Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Var kan jag få tag på torrmjölk?
- Trådstartare clas
- Start datum
Samma erfarenhet här. Förstår inte problemet. Som med allt fett - håll den mörkt och lufttätt så tar härskningsprocesserna betydligt längre tid (räknat i halvår-år, inte månader eller veckor...) än man behöver.Anledningen till att jag ställde frågan: när jag bodde i Zambia brukade jag köpa Nido mjölkpulver 1.000 gramsförpackning och om jag minns rätt kunde det ta mer än en månad att förbruka en sådan burk. Burken förvarades inte i kylskåp och under den varma tiden på året kunde dagstemperaturen passer 35°C. Jag har aldrig ens funderat på att mjölpulver har begränsad hållbarhet.
Så nicko_ har ju rätt i att frekvent öppning förkortar hållbarheten, men vi pratar fortfarande inte tidsspann för ens riktigt långa vandringsturer. Självklart gör man som HasseQ och fördelar förpackning så att den oanvända delen hålls lufttätt (nej, det blir ingen royalty på common sense
Senast ändrad:
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Då är det ju bra att man kan förvara riktig mjölk i frysen. I mindre förpackningar i ditt fall då. Det märks ingen skillnad alls när den tinat.
Finns alternativ till Nido se inlägg
Posta i tråden 'Var kan jag få tag på torrmjölk?' https://www.utsidan.se/forum/threads/var-kan-jag-fa-tag-pa-torrmjoelk.1142/post-919829
Thure
Posta i tråden 'Var kan jag få tag på torrmjölk?' https://www.utsidan.se/forum/threads/var-kan-jag-fa-tag-pa-torrmjoelk.1142/post-919829
Thure
jo, det märks skillnad. Den blir ofta grynig och trist.Då är det ju bra att man kan förvara riktig mjölk i frysen. I mindre förpackningar i ditt fall då. Det märks ingen skillnad alls när den tinat.
Men jag dricker sällan mjölk förutom i kaffet så inget problem för mig direkt. Föredrar fet havremjölk dessutom. Komjölk är för kalvar :-D
Nej, det gör den inte. Grädde blir det däremot. Jag har numera alltid mjölk i frysen, i reserv liksom. Enda möjligheten för mig att veta om en tetra i kylen kommer från frysen eller är mer nyköpt är att kolla datumstämpeln. Jag kör fullfet mjölk, men jag tror inte det ska bli sämre med lättvarianter.
Poängen med torrmjölk är proteinerna enligt mig. De är fullvärdiga (animaliska), lätta (nästan inget vatten) och billiga. Semper torrmjölk är betydligt proteinrikare än andra märken som diskuteras.
Vill man ha godare smak tillsätter man mer torrmjölkspulver än receptet. Så gör jag alltid. Kan ta pulver så att det börjar bli trögflytande. Då blir det någonting som smakar betydligt fylligare än mjölk. Testa om ni inte redan har gjort det. Man kan blanda i socker eller liknande om man känner för det. Torrmjölk tillsammans med granulerade frukostprodukter av olika slag blir en näringsrik måltid som fixas med kallvatten mycket snabbt.
(Vill någon ha mer fett i packningen för energitätheten finns andra lösningar, exempelvis matfett av olika slag som man spetsar tillagade måltider med.)
Vill man ha godare smak tillsätter man mer torrmjölkspulver än receptet. Så gör jag alltid. Kan ta pulver så att det börjar bli trögflytande. Då blir det någonting som smakar betydligt fylligare än mjölk. Testa om ni inte redan har gjort det. Man kan blanda i socker eller liknande om man känner för det. Torrmjölk tillsammans med granulerade frukostprodukter av olika slag blir en näringsrik måltid som fixas med kallvatten mycket snabbt.
(Vill någon ha mer fett i packningen för energitätheten finns andra lösningar, exempelvis matfett av olika slag som man spetsar tillagade måltider med.)
Det är ca 36 g protein/100 g pulver i Sempermjölken, mot 25,7 g/100 g i Nido och Peak. Så visst är det en viss skillnad, men jag skulle ju inte kalla den "betydlig" såvida man inte huvudsakligen tänkt leva på mjölkenPoängen med torrmjölk är proteinerna enligt mig. De är fullvärdiga (animaliska), lätta (nästan inget vatten) och billiga. Semper torrmjölk är betydligt proteinrikare än andra märken som diskuteras.
Jag har redan mer än tillräcklig proteinhalt (med god sammansättning) i mitt standardkit, så jag behöver inte fylla på genom just mjölkpulvret; särskilt som jag inte tål större mängder mjölksocker. Jag kör hellre med jameed (torkad färskosmassa), när jag får tag på den (jobbigt att fixa själv). Men måste jag använda mjölkpulver, så kör jag också ditt knep att "förtäta" blandningen, för smakens skull
Liknande trådar
- Svar
- 7
- Visningar
- 862
- Svar
- 5
- Visningar
- 653
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar