Var köper man gasbehållare

Var köper man billigast gasbehållare med gänga, vad kostar dom?

Hur svårt är det att få tag på gas när man är ute och vandrar, finns det på varje bensinmack eller är det bara speciella affärer som har dem?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Biltema har gasbehållare för 10:- som du kan använda med en adapter som kostar runt 300:-. Gasen är i och för sig något sämre (tror jag) men rent ekonomiskt tjänar man in adapterkostnaden rätt fort.

Det brukar finnas på bensinmackar, men allt fler mackar verkar inrikta sig på mat istället. Dock brukar OK har gasflaskor.

/Ulf

avslutad210712

Gäst
PaulPersson; sa:
Var köper man billigast gasbehållare med gänga, vad kostar dom?

Hur svårt är det att få tag på gas när man är ute och vandrar, finns det på varje bensinmack eller är det bara speciella affärer som har dem?

Om du menar Primus gasbehållare så verkar OK ha det på de flesta mackar här uppe i norr i alla fall. Dessutom har STF gasflaskor i de större fjällstugorna åtminstone efter kungsleden.

sportaffärer

de större sportaffärerna (intersport m.fl.)brukar ha gasflaskor för stormkök, den stora kostar runt 90 kr.

Guest

Gäst
Gas till stormkök

Jag köper alltid gas till itt stormkök på en järnaffär. De är visserligen ganska dyr, men funkar jättebra!

Lycka till!

PaulPersson; sa:
Tål gasbehållarna frost, kan jag förvara dem i förrådet på min balkong året runt utan risk?

Gasol består i huvudsak av propan som har en smältpunkt kring -187 grader. Så risken att frysa sönder själva flaskan är obetydlig. Däremot ska du väderskydda dina flaskor så att de inte rostar eller angrips på annat sätt. Vet inte hur packningar och liknande håller i kyla på långt sikt. Men jag har inte upplevt några problem vid normal kall förvaring.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips