindre (de hade alltid mer kondens på morgonen än vad vi hade) och om jag minns rätt gick de inte att stänga helt för snödrev. Stormlinorna satt inte så snyggt och funktionellt (undrar vem som knutit dit dem?) Inner tältet hängde mer och hela tältet hängde mer...Faktum var att det aldrig var så stramt och snyggt som mitt....fast i mitt tältlag gick vi iofs in hårtför snygga tältsättningar... Men det var ändå svårt att peka på enskilda detaljer som skulle göra de 2500:- i skillnad som det handlade om. Helhetsintrycket och detaljintrycken talade helt för hilleberg men till priset av 2500:-??? Helt nöjd med att jag faktiskt har ett ett hilleberg kröp jag till sängs och det blåste lite gran under natten. Inte mycket men så att man tänkte på det i alla fall. Glada och förtjusta kunde vikommande morgon konstatera att stormlinorna delvis drevat över och att snön vi skottat upp runt omkring tältet blivit vackert formad av vinden. Det intressanta med hänsyn till gårdagens jämförelse av tält var dock att Haglöfstältet under natten fått en reva på ca tio centimter i tältduken och ingen kunde förstå hur detta gått till. Visst, tältet var äldre och slarvigare uppsatt och stod inte helt rätt mot vinden, men jag måste säga att händelsen gjorde att jag kände att mina 2500:- extra hade hamnat på precis rätt ställe.
Jag tror att man väljer Hilleberg eller andra dyrare tält just för kvalitén och känslan. Det känns bra att veta att man kan lita på sin utrustning och man vet att man valt ett av de bästa tälten på marknaden som ska klara hårt väder. I synnerhet om man väljer Saivo!
Trygghet och känsla...det var viktigt i mitt val.

Jag antar att ingen orkat läsa allt detta men jag hade inget kul att göra i alla fall så...

Hoppas det gav något i alla fall.

/Andreas
 
I förra veckan mötte jag ett par killar från Lönsboda vars Tripple Peak blåst sönder under en natt vid några tjärnar nordväst om Sylarna. Mitt tält, Hilleberg Nammatj hade stått hur stabilt som helst. Några nätter senare var det åskstorm på fjället och mitt tält klarade detta galant. Hemligheten, som jag ser det, är att sätta upp tältet i rätt riktning (även om vinden snurrar runt i åskväder och därmed inte går att gardera sig mot) och att lägga hyffsat stora stenar på stormlinorna och i tältets fyra hörn. Sedan är det bara att sätta in öronproppar och somna gott.

Det finns emellertid Hillebergtält som blåst sönder men nu kan man visst köpa tjockare stänger.

Hursomhelst så tror jag det få blåsa duktigt innan mitt tält blåser sönder.
 
Har aldrig hört något dåligt om Hilleberg...

Jag har gått ifrån stuket att köpa everest-saker till att verkligen satsa på mina outdoorsaker. Bytte t ex ut min iofs mycket trogne jacka Haglöfs Limber till en Arc'teryx Theta AR. Jag tyckte mkt om min haglöfs men jag ÄLSKAR min Arc'teryxjacka. Att ta på sig den är att känna att man gjort ett bra köp! Den känslan är värt mycket pengar. När jag skulle köpa tält för c:a en månad sedan konsulterade jag vänner som bla jobbar i känd friluftsbutik i Sthlm och de sa att jag antingen skulle satsa på ett North Face eller Hilleberg. Valet föll sedemera på Hillerberg Tarra. Samma här! Varenda gång jag kryper in i tältet känner jag att detta var ett bra köp. Att det kostade 2000:- mer än NTF är inget jag går och tänker på. Däremot om det varit tvärtom så hade jag med säkerhet tänkt "varför la jag inte tvåtusen mer för att få ett tält som jag vore jäcligt nöjd med?".

Vad vill jag ha sagt? Jo, det spelar kanske inte så himla stor roll vilket märke man köper när man ändå är uppe i märken som anses vara mycket bra, utan det viktiga är att saken KÄNNS rätt. Gå efter känslan när ändå kvalitéerna håller ungefär samma standard.
 
Keron 3GT

Precis som Andreas säger så kolla in Keron 3GT för det är väger mindre och billigare än Saivo, dessutom är det högt i tak på en större yta (om du förstår vad jag menar) och mer yta i absiden. GT abisden är också praktisk om man vintertältar eftersom den är idealisk för att gräva ur. Skillnaden i vindstabiliteten är nog marginell om man inte ska ut på lite extremare expeditioner. Keron tycker jag är lättare att sätta upp också eftersom man slipper alla utvändiga krokar som finns på Saivo. Jag har personligen inte provat Saivo men jag har använt Hillebergs Nallo, Keron GT och Nammatj GT och äger själv ett Nallo 2. Och jag måste säga att Hilleberg gör mycket trevliga tält.

Ett argument för att välja Hilleberg framför TNF tycker jag är att Hilleberg är svenskt vilket underlättar kontakt med dom och att Hilleberg har otroligt bra service.

/Helen
 
Hilleberg - bäst!!

Ville bara instämma med både Helene och Andreas!

Jag har hittils inte hittat något tält som slår Hillebergs. De senaste åren har jag haft både Nallo, Akto och om en vecka ska jag ut och testa mitt "nya" Niak (...som verkar mycket bra hemma på vardagsrumsgolvet).

Och Micke...om du väljer ett Hillebergtält så lovar jag dig att du kommer vara nöjd..OM du väljer "rätt" modell. Du skriver inte så mycket om vad du ska ha tältet till, men ta en funderare på om du verkligen behöver ett så "X-tremt" tält som Saivo...Tarra kan vara ett bra alternativ eller Keron 3GT som sagt. Om du bor i Sthlmsområdet så finns en affär som heter tältcentralen där kan man få se de flesta tälten uppslagna. Om du sedan vet vilket Hillebergs du ska ha så skicka ett mail till; tentmaker@hilleberg.se och be om deras "outletlista"! Där finns de tält som Hilleberg säljer ut lätt begangade (...efter utställningar o.dyl.) till rabatterade priser.

Till sist...som med nästa allt annat...man får vad man betalar för ;-)

//Mell
 
Det finns inget tåligare och smidigare tält än TNF tälten, men om man inte ska iväg på expeditioner så duger ett Hilleberg gott.
Dessutom är de ju svenska så lite patriotism kan man ju känna :)
 
Inte expeditionstält?

Duger inte Hilleberg till expeditioner?
Får jag påminna om det tiotal arktiska expeditioner som genomförts i Hillebergtält.
Förra våren genomfördes tre uppmärksammade expeditioner till nordpolen, alla tre använde tält från hilleberg. Alla tre tälten fungerade klanderfritt.
Så sluta racka ner på Hilleberg, bara för att det råkar vara svenskt!
 
Dessa eviga korståg...

Varför är det så att alla dessa tältdiskussioner alltid urartar till ren pajkastning för/emot Hilleberg?

Argument av typen "Hilleberg är bäst" eller "Hilleberg är bara dyra kapitalisttält (?...:)) som inte funkar till expeditioner" imponerar föga på mig i alla fall.

Varför inte i stället sakligt diskutera VAD som skiljer de olika tälten åt samt inte minst - vilket ANVÄNDNINGSOMRÅDE de är avsedda för????

Det har i alla fall M&M mfl börjat på under tråden "Ferrinis tält?" i detta forum och alla som har någonting över höftnivå att komma med får gärna dela med sig...

/M
 
Hilleberg vs. amerikanska tält

Det jag själv tycker är den stora skillnaden mellan tunneltät av nordisk typ (typ Hilleberg) vs. amerikanska geodetiska är uppsättningen och absiderna!

- Det är ju inte helt enkelt att pilla upp ett VE25, har bara gjort det någon gång men det är ju klart pilligare! Att snabbt kunna sätta upp ett tunneltält med ihopkopplade inner/yttrtält är ju en stor fördel vid dåligt väder. Sedan måste jag ju säga att ett V25 som väl är på plats är ett mycket bra tält! Det tål stor vind och snöbelastning och är väldigt tyst!

-Sen tycker jag att absiderna i ett tunneltält är guld, speciellt om man vintertältar och vill kunna laga mat inomhus!

Sen är ju kvaliten kalas på Hilleberg och lite lokalpatriot är man ju! Men det finns olika detaljlösningar som är bättre på olika tälttyper!

Vikten är ju rätt olika oxå, jämför ett lätt Hilleberg Nammatj 3 GT (3,8 kg vs. ) mot ett VE25 (5.47 kg) (Saivo 4,9 kg)! Nammatjen har ju en gigantisk absid om man jämför med VE25 3 m² vs. 1,5m²! Båda fungerar utmärkt för vintertältning!

När man ligger på kalfjället med en tiondels mm mellan sig själv och stormen så väger kostnaden ganska lätt. Man ångrar aldrig att man köpte ett dyrt tält, det kan jag lova!

Så vill man ha det stadigaste stormsäkraste tältet satsa då på VE25 eller Hilleberg Saivo och vill du ha mångsidighet och stor plats är Nammatj/Keron ett bra val!

Peter som äger ett 11 år gammalt Keron 3EX (still going strong) och har även överlevt vintertältningar i Kanada i 300 kr tält utan större men, så även ett billigt tält är bättre än inget alls ;-)
 
Vad du bör tänka på är vad du kommer att använda tältet till i framtiden ..... ska du ranta runt uppe i fjällen den närmaste 5års perioden så duger ett "Hilleberg" eller "Helsport" gott .... sen om du tröttnat på allt tjat om "TNF" o "Hilleberg" så föreslår jag att du tar en titt på det Nya Zeelänska märket "MacPac" som är kanon, eller om du letar efter det absolut västa på marknaden kollar du in "Bibler" ..... tuffare tält är svåra att hitta...

Chao Suerte......
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Calexico Hilleberg 1:a aprilskämt Bo och sova 0
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
Fred2332 Hilleberg keron 3? Bo och sova 12
c.sjodin Hilleberg Niak vs Hilleberg Soulo Bo och sova 4
mkruse Hilleberg Akto Mil Spec Bo och sova 4
erito Hilleberg färger Bo och sova 51
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Tobias.H Hilleberg Niak vs Rogen Bo och sova 6
olahan Val av tält från Hilleberg Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.