Var ligger Niak?

Jag var på vandring med några lumparkompisar 1987, men kommer inte ihåg var vi var. Jag kommer ihåg att jag var upp på en topp som heter Niak.

Nån som känner till den och kan tala om var den ligger?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det är över 25 år sedan och vid det tillfället var jag inte så engagerad. Håller med om att det borde varit mer minnesvärd än så.

Niak österifrån?

Tack för utförlig läsning om vandringarna Bertil. Gick du alltså den västra sidan av Guhkesvagge? Är det bäst om man ska upp på Niak? Kommer du ihåg på vilken sida av sjön uppe vid Niak som du gick?

Tack för utförlig läsning om vandringarna Bertil. Gick du alltså den västra sidan av Guhkesvagge? Är det bäst om man ska upp på Niak? Kommer du ihåg på vilken sida av sjön uppe vid Niak som du gick?

Jag har gått på båda sidorna i Guhkesvagge. Västra sidan innebär fler vad som oftast är beskedliga men kan naturligtvis även vara något besvärliga vid höga vattenflöden. Går du på östra sidan ska du ta dig över Guhkesvakkjåhkå. Jag gick över långt upp, alldeles vid utloppet från Nuortap Tjievrajavrre. Gick därifrån rakt väster på norra sidan av Lulep Gassavarasj, ner till sjön .975 och vadade sedan Suottasjjågåsj där den förgrenar sig i flera fåror. Passagen av sjön .1172 i Niakvagge ger sig självt. Du går på östra sidan. Den lilla sjön .1244 passerar du lämpligen på norra sidan.

/ Bertil

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips