Var köpa detta lätta tälttyg?

Jag skulle gärna köpa ett antal meter av det silikonbelagda 30 d ripstopnylontyg som beskrivs här.

http://www.warmlite.com/tents.htm#anchor214077

Någon som vet om man kan få tag i det till rimligt pris någonstans? Är mest intresserad av färger som olivgrönt, mörkgrått, och kanske brunt. Jag tänkte sy mig en poncho, kanske ett regsntäll och lite annat skoj. Jag ska efterforska själv men tänkte att någom här kanske hade några bra tips.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
öringen;339008 sa:
www.shelby.fi har silnylon. Sökfunktionen rekommenderas också varmt ;)

Öringen, du får en present av mig som du kan använda när du vill:

smilies-5147.png

;)

Hej. Jag vet att Shelby hade ett silinylon tidigare, men när jag nästan bestämt mig för det hade det försvunnit. Jag hittade ett hos Extremetextil i tyskland, de hade dessutom 3 olika varianter (tjocklekar) av det tyget, som jag f.ö. tror är identiskt med Hillebergs väv. Dyrt men bra.
mvh Ubbe

Tack för tipsen. Fast Shelby hade ju inte så mycket att hänga i granen... Inget av ställena har tyvärr någon väv i lämplig färg, så jakten går vidare. Olivgrönt ("militärgrönt", "OD", "olive drab", "nato olive", "moss green", "dark olive" och liknande nyanser) och dämpade mörkare varianter av grått och kanske brunt är alltså vad jag är ute efter. Mörkt skogsgrön a la Hilleberg som den tyska sidan verkar ha funkar inte heller. Jag har aldrig gillat den färgen, den är inte bra. Pointnorth har massa pertex och en del annat smått och gott jag är sugen på att beställa dock.

Tack för tipsen. Fast Shelby hade ju inte så mycket att hänga i granen... Inget av ställena har tyvärr någon väv i lämplig färg, så jakten går vidare. Olivgrönt ("militärgrönt", "OD", "olive drab", "nato olive", "moss green", "dark olive" och liknande nyanser) och dämpade mörkare varianter av grått och kanske brunt är alltså vad jag är ute efter. Mörkt skogsgrön a la Hilleberg som den tyska sidan verkar ha funkar inte heller. Jag har aldrig gillat den färgen, den är inte bra. Pointnorth har massa pertex och en del annat smått och gott jag är sugen på att beställa dock.

"Smoke grey" Silnylon från Thru-hikerr är det jag använt mest. Det är en ganska diskret färg. Inte helt lätt att skilja tältet från ett stenblock på en fjällsluttning, vet jag av erfarenhet :)

Pertex är väl inte vattentätt och därmed lämpat för de syften du angav?

Jörgen

"Smoke grey" Silnylon från Thru-hikerr är det jag använt mest. Det är en ganska diskret färg. Inte helt lätt att skilja tältet från ett stenblock på en fjällsluttning, vet jag av erfarenhet :)

Pertex är väl inte vattentätt och därmed lämpat för de syften du angav?

Jörgen

Ska kolla rökgrått och se hur det känns ;) Det är sant att pertex inte är vattentätt, jag var lite otydlig kanske. Pertex som pointnorth har vill jag ha till andra ändamål som vindblus, träningsjacka och lite andra projekt. Mina gamla träningsoveraller har sett sina bästa dar och jag tänkte man kunde pröva att sy sig nya i pertex. Jag funderar också på att sy ett regnställ i lätt vattentät nylon (silikon eller PU) och experimentera lite med "vätskebarriär" (eller vad skall man kalla vapor barrier?) i olika sammanhang och se hur det känns.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips