Varför är vindskydd till kök i värmeledande material?

Borde inte värmen ledas rakt ut i luften där och ganska effektivt dessutom?
Och det kyls ju även av hela tiden av vinden.
Är det någon som provat vindskydd i något mera isolerande material?
 
Senast ändrad:
Bra fråga. Har påpekat detta för några som hjälper en känd kökstillverkare med nyutveckling.

Grundskälet är nog att metall har varit det enda "billiga" material som är värmetåligt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
... Är det någon som provat vindskydd i något mera isolerande material?
Ja, Nansen.
(I Nansenkjelen. Där isolerade han vissa ytor och ledde avgaserna fram och åter lite som i en kakelugn...)

Jag kan tala om att här i kkraftverket har vi massor av meter hetvatten- och ångrör som är isolerade med blank rostfri plåt (i flera skikt). Kallas spegelisolering, och är faktiskt riktigt effektivt. Så att utgå från att värmeledande metall inte är fullgott som vindskydd och värmebevarare är lite förhastat och inte så lite fördomsfullt.
 
Går nog att utveckla med någon sorts värmeväxlare där inluften värms av avgaserna. Men svårt om vikt och volym-bessparing upplevs som viktigt.

Thure
 
Man vill väl att strålningsvärmen från lågan ska reflekteras tillbaka till köket och grytan och inte ackumuleras i vindskyddet... Sen ska ju vindskyddet tåla värme (lågor) om man ställer det nära sitt kök och även skydda mot vinden...

Mvh troswe
 
Ja, Nansen.
(I Nansenkjelen. Där isolerade han vissa ytor och ledde avgaserna fram och åter lite som i en kakelugn...)

Jag kan tala om att här i kkraftverket har vi massor av meter hetvatten- och ångrör som är isolerade med blank rostfri plåt (i flera skikt). Kallas spegelisolering, och är faktiskt riktigt effektivt. Så att utgå från att värmeledande metall inte är fullgott som vindskydd och värmebevarare är lite förhastat och inte så lite fördomsfullt.

Polerar man upp vindskyddenas insida till spegelglans vinner man en del ,detta är lätt gjort med aluminium som är lättpolerat.
Är är det exolerat så kör man först våtslipning med 1200 våtslippapper och sedan t.ex autosol - blir som en spegel.

För maximal effekt skall kärlet ha ett extremt tunt färgliknande sikt i höjd med vindskyddet så det absorberar det reflekterande.
Sot fungerar men det skall vara extremt tunt polerat lager , annars är det isolering istället.
 
Ja, Nansen.
(I Nansenkjelen. Där isolerade han vissa ytor och ledde avgaserna fram och åter lite som i en kakelugn...)

Jag kan tala om att här i kkraftverket har vi massor av meter hetvatten- och ångrör som är isolerade med blank rostfri plåt (i flera skikt). Kallas spegelisolering, och är faktiskt riktigt effektivt. Så att utgå från att värmeledande metall inte är fullgott som vindskydd och värmebevarare är lite förhastat och inte så lite fördomsfullt.
Nu är väl inte rostfritt stål känt för att vara den mest värmeledande metallen heller...
Jag jobbar som svetsare och kan ge lite fakta: rostfritt stål leder värme dåligt. Ungefär 25% av vad koppar gör. Vanligt svartstål har ca 50% och aluminium 75% av koppars värmeledningsförmåga. RF är även tungt, men mkt slitstarkt, som du säger.

Alu är alltså både lätt och leder värme bra, ett populärt material.
Från tråden: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=211269
 
Så länge vindskyddet löser sin primära uppgift, att se till att värmen från brännaren följer ett ostört flöde upp till kastrullen istället för att blåsa åt sidan och få en störd förbränning, så är nog allt annat ganska sekundärt. De som har provat att se hur mycket ett vindskydd hjälper när det är vindstilla brukar få ganska måttliga förbättringar även om det är ett mycket bra vindskydd.

Men man kan ju alltid använda ett vindskydd i titan - med dålig värmeledningsförmåga för att vara metall - så slipper man fundera på det - inte för tunt bara. Lär hålla i en evighet.
 
Kör man köket utan vindskydd så är värmeförlusterna via konvektion enorma. Den energi man sparar tack vare vindskyddet är troligen hundratals gånger större än den energi man förlorar på grund av att vindskyddet leder värme.

Det är många som gjort hemgjorda vindskydd av wellpapp som klätts med vanlig folie för att tåla värmen, men om de verkligen ger bättre verkningsgrad vet jag. Motivet där brukar snarare vara vikten.
 
Det finns ju ett isolerande luftskikt mellan kastrullväggen och vindskärmsytan, plus övergångsmotstånd på bägge sidor av skärmen. Jfr en dunsovsäck - värmeledningsförmågan i de inneslutande tygskikten spelar ingen praktisk roll för sovsäckens totala isoleringsförmåga.

Som både qy och nermander skriver, är därmed i detta fall energiförlusten via ledning helt försumbar jämfört med konvektions- och något även strålningsförlusten från en oskärmad låga; detta även om det är i det närmaste vindstilla.
Tillkommer dessutom vinsten genom reflektion; större ju blankare och större yta man vänder inåt. Jag märkte t ex en påtaglig skillnad, när jag började lägga en rund alufolieskiva även under brännaren.

Resonemanget ovan bekräftas av min egen praktik. Ett tag gjorde jag mina vindskydd från det isolerande "sandwich"-materialet Thermoreflekt; syftet var att de skulle kunna dubbla som grytmysare. Jag märkte absolut ingen skillnad på gasförbrukningen.

PS
Det hade varit annorlunda, om metallen från vindskyddet hade direkt anliggning mot kastrullväggen och större egen massa; jfr en del hemmagjorda "patronvärmare" av kopparplåt som läggs direkt mot gaspatronens väggar. Där kan det går väldigt fort, innan de blir för effektiva :p
 
Så länge vindskyddet löser sin primära uppgift, att se till att värmen från brännaren följer ett ostört flöde upp till kastrullen istället för att blåsa åt sidan och få en störd förbränning, så är nog allt annat ganska sekundärt. De som har provat att se hur mycket ett vindskydd hjälper när det är vindstilla brukar få ganska måttliga förbättringar även om det är ett mycket bra vindskydd.

Men man kan ju alltid använda ett vindskydd i titan - med dålig värmeledningsförmåga för att vara metall - så slipper man fundera på det - inte för tunt bara. Lär hålla i en evighet.

nermander
Kör man köket utan vindskydd så är värmeförlusterna via konvektion enorma. Den energi man sparar tack vare vindskyddet är troligen hundratals gånger större än den energi man förlorar på grund av att vindskyddet leder värme.

Det är många som gjort hemgjorda vindskydd av wellpapp som klätts med vanlig folie för att tåla värmen, men om de verkligen ger bättre verkningsgrad vet jag. Motivet där brukar snarare vara vikten.

Ja jag håller med om det ni säger, men jag menar ju såklart inte att strunta i vindskyddet, utan att ha det tillverkat i något annat mer isolerande material. Men jag antar att det inte tillför någon förbättring, vindskyddet kanske aldrig blir så varmt så att det är några förluster att tala om, samt att det är billigast + att man får en reflekterande yta av att tillverka det i aluminium.
 
Och bra tips där Johanna om att lägga alufolieskiva även under brännaren.
Att jag undrar är för att jag vill ha ett så effektivt snösmältnings kök som möjligt. Det skall vara för ca tvåveckors turer. Idag kör jag med Triangiakök med omnilite brännare. Och tycker det fungerar bra, men går det att effektivisera så vore det ju fint. Jag funderar på att skaffa en kastrull som passar rakt i med värmeväxlare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
vandrafjäll Vilket vindskydd till ETA Pot 3.0 Kök och brännare 6
aksello vindskydd till köket, vad använder ni? Kök och brännare 1
aksello Kastrul med vindskydd som passar till optimus nova Kök och brännare 5
Lasse Be Vindskydd till köket Kök och brännare 4
spajk Vindskydd till omnifuel Kök och brännare 22
mountainfox Vindskydd till gaskök: Prova INTE det här!! Kök och brännare 30
PetNor Vindskydd till Pocket Rocket? Kök och brännare 57
majjen Vindskydd till Crux? Kök och brännare 3
Big Joe Vindskydd till Optimus Nova Kök och brännare 4
Jörgen Fjaderlatt.se Vindskydd till Primus Micron? Kök och brännare 10
niben Vindskydd till gaskök! Kök och brännare 3
Strykarräven Bygga vindskydd till gasbrännare Kök och brännare 5
ElinasPappa 3D-printad lättviktsstöd för vindskydd/gastub Kök och brännare 10
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
sachsaren Gaskök, vindskydd och överhettning av gasbehållare. Kök och brännare 9
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
G.Kraft Trangia och lägerkittel - effektivare ställ/vindskydd? Kök och brännare 9
Salmiak Vindskydd på ETA power vs Trangia? Kök och brännare 4
Mansson Vindskydd Optimus Crux Kök och brännare 15
utesälen Toppmonterat vindskydd Kök och brännare 9
Lasse Be Reflektor under spindeln, och vindskydd Kök och brännare 2
joanna Thermoreflekt som vindskydd Kök och brännare 0
strang3 Trangia mini DIY vindskydd Kök och brännare 26
Leffe357 Primus nya vindskydd Kök och brännare 12
hannulan Vindskydd Kök och brännare 6
Davva2 Vindskydd av alu economy Kök och brännare 0
OBD Vindskydd m.m. Kök och brännare 3
apoe Hembygt vindskydd, vad tycks? Kök och brännare 13
-Patric- Vindskydd/ FickRaket! Kök och brännare 63
rikard_wiberg_hotmail.com Primus Vindskydd Kök och brännare 5
Spaceman Spiff MSR-XGKII monterat i Trangia-vindskydd? Kök och brännare 2
bushmaster84 Vindskydd??? Kök och brännare 18
lusth Vindskydd? Kök och brännare 4
wesslan Vindskydd Kök och brännare 3
dojjan77 Tyst gasolbrännare och vindskydd Kök och brännare 7
dr_ljungberg Alu-vindskydd och gaskök utan slang Kök och brännare 0
Mårten Wallén MSR XGK + Trangia vindskydd Kök och brännare 1
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.