Var få reda på höjdangivelser för kalibrering av gps

Jag vill kunna kalibrera min altimeter i min gps (76 cs ) med att ange aktuell höjd, den verkar fluktuera från dag till dag. Hur exakt blir det med den automatiska kalibreringen ?

Vet nån tex hur högt vänern ligger ?

mvh
 

avslutad210712

Gäst
Om du vill ha en fast höjdpunkt kanske du skulle välja en triangelpunkt istället för en vattenyta......

Har själv ställt en fråga på utsidan. Där finns en länk till alla triangelpunkter och säkert finns någon i din närhet.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=27802

Fast på min Garmin 60 CS tyckr jag det där med höjden fungerar lite sisådär Var upp på kebnekaise och där sa den att det var 2110 meter medans senaste mätningen från tarfala sa att det var 2004 meter. För mig spelar kanske inte 6 meter fel så stor roll men vill du ha noggrannare mätningar kanske du måste kalibrera GPS'n.
 
avslutad210712; sa:
Om du vill ha en fast höjdpunkt kanske du skulle välja en triangelpunkt istället för en vattenyta......

Har själv ställt en fråga på utsidan. Där finns en länk till alla triangelpunkter och säkert finns någon i din närhet.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=27802

Fast på min Garmin 60 CS tyckr jag det där med höjden fungerar lite sisådär Var upp på kebnekaise och där sa den att det var 2110 meter medans senaste mätningen från tarfala sa att det var 2004 meter. För mig spelar kanske inte 6 meter fel så stor roll men vill du ha noggrannare mätningar kanske du måste kalibrera GPS'n.
6m fel får man nog vara nöjd med. Höjdfelet med gps-mätning brukar vara 1.5-2 ggr planfelet. Om man använder inbyggda höjdmätaren som bygger på lufttryck så kan ju det variera rätt mycket bara under samma dag, vilket innebär att man måste kalibrera nära mättillfället.
 

avslutad210712

Gäst
b_100; sa:
avslutad210712; sa:
Om du vill ha en fast höjdpunkt kanske du skulle välja en triangelpunkt istället för en vattenyta......

Har själv ställt en fråga på utsidan. Där finns en länk till alla triangelpunkter och säkert finns någon i din närhet.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=27802

Fast på min Garmin 60 CS tyckr jag det där med höjden fungerar lite sisådär Var upp på kebnekaise och där sa den att det var 2110 meter medans senaste mätningen från tarfala sa att det var 2004 meter. För mig spelar kanske inte 6 meter fel så stor roll men vill du ha noggrannare mätningar kanske du måste kalibrera GPS'n.
6m fel får man nog vara nöjd med. Höjdfelet med gps-mätning brukar vara 1.5-2 ggr planfelet. Om man använder inbyggda höjdmätaren som bygger på lufttryck så kan ju det variera rätt mycket bara under samma dag, vilket innebär att man måste kalibrera nära mättillfället.

Jadå på den höjden är jag rätt nöjd med noggrannheten och för min egen användning att titta lite på hur höjden varierat under en vandring så är jag nöjd.

Har prövat kalibrera mot kända höjder men eftersom den mäter mha lufttrycket så tycker jag det är enklast att låta den mäta med den inbyggda automatiken. Spelar liksom ingen roll om man kalibrera för dagen efter kan lik förbaskat miss-stämma.
 
Fast det är väl inte "över havet" som GPS:er mäter, det är väl över "elipsoiden" (tror jag det heter). Den kan väl skilja rätt mycket mot havsytan?
 
Mottagaren innehåller en modell för geoidens avvikelse från ellipsoiden, om än en ganska grovmaskig sådan. Så höjden visas korrigerad till höjd över havet.

Jag har helt enkelt tittat på en karta och konstaterat att min gårdsplan ligger ca 130 meter över havet. Det kalibrerar jag efter när jag ger mig ut. Om jag startar på någon okänd höjd, låter jag den kalibrera sig själv. Jag vet ju ändå inte bättre då.

Anders
 
funkar oki

Jag vet ej vilka krav ni har men jag har lärt mig att min GPS fungerar bättre ju mer man rör på sig... När jag körde bil hem över Storabältbron fick jag en höjdangivlese min Garmin 76Map, på 73,2 m. Den segelfria höjden enligt sjökortet är 65 m. Jag tror inte min GPS ligger många meter från sanningen där.

På Öresundsbron visade GPS 60 meter, och den segelfria höjden är 55 m.

:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BadCash Var hittar man enklast GPX-filer för vandringsleder? Navigering 6
amkarl Var köpa Utekartan i Örebro? Navigering 4
guhj Billig gammal GPS, visa koord, inget mer. Var hitta? Navigering 8
periskop Var köpa Suunto-kompass? Navigering 2
joa_bj Var hittar jag rastplatser som POI's till Garmin Navigering 2
peter1959 "känna på sig var vädersträcken går"................................................ Navigering 22
jasåpådetviset Var är satelliterna just nu? Navigering 11
niklaz Var hittar man Garmin-tillbehör billigt? Navigering 19
peter1959 Var har ni GPS-en och hur på tur? Navigering 6
Enicar GPS SW 2.90 var hittar jag den? Navigering 4
mikaelkr Var finns info om Gallileo? Navigering 2
ekis Var köpa Garmin Metroguide senaste ver (v10)? Navigering 5
Vandrare Var köpa cykelhållare Garmin 60? Navigering 5
frni Uppgradera CitySelect v.6 till v.9 Var köpa? Navigering 3
filto338 Gratiskartor var? Navigering 2
Surjamten Var köpa GPS i Toronto? Navigering 0
Andis Var köper jag Garmin 60CSx billigast inom EU? Navigering 35
jonasolof off topic: var lägga bilder som ska länkas? Navigering 6
abel New York, var kan man handla billigt Navigering 16
PR Var köper man GPS till vettiga priser? Navigering 24
montanaemma Var hittar jag bra kartor? Navigering 3
Tony-Avesta Egnos hur var det med det nu? Navigering 3
jörgen-1909 Hur var det nu... Navigering 2
lllusion Var köper man norska kartor? Navigering 6
annsun Var finns Garmin 60 CS i Sverige? Navigering 22
d.a.n.i.e.l Garmin Geko 201 billigast var? Navigering 10
jamo Var är bubblan i kompassen? Navigering 15
Tomax Minne, var är mitt minne? Navigering 4
PR Fasta hastighetskameror var finns de? Navigering 49
bengtberg Köper en Garmin i morgon, men vilken? Och var? Navigering 13
pefo Var köper man GPS mouse i Sverige? Navigering 0
Livsglad Var ? bra kartor? Navigering 0
eTrex, Var är den billigast ? Navigering 1
Nyman Var kan jag hitta arméns beg radioapparater? Navigering 0
Var kan man hitta Route66 gratis på nätet????????? Navigering 5
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
Brune Hur få Garmin USB drivrutin till 64 bitars Windows Navigering 2
mipert > Någon som jobbar med ArcGIS och kan ge mig lite stöd?, Jag behöver få lite koll på Navigering 6
jonasolof hur få Garmin USB till com port? Navigering 10
kr-val Få tag i orienteringskartor? Navigering 5
jonasolof Hur få in img filer till Mapsource Navigering 6
jonasolof Två punkter kända, hur få fram mellanliggande? Navigering 21
Higgis Få in gränser på kartor i Garmin Navigering 16
jonasolof Hur få Fugawi med fullskärm i Palm Tungsten 3? Navigering 1
labrosus Få fram koordinater från en karta Navigering 2
jocker Problem att få kontakt mellan Ipaq och Tomtom blutooth Navigering 0
mm123 Hjälp att reda ut gps djungeln Navigering 19
Store Håll reda på ungarna med GPS-phone Navigering 1
ALj Hur hålla reda på Waypoints? Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.