Var köpa vingpaddel i Sverige?

Kevlar/kolfiberväv skulle jag inte vilja ha i en paddel. Jag har haft paddlar med kevlar i men eftersom det inte går att slipa utan att ludda gör den eländig och svår att reparera när den skadas. Någon direkt extra tålighet för slag kan jag inte heller tycka att det gav. Bästa hållbarheten jag upplevt och som dessutom är lätt att underhålla är glasfiberförstärkningar i kanterna. Men eftersom glasfiber är ett fult ord och Kevlar är fint kör man på det. Hade företag som Brasca inte lagt all glasfiber de använder i sina paddlar där det inte syns utan låtit det nå ut till kanterna på paddlarna skulle de inte behöva ha sin cevlarförstärkta monsterkant. Men det är klart att de skulle vara lite svårare att ta bra betalt för det.

Jag har en okänd lettisk paddel som verkar ha metall i sin relativt tunna kant.
(Fast det hjälpte inte när jag förrförra veckan mer eller mindre backade över den...)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kol/glasfiber

Hmm, om man funderar på en Lettman wingpaddel så kanske det billigare materialalternativet med 50% kol, 40% glasfiber och 10% sandwich i så fall skulle vara att föredra framför det dyrare alternativet med 70% kol, 20% glasfiber och 10% aramid.

LCS 50-material:
http://www.lettmann.de/catalog/product_info.php/cPath/23_51/products_id/125
<i>"Light Composite System LCS 50
The standard quality of our carbon paddles. Made of 50% carbon, 40% high-quality glass-fibre and 10% sandwich material together with high-quality epoxy resins..."</i>

LCS 70-material:
http://www.lettmann.de/catalog/product_info.php/cPath/23_51/products_id/139
<i>"Light Composite System LCS 70
The top material series of carbon paddles from Lettmann. An excellent production, an unsurpassed stiffness and roughness. Made of 70 % carbon, 10 % aramid and 20 % high-quality glass-fibre, in combination with selected epoxy resins..."
</i>

Lite OT kanske men hur lagar man bäst en liten skada längst ut i kanten? Typ ett litet hack. Epoxylim, "helikoptertejp" ... ?

Eller slipar man bara lite och låter det vara?

Finns nog de som vet bättre, men jag fick ju lite skador på paddeln som sagt. Bl a lite brytskador nära änden. Jag smetade på Epoxylim, inte för att det i första hand skulle bli starkare, men för att försegla så att det inte ska suga in vatten.

Har inte slipat, men det ska väl bli.

Lite utfyllnadsmaterial av någon form kan vara bra för epoxy är lättflytande. Med microballonger iblandat kan man spackla mindre skador, men färgen blir lite fel. Vet inte om svarta ballonger finns. Kanske färgpigment?
För bästa vidhäftning bör ren epoxy appliceras först och därefter spackelblandningen vått-i-vått. Med en tejpbit över lagningen som jämnar till spacklet behövs lite efterbearbetning.
Ifall styrkan är nedsatt i blad eller skaft måste armering användas och då kanske det är bättre att köpa en ny paddel än att laga.

jack i kanten utan vinge är bäst att lägga lite plast och sedan slipa. om man har mer allvarliga skador på paddeln eller jack i vingprofilen behövs fiber. jag har lagat paddlar som i stort sätt varit av utan att det varit några större problem. Tricket är att göra en form av den del som skall lagas först vilket gör lagningen mycket bättre men det krävs extra arbete och lite mer avancerade material. Araldit skall helst inte användas vid lagningar efterssom det inte funkar så bra med vatten och mjuknar snabbt och efter ett tag lossnar.

Kan intyga det där med Araldit!
Har använt epoxylim av annat motsvarande fabrikat till quicklockhylsan och den lossnar med tiden. Limmet blir mjukt och grynigt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips