Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Var få reda på höjdangivelser för kalibrering av gps
- Trådstartare Lundman
- Start datum
Vänern
43-45 m enligt Blå kartan. Varierar förmodligen med vattenståndet.
Per Brune
Lundman; sa:Vet nån tex hur högt vänern ligger ?
mvh
43-45 m enligt Blå kartan. Varierar förmodligen med vattenståndet.
Per Brune
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Exakt!
Hej,
Saxat från http://www.karlstad.se/raddningstjanst/index.shtml
Vattennivån på Vänern i Karlstad är idag (30/7) +43,94 meter över havet vilket är 34 cm över höjden på sjökortet.
/Leif
Hej,
Saxat från http://www.karlstad.se/raddningstjanst/index.shtml
Vattennivån på Vänern i Karlstad är idag (30/7) +43,94 meter över havet vilket är 34 cm över höjden på sjökortet.
/Leif
avslutad210712
Gäst
Om du vill ha en fast höjdpunkt kanske du skulle välja en triangelpunkt istället för en vattenyta......
Har själv ställt en fråga på utsidan. Där finns en länk till alla triangelpunkter och säkert finns någon i din närhet.
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=27802
Fast på min Garmin 60 CS tyckr jag det där med höjden fungerar lite sisådär Var upp på kebnekaise och där sa den att det var 2110 meter medans senaste mätningen från tarfala sa att det var 2004 meter. För mig spelar kanske inte 6 meter fel så stor roll men vill du ha noggrannare mätningar kanske du måste kalibrera GPS'n.
Har själv ställt en fråga på utsidan. Där finns en länk till alla triangelpunkter och säkert finns någon i din närhet.
Fast på min Garmin 60 CS tyckr jag det där med höjden fungerar lite sisådär Var upp på kebnekaise och där sa den att det var 2110 meter medans senaste mätningen från tarfala sa att det var 2004 meter. För mig spelar kanske inte 6 meter fel så stor roll men vill du ha noggrannare mätningar kanske du måste kalibrera GPS'n.
6m fel får man nog vara nöjd med. Höjdfelet med gps-mätning brukar vara 1.5-2 ggr planfelet. Om man använder inbyggda höjdmätaren som bygger på lufttryck så kan ju det variera rätt mycket bara under samma dag, vilket innebär att man måste kalibrera nära mättillfället.avslutad210712; sa:Om du vill ha en fast höjdpunkt kanske du skulle välja en triangelpunkt istället för en vattenyta......
avslutad210712
Gäst
b_100; sa:6m fel får man nog vara nöjd med. Höjdfelet med gps-mätning brukar vara 1.5-2 ggr planfelet. Om man använder inbyggda höjdmätaren som bygger på lufttryck så kan ju det variera rätt mycket bara under samma dag, vilket innebär att man måste kalibrera nära mättillfället.avslutad210712; sa:Om du vill ha en fast höjdpunkt kanske du skulle välja en triangelpunkt istället för en vattenyta......
Jadå på den höjden är jag rätt nöjd med noggrannheten och för min egen användning att titta lite på hur höjden varierat under en vandring så är jag nöjd.
Har prövat kalibrera mot kända höjder men eftersom den mäter mha lufttrycket så tycker jag det är enklast att låta den mäta med den inbyggda automatiken. Spelar liksom ingen roll om man kalibrera för dagen efter kan lik förbaskat miss-stämma.
Mottagaren innehåller en modell för geoidens avvikelse från ellipsoiden, om än en ganska grovmaskig sådan. Så höjden visas korrigerad till höjd över havet.
Jag har helt enkelt tittat på en karta och konstaterat att min gårdsplan ligger ca 130 meter över havet. Det kalibrerar jag efter när jag ger mig ut. Om jag startar på någon okänd höjd, låter jag den kalibrera sig själv. Jag vet ju ändå inte bättre då.
Anders
Jag har helt enkelt tittat på en karta och konstaterat att min gårdsplan ligger ca 130 meter över havet. Det kalibrerar jag efter när jag ger mig ut. Om jag startar på någon okänd höjd, låter jag den kalibrera sig själv. Jag vet ju ändå inte bättre då.
Anders
funkar oki
Jag vet ej vilka krav ni har men jag har lärt mig att min GPS fungerar bättre ju mer man rör på sig... När jag körde bil hem över Storabältbron fick jag en höjdangivlese min Garmin 76Map, på 73,2 m. Den segelfria höjden enligt sjökortet är 65 m. Jag tror inte min GPS ligger många meter från sanningen där.
På Öresundsbron visade GPS 60 meter, och den segelfria höjden är 55 m.

Jag vet ej vilka krav ni har men jag har lärt mig att min GPS fungerar bättre ju mer man rör på sig... När jag körde bil hem över Storabältbron fick jag en höjdangivlese min Garmin 76Map, på 73,2 m. Den segelfria höjden enligt sjökortet är 65 m. Jag tror inte min GPS ligger många meter från sanningen där.
På Öresundsbron visade GPS 60 meter, och den segelfria höjden är 55 m.
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg