Förresten, jag glömde ju tipsa om de fina ställena!
Favoriten är utsidorna av Tjörn och Orust. Klassisk bohuslänsk skärgård, mycket horisont och en massa fina strandhugg. Låga ganska små öar, vilket är i min smak. Ingen skog i sikte (ett plus, eller hur?). En bra utgångspunkt för att paddla där är Marstrand.
En i princip lika stor favorit är trakterna runt Smögen, förbi Väjern och utanför Ramsvikslandet. Massor av röd fin granit (finast vid sol, såklart) - och absolut ingen skog. Vid blåsigt väder är Sotenkanalen ett fint alternativ - lite Göta Kanal-känsla. Inte så långt härifrån ligger dessutom Hamburgsund (själva sundet innanför Hamburgö). Väldigt fint, dessutom med badande kossor (åtminstone senast jag var där).
Allmänheten anser att det är väldigt fint i Norra Bohuslän, i Fjällbackas skärgård och däromkring. Personligen tycker jag att det är lite trist - för stora öar, helt enkelt. Kosteröarna erbjuder inte heller jättekul natur som jag minns det (förutom "hin håles harvedrag", som är i närheten).
Mitt tips är alltså att sikta på mitten. Men om ni har fem dagar kanske ni hinner hela vägen från Göteborg till Oslo? ;-)
/micke