Varför har svenskar tung packning på vandring?

Jag tror att vi bär på för mycket kläder. Tänk t ex på alla dessa jäkla membran som ska vara på allt. Ta ett rakblad och skrapa bort membranen så är säkert nåt kilo till insparat.

Skämt åsido så är i alla fall problemet för mig att jag helt enkelt inte har råd att köpa de lättare prylarna (tält, sovsäckar etc). Det hänger ju ofta ihop. (Slutsatsen är alltså att svenskar är fattigare/snålare än andra ;))
 
Kök-MSR Pocket Rocket Stove, 399:- 86gram
Tält-Marmot Hypno 2P, 2995:- 2300gram
Rygga-Osprey Atmo 50, 1770:- 1750gram
Sovsäck-Marmot Mavericks 15, 1495:- 1360gram (tung men klarar -10)

snabbt ihopplock, verkar billigare med lätt-grejer än tung-grejer..
 
-Patric-; sa:
Kök-MSR Pocket Rocket Stove, 399:- 86gram
Tält-Marmot Hypno 2P, 2995:- 2300gram
Rygga-Osprey Atmo 50, 1770:- 1750gram
Sovsäck-Marmot Mavericks 15, 1495:- 1360gram (tung men klarar -10)

snabbt ihopplock, verkar billigare med lätt-grejer än tung-grejer..

F-n oxå där sprack den teorin. Får du in min familj på 4 pers i Marmot-tältet?
 
Jag tror nog att svensken normalt är hyfsat utrustad med bra och någorlunda lätta prylar. Snarare är många svenskar mer viktmedvetna än andra. Men som nybörjare och tillfällighetsvandrare får man ju ofta ta vad man har.

En normal Holländare eller Tysk lägger säkert inte ut mer pengar på bra utrustning, snarare tvärtom. Utrustningen är förmodligen (mycket) tyngre än svenskens. Kunskapen om fjällutrustning i allmänhet är säkert sämre.

Generliseringar för det finns säkert UL fantaster och fjällvandrare med mångårig erfarenhet från dessa länder.

Jämförelse mellan vandring i olika länder blir konstlad. Förmågan att ta med sig lite extra är inte avhängig av nationalitet utan erfarenhet och läggning.

Den som sett ryggan på en profesionell bergsguide kan inte annat än förundras över hur lite som egentligen behövs.
 
alven; sa:
F-n oxå där sprack den teorin. Får du in min familj på 4 pers i Marmot-tältet?

kanske inte i just det tältet, jag skulle inte heller vilja laga mat till 4-personer på ett pocketrocket kök.. Vi kanske skulle starta en ny tråd

"Hjälp Johan och hans stora familj till billiga och lätta äventyr utan krusiduller"

Allt går å fixa, det vet du :)
 
MW; sa:
Jämförelse mellan vandring i olika länder blir konstlad.

Så det bara ett par mil till svenska fjällen, det finns parkeringsplatser vid bergens fot och restauranger och bäddade sängar i alla STF:s fjällstugor? Intressant - det hade jag ingen aning om. Jag måste ha fått en gammal fjällkarta... ;)

Men jag håller med om att det kanske inte handlar så mycket om nåt slags mystisk nationalkaraktär hos folket.Men det handlar definitivt om friluftskultur som naturligtvis bygger på nationella förutsättningar.
 
Nordesjö; sa:
Men jag håller med om att det kanske inte handlar så mycket om nåt slags mystisk nationalkaraktär hos folket.Men det handlar definitivt om friluftskultur som naturligtvis bygger på nationella förutsättningar.

Floskeln att svenska fjäll är unika kanske stämmer. Var annars hittar man tundra (högalpin vegitation) utan större branter och höjdskillnader (som man normalt vandrar i). Lanskapet är hyfsat lättgånget och omväxlade. Utan extrema kunskaper kan man vara ute ett par veckor i regn och inte altförstor blåst utan att riskera livet. Man måste dock vara förberedd på snö såväl som strålande sol.

Det finns dessutom en infrastruktur (stugor / leder) som undelättar en gradvis ökning av svårigheten.

Halleluja
 
Nordesjö; sa:
Raskesven; sa:
Per Ö; sa:
.....Kan dock inte komma på användningsområdet för kniven, men jag får fundera lite...
.....
Här har du några förslag: skära bröd, ost, salami och torkat kött, bre smör, kapa snöre och fisklina, reparationsjobb, rensa fisk, vända fjällagg och spänta stickor.

Raskesven

...hacka lök, skära soltorkade tomater, skära plåstertejp, öppna vinflaska...

Men det behöver man ju inte en Buck Nighthawk på 300 gram för. Det går lika bra eller bättre med en Victorinox på 80 gram. Och då får man pincetten på köpet.
(Nu är vi farligt nära dyra-knivar-diskussionen. Kan vi inte prata om Hillebergtält istället? Membran? ;))

Som sagt, samtliga uppräknade användningsområden fixas med i princip vilken fällkniv som helst, det var mest "enkiloskniven" jag hade svårt att finna användning för, möjligen bygga blockhus. Tycker att min Morakniv är en overkill redan den...
 
Jag är inte säker att svenskar i gemen bär tyngre än andra nationaliteter. Jag kan dock berätta att när jag sommaren 1995 var i Padjelant träffade vi på ett gäng tyskar som verkade bära bra mycket mer än vi gjorde. Under de timmar vi lagade mat på samma plats framkom det att de hade packat med sig en upplåsbar gummibåt (!). Gissningsvis hade de med sig paddlar/åror till den också, och det var en person avdelad att bära just båten och inget annat!
 
-Patric-; sa:
alven; sa:
F-n oxå där sprack den teorin. Får du in min familj på 4 pers i Marmot-tältet?

kanske inte i just det tältet, jag skulle inte heller vilja laga mat till 4-personer på ett pocketrocket kök.. Vi kanske skulle starta en ny tråd

"Hjälp Johan och hans stora familj till billiga och lätta äventyr utan krusiduller"

Allt går å fixa, det vet du :)

Jag är förstås tacksam för all assistans Patrik :) Temporärt är i alla fall problemen lösta för min del: eftersom jag har så små barn så orkar de i alla fall inte gå några längre sträckor... Annars ringer jag dig, jag vet att du egentligen innerst inne tycker att allt UL:eri är mesigt och att du likt Schwarzenegger i sina storhetsdagar mer än gärna tar en stock på axeln och ger dig av till Raskens kåta för lite male bonding.
 
En Schweizisk bekant gav sig ut på tågluff med sin pojkvän. De tog sig ut i fjällen, hon hade 25 kg han 40. Främst Fiskeutrustning men ävan 'normala' kläder ombyten och 'bra att ha saker' drev upp vikten. Om fjällen bara är en del av resan blir packningen tyngre.
 
packlista?

Bengtsson; sa:
Det är väl ganska typiskt för killar som tyckte det var jättetufft att göra lumpen o bära +40kg att tycka att man skall bära tungt. För oss andra så kan man väl säga att det går åt rätt håll viktmässigt. Alltså neråt.
Sist vi var i fjällen startade vi i Abisko och gick lapporten, mårma passet, jojoleden , tarfala, keb, och slutade i stora sjöfallet. Vi var två st och båda bar under 14kg inkl mat för hela turen. Hela upplevelsen blir ju trevligare.
Olof

14 kg för en sån lång tur verkar rätt bra ( :)), har du någon packlista att dela med dig av till oss andra?
Hur många kg mat hade ni?
[Ändrat av migael 2005-05-11 kl 15:55]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9
såg Är de någon som har gått från Låktatjåkka via Kårsevagge ner till abisko Fjällvandring 5
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
pocahontas73 Sovsäck & tält vad har ni? Fjällvandring 44
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Picea Ni som har varit på "baksidan" av Norra Sytertoppen Fjällvandring 15
MarkusN Vad har ni i klädpåsen? Fjällvandring 18
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
carro74 Nöden har ingen lag?! Fjällvandring 57
tagge Norska siten etojm.com har gått i graven Fjällvandring 0
hellstrand Vibram FiveFingers någon som har vandrat i dessa??? Fjällvandring 15
Kalleryd Ni som har koll Fjällvandring 6
flunkan någon som har inlägg att göra ang sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta? Fjällvandring 3
never Har Fjällkartan BD 2 försvunnit? Fjällvandring 1
hvk Kieronstugan har brunnit Fjällvandring 16
Kristina&Neo Syberia Q - har du testat denna haglöfs tröja? Fjällvandring 0
Någon som har info om snöläget i fjällen Fjällvandring 22
majjen Ni som har vandrat trepassleden... Fjällvandring 20
avslutat medlemskap1105 Har SJ lagt av helt med sittplatser på nattåg? Fjällvandring 5
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
Kamvandrare me´skavssår Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart! Fjällvandring 129
thomast2 Har vi köpt rätt vandringskängor? Fjällvandring 10
småen Hvor har det tagi vägen av den lungna kebne Fjällvandring 61
matala-0 Har du erfarenheter av följande sträcka? Fjällvandring 2
avslutat medlemskap1105 Hur har det varit med mygg i år? Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.