Var är foten av mount everest

Hej. Jag och en kompis planerar att åka till Himalaya i oktober och vandra runt där. Vi orkar inte gå i 3 veckor för att komma till everest base camp men det skulle va trevligt att iaf få sätta sin fot på det dära fördömda berget. Vet ni var liksom lägsta punkten är eller liksom foten på berget som man kan gå till från Lukla?

Jag har googlat lite och läst att Sagarmatha National Park ligger vid foten av berget. Kan det stämma och hur många dagar är det att gå dit från Lukla?

Någon som vet temperatur dagtid och hur kallt det blir på natten typ i augusti-oktober? Vi ska sova i sovsäck i såna logi boenden längs lederna.

Tacksam för svar

Mvh johnny
 
Dughla är ett förslag tycker jag om du skall kunna säga att du faktiskt vandrat en bit på berget men egentligen inte har tid att gå upp. Annars är väl just foten av berget Lukla.
 
Vad är foten av ett berg?

För att få svar på frågan bör du nog definiera vad du menar med foten av ett berg. Inte helt lätt att sätta en punkt där man kan säga detta är foten av ME.

Är det:
1. Där bergskedjan reser sig över slätten? Då räknas allt där Himalaya börjar.
2. Högsta punkten som skiljer berget från ett annat berg? Blir väl sadeln som skiljer den från Lothse har jag för mig. ABC brukar väl vara där?
3. Punkten varifrån bergets prominens (unika höjd där inget berg överstiger) räknas? Då är du vid MEs fot när du doppar tårna i havet.
4. Närmaste dalgång?

För att ta ett svenskt exempel, när har man varit på berget Kebnekaise?

1. Någonstans runt Nikkaloukta
2. Halspasset eller Kaffedalen
3. Högsta punkten som skiljer från Jotunheimen.
4. Eller räcker det med att gå en bit upp från fjällstationen?

Saxat från Wikipedia:
The summit of Everest is the point at which the Earth's surface reaches the greatest distance above sea level. Several other mountains are sometimes claimed as alternative "tallest mountains on Earth". Mauna Kea in Hawaii is tallest when measured from its base;[32] it rises over 10,200 m (6.3 mi) when measured from its base on the mid-ocean floor, but only attains 4,205 m (13,796 ft) above sea level.

By the same measure of base to summit, Mount McKinley, in Alaska, is also taller than Everest.[32] Despite its height above sea level of only 6,193.6 m (20,320 ft), Mount McKinley sits atop a sloping plain with elevations from 300 m (980 ft) to 900 m (3,000 ft), yielding a height above base in the range of 5,300 to 5,900 m (17,400 to 19,400 ft); a commonly quoted figure is 5,600 m (18,400 ft).[33] By comparison, reasonable base elevations for Everest range from 4,200 m (13,800 ft) on the south side to 5,200 m (17,100 ft) on the Tibetan Plateau, yielding a height above base in the range of 3,650 to 4,650 m (11,980 to 15,260 ft).[28]

The summit of Chimborazo in Ecuador is 2,168 m (7,113 ft) farther from the Earth's centre (6,384.4 km (3,967.1 mi)) than that of Everest (6,382.3 km (3,965.8 mi)), because the Earth bulges at the Equator. For this reason Chimborazo is the closest point to outer space.[34]
 

Bilagor

  • me.JPG
    me.JPG
    9.2 KB · Visningar: 1,520
Jag anser att du bör ta dig till Everest BC för att kunna säga att du varit vid foten av Mount Evererst. Annars blir det svår defenierat vad foten av berget egentligen är någonstans. Dughla som någon sa ligger på vägen till Everest BC men om man kan kalla det foten av berget är tveksamt. Nuptse tex ligger ju före Everest från Dughla hållet sett.
Ta dig till Everest BC när du ändå är där. Då får du även se Pumori på nära håll och det är en speciell känsla att står där vid foten av Khumbu isfallet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.