Var få reda på höjdangivelser för kalibrering av gps

Jag vill kunna kalibrera min altimeter i min gps (76 cs ) med att ange aktuell höjd, den verkar fluktuera från dag till dag. Hur exakt blir det med den automatiska kalibreringen ?

Vet nån tex hur högt vänern ligger ?

mvh

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

avslutad210712

Gäst
Om du vill ha en fast höjdpunkt kanske du skulle välja en triangelpunkt istället för en vattenyta......

Har själv ställt en fråga på utsidan. Där finns en länk till alla triangelpunkter och säkert finns någon i din närhet.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=27802

Fast på min Garmin 60 CS tyckr jag det där med höjden fungerar lite sisådär Var upp på kebnekaise och där sa den att det var 2110 meter medans senaste mätningen från tarfala sa att det var 2004 meter. För mig spelar kanske inte 6 meter fel så stor roll men vill du ha noggrannare mätningar kanske du måste kalibrera GPS'n.

avslutad210712; sa:
Om du vill ha en fast höjdpunkt kanske du skulle välja en triangelpunkt istället för en vattenyta......

Har själv ställt en fråga på utsidan. Där finns en länk till alla triangelpunkter och säkert finns någon i din närhet.

Fast på min Garmin 60 CS tyckr jag det där med höjden fungerar lite sisådär Var upp på kebnekaise och där sa den att det var 2110 meter medans senaste mätningen från tarfala sa att det var 2004 meter. För mig spelar kanske inte 6 meter fel så stor roll men vill du ha noggrannare mätningar kanske du måste kalibrera GPS'n.
6m fel får man nog vara nöjd med. Höjdfelet med gps-mätning brukar vara 1.5-2 ggr planfelet. Om man använder inbyggda höjdmätaren som bygger på lufttryck så kan ju det variera rätt mycket bara under samma dag, vilket innebär att man måste kalibrera nära mättillfället.

avslutad210712

Gäst
b_100; sa:
avslutad210712; sa:

6m fel får man nog vara nöjd med. Höjdfelet med gps-mätning brukar vara 1.5-2 ggr planfelet. Om man använder inbyggda höjdmätaren som bygger på lufttryck så kan ju det variera rätt mycket bara under samma dag, vilket innebär att man måste kalibrera nära mättillfället.

Jadå på den höjden är jag rätt nöjd med noggrannheten och för min egen användning att titta lite på hur höjden varierat under en vandring så är jag nöjd.

Har prövat kalibrera mot kända höjder men eftersom den mäter mha lufttrycket så tycker jag det är enklast att låta den mäta med den inbyggda automatiken. Spelar liksom ingen roll om man kalibrera för dagen efter kan lik förbaskat miss-stämma.

Fast det är väl inte "över havet" som GPS:er mäter, det är väl över "elipsoiden" (tror jag det heter). Den kan väl skilja rätt mycket mot havsytan?

Mottagaren innehåller en modell för geoidens avvikelse från ellipsoiden, om än en ganska grovmaskig sådan. Så höjden visas korrigerad till höjd över havet.

Jag har helt enkelt tittat på en karta och konstaterat att min gårdsplan ligger ca 130 meter över havet. Det kalibrerar jag efter när jag ger mig ut. Om jag startar på någon okänd höjd, låter jag den kalibrera sig själv. Jag vet ju ändå inte bättre då.

Anders

funkar oki

Jag vet ej vilka krav ni har men jag har lärt mig att min GPS fungerar bättre ju mer man rör på sig... När jag körde bil hem över Storabältbron fick jag en höjdangivlese min Garmin 76Map, på 73,2 m. Den segelfria höjden enligt sjökortet är 65 m. Jag tror inte min GPS ligger många meter från sanningen där.

På Öresundsbron visade GPS 60 meter, och den segelfria höjden är 55 m.

:)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips