Everest Base Camp på kort tid

Tjena allihopa!
Jag och en polare ska fara till kathmandu den 25e Oktober och göra trekken till Everest Base Camp från Lukla. Blir kul.

Men min fråga är nu, vet inte om vi var fulla eller bara överexalterade när vi bokade och betalade våran resa, men vi råkade typ räkna lite fel på dagarna och bokade så att hemresan görs redan 11 November. Alltså från 25okt till 11nov, vi kan säkert inte börja trekken förrän den 27e och måste väll vara i Lukla den 10e... Som sagt min fråga är då, är detta genomförbart med tanke på att man måste tänka på acklimatisering och dylikt? är det för lite tid? eller är det så jävligt att vi måste lägga ut massa pengar för att rätta till detta misstag?

skulle vara hemskt tacksam för svar och även era synpunkter om Basecamptrekken från Lukla, samt tips.

Tack så hemskt mycket på förhand för att du tog dig tid och hjälpte en lite smått förtvivlad individ!
 
Tiden är knapp!

När jag var där hela april 2009 var flyget till Lukla inställt på grund av dimma i Lukla fyra dagar innan jag kom iväg, och då kommer man varken till eller från Lukla. Visserligen är väl vädret klarare på hösten än på våren, men det finns en risk att man förlorar flera vandringsdagar redan före vandringen. Jag skulle inte vilja boka flyg från Lukla dagen före hemresan till Sverige utan vill ha några dagars marginal.
För själva vandringen bör man ha åtminstone 14 dagar, och det förutsätter att man inte drabbas av sjukdomar som tvingar en till extra vilodagar. Det går att pressa programmet ett par dagar men det är riskabelt (höghöjdssjuka!). Läs t.ex. Jamie McGuinness: Trekking in the Everest Region. Där finns allt man behöver veta.
Själv planerar jag att vara borta i sex veckor när jag återvänder dit till våren, men då ingår i planen att vara några dagar även i Gokyo (dalen sydväst om Khumbudalen dit ni ska) och att stanna lite längre på trevliga ställen.
 
Hej Markus,

18 dagar totalt räcker för Mount Everest BC - Om allt klaffar och ni mår bra.

25/10 Ankomst till Ktm
26/10 Organisera allt
27/10 Flyg upp till Lukla, vandring till Benkar
28/10 Vandring till Namche
29/10 Acklimatiseringsdag i Namche (tips - gå till Everest View hotel)
30/10 Vandring till Tengboche
31/10 Vandring till Dingboche
1/11 Acklimatiseringsdag i Dingboche
2/11 Vandring till Lobuche
3/11 Vandring till Gorak Shep, ät brunch och fortsätt sedan direkt till Everest BC
4/11 Bestigning av Kala Pathar (?) och vandring ner till Pheriche
5/11 Vandring till Tengboche
6/11 Vandring till Namche
7/11 Vandring till Phakding
8/11 Vandring till Lukla
9/11 Flyg till Kathmandu
10/11 Kathmandu
11/11 Flyg hem till Sverige.

Man kan, om man har ont om tid, vandra från Namche hela vägen till Lukla på tillbakavägen.
I oktober och november så är vädret rätt stabilt så förhoppningsvis så går flygen som de ska. Dessvärre är det också högsäsong och det är vanligt att enstaka resenärer "puttas ner på listan" av stora grupper som går före och man får åka med ett senare plan. Försök att boka flighterna från Sverige redan i dag och be att få första morgonflighten även om ni får gå upp i ottan.

Jag bor i Nepal och Everestleden är mitt andra hem, så hör av dig om du har fler frågor!

Go tur :)
Christina
 
Waste of time

När jag planerade min Everesttrek (april 2009) försökte jag boka flyget till Lukla hemifrån. Det kom aldrig något svar från Yeti utan jag fick ordna det när jag kom till Kathmandu. På flygplatsen där hann jag få god kontakt med en Yeti-man, eftersom flyget till Lukla ställdes in fyra dagar i rad. Jag frågade honom om varför jag aldrig fick något svar från Yeti. Hans svar var " Internet - a waste of time. Det är ingen idé att försöka boka via internet."
Jag vet inte om du, Christina, har mer positiva erfarenheter av detta.
 
Hans svar var " Internet - a waste of time. Det är ingen idé att försöka boka via internet."
Jag vet inte om du, Christina, har mer positiva erfarenheter av detta.[/QUOTE]

Jo Harry, dessvärre kan du nog ha väldigt rätt i det du skriver. Som arrangör så har vi dock bra kontakt med Agni Air - men då är vi ju på plats i Kathmandu och bokar dessutom många flygstolar varje säsong. Som enskild turist kan det nog vara betydligt tuffare!

Hur som helst - Lycka till och var rädda om er!
 
Klokt

Hej.

Bra beslut att boka om.
Varldens basta trekking. Hog hojd. Risk for installta flyg.
Det blir inte lika bra att stressa och riskera problem aven om det kan funka pa ett papper.
Lite synpunkter pa C. inlagg...

25/10 Ankomst till Ktm
26/10 Organisera allt (gar att undvika med bra planering hemmifran, mejla firma pa plats)
27/10 Flyg upp till Lukla, vandring till Benkar (Jag gillar tva natter pa hog hojd fore Namche)
28/10 Vandring till Namche
29/10 Acklimatiseringsdag i Namche (tips - gå till Everest View hotel) (Minst. Finns fina byar langre bort, ga till Khumjung)
30/10 Vandring till Tengboche
31/10 Vandring till Dingboche
1/11 Acklimatiseringsdag i Dingboche (Har Ni tid. Ga upp till Chhukung och Chhukung Ri)
2/11 Vandring till Lobuche
3/11 Vandring till Gorak Shep, ät brunch och fortsätt sedan direkt till Everest BC
4/11 Bestigning av Kala Pathar (?) och vandring ner till Pheriche
5/11 Vandring till Tengboche (Inga problem att ga Gorak Shep-Lukla pa 2 dgr. Vissa gor det pa en dag. Om man vill spara tid. Det ar ca 4 mil. Annars ar ju Gokyo galet vackert och bor inte missas)
6/11 Vandring till Namche
7/11 Vandring till Phakding
8/11 Vandring till Lukla
9/11 Flyg till Kathmandu (Coolast ar ju att vandra ut vilket betyder en vecka till. Och man slipper oroa sig for flygen)
10/11 Kathmandu (Tycker nog att 3 extra dagar ar minimum som reserv ifall daligt vader)
11/11 Flyg hem till Sverige.

Mvh Magnus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JörgenÅkesson Everest base camp (EBC) och Lobuche peak april 2018 Trekking 10
atothek Förboka boende längs med Everest Base Camp - trekken? Trekking 0
atothek Everest Base Camp april / maj Trekking 1
robert petersson Everest Base Camp Dec/Jan Trekking 4
musse592 Hjälp inför Everest Base Camp! Trekking 17
Lost Wanderer Everest Base camp 2014, ska ni med? Trekking 3
RosenbergAlexander Mount Everest base camp + kalapattar Trekking 8
Gohan Frågor om Everest Base Camp Trekking 12
Gregory Everest base camp trekking Trekking 1
hanswe Organiserad resa till Everest Base Camp Trekking 3
skogsvakt Everest Base Camp Äventyrsresor Trekking 11
Fredrik_Andersson Everest base camp/Island Peak Trekking 0
Jonas J Everest Base Camp i mars? Trekking 3
Jonas78 Everest Base Camp samt Island Peak okt 04!!!!!!!!!!!! Trekking 0
steffcarro Everest base camp! Trekking 11
Karngard Någon som ska till Everest BC i oktober? Trekking 2
musse592 Solo Trekk, Everest BC. Nervöst. Trekking 4
Harry47 Mt Everest-vandring Trekking 12
C.E Everest 2013 Trekking 1
Magnus H Everest vs Annapurna. Bilder & Info. Trekking 37
frida_n Budget för resa till nepal + Everest BC Trekking 16
Gregory Lhasa - Everest - Lukla Trekking 2
KajsaMalm Everest cirkuit trekk Trekking 12
kristofer_wallmark Vad gör Mount Everest så svårt? Trekking 35
Klondike Everest Basecamp I juni? Trekking 4
berg-man är det nån som vill till Everest bc och island peak Trekking 1
Joakim Ambrosson Serien Everest - funderingar Trekking 5
Joakim Ambrosson Hur högt får man klättra på Everest? Trekking 2
tovalova Magnus Flock på Toppen av M Everest Trekking 3
montanaemma Mount Everest BC trekking hösten 2005? Trekking 12
hink Mt Everest Norra ABC Trekking 8
PerPerPer Kahtmandu - Everest BC Trekking 12
ErOg Nepal: Everest BC i vår (-04) Trekking 50
Jeppe555 everest-trekking Trekking 4
E9climbing Trekking i Pakistan Latok/K2 Base Camp Juli 2010 Trekking 0
strapatzaren Pengar - kontanter - på Mount Evereste Base Camp Trek Trekking 5
terray Base camp i november! Trekking 14
Ylvan Till Base-Camp Trekking 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.