Var köper man gasbehållare

Var köper man billigast gasbehållare med gänga, vad kostar dom?

Hur svårt är det att få tag på gas när man är ute och vandrar, finns det på varje bensinmack eller är det bara speciella affärer som har dem?

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Biltema har gasbehållare för 10:- som du kan använda med en adapter som kostar runt 300:-. Gasen är i och för sig något sämre (tror jag) men rent ekonomiskt tjänar man in adapterkostnaden rätt fort.

Det brukar finnas på bensinmackar, men allt fler mackar verkar inrikta sig på mat istället. Dock brukar OK har gasflaskor.

/Ulf

avslutad210712

Gäst
PaulPersson; sa:
Var köper man billigast gasbehållare med gänga, vad kostar dom?

Hur svårt är det att få tag på gas när man är ute och vandrar, finns det på varje bensinmack eller är det bara speciella affärer som har dem?

Om du menar Primus gasbehållare så verkar OK ha det på de flesta mackar här uppe i norr i alla fall. Dessutom har STF gasflaskor i de större fjällstugorna åtminstone efter kungsleden.

sportaffärer

de större sportaffärerna (intersport m.fl.)brukar ha gasflaskor för stormkök, den stora kostar runt 90 kr.

Guest

Gäst
Gas till stormkök

Jag köper alltid gas till itt stormkök på en järnaffär. De är visserligen ganska dyr, men funkar jättebra!

Lycka till!

PaulPersson; sa:
Tål gasbehållarna frost, kan jag förvara dem i förrådet på min balkong året runt utan risk?

Gasol består i huvudsak av propan som har en smältpunkt kring -187 grader. Så risken att frysa sönder själva flaskan är obetydlig. Däremot ska du väderskydda dina flaskor så att de inte rostar eller angrips på annat sätt. Vet inte hur packningar och liknande håller i kyla på långt sikt. Men jag har inte upplevt några problem vid normal kall förvaring.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips