Mera Peak i November

Tjo!

Vi planerar att bestiga Mera Peak i början av November.

Jag fick följande resplan av arrangören,
och undrar om någon har något att tycka och tänka om detta.
Det jag undrar lite över är acklimatiseringen, är detta för snabbt?

Och kan det vara smart att skippa en natt i Lukla, som ändå ligger rätt lågt, och ta den natten högre upp istället? Det är ju bara 4 timmars vandring från Lukla till Chuttanga..

Vidare undrar jag om någon vet något om vädret som det generellt är vid den här tiden.
Temperaturer högt uppe på berget?

Har tidigare trekkat till Annapurna Sanctuary i Januari och till Thorung La i Augusti, så jag antar att vi får se ett "tredje" väder än "svinkallt" och "varmt och fuktigt".

Alla tips och tankar kring detta är välkomna!

MERA PEAK - Tea-House -15 days

DAY 01: KATHMANDU - LUKLA (APPROX.2840M)
Early in the morning fly from Kathmandu to lukla takes about 45 minutes and stay overnight in lukla the get way to Everest. In afternoon make a small trip around lukla.

DAY 02: LUKLA- CHUTTANGA (APPROX. 3050M) – 4 HRS
It’s up hill walk through the forest for 4 hrs to chuttanga.

DAY 03: CHUTTANGA TREK CHATTRA (APPROX 3800M) (6 HRS)
Its steep uphill walk for 4 hrs till the pass of chattra la (4300m) from where we could have nice Mountain View and then 2 hrs down hill walk takes us to chattra.

DAY 04: CHHATRA- KOTHE (APPROX. 3500M) -6 HRS
The trail goes down hill through mixed forest all the way to the river and then up hill following the river all the way to kothe. The day as well you will see good Mountain View as well as view of mera peak. It takes 5 hrs down hill and 1 hr up hill walk to reach kothe, our overnight place.

DAY 05: KOTHE- THAGNAK (APPROX. 4300M) - 4-5 HRS
From kothe trail follow the river up ward all the way to Thagnak. In this day you can have great view of Mera, Mera la Glacier and other mountain as well. Thagnak is a small Sherpa Village, stay overnight in Thagnak.

DAY 06: REST DAY FOR ACCLIMATIZE

DAY 07: TANGNAG (APPROX 4300M)-KHARE (APPROX.5000M) (5 HRS)
This is an up hill trail. You can have view to Mera peak, Kusum Kangaru and many more. On this day the trail goes up for 2 hrs then nice walk till the place call dig kharka then again steep ascend to khare for about 2 hrs. Enjoy the alpine zone walk and stay overnight in Khare.

DAY 08: REST DAY IN KHARE FOR ACCLIMATIZATION
Check you’re climbing gear and if you like to, do a day hike from khare.

DAY 09: KHARE – HIGH CAMP (5500M) - 6-7 HRS
It’s about one hour cliff walk and then ice climb to mera la. From here its gradual up hill climb to high camp. On this day you could have magnificent Mountain View including world highest Mt. Everest., Makalu, Lhotse, Cho-oyu etc.


DAY 10: HIGH CAMP- MERA PEAK- KHARE (10-11 HRS)
Early morning start the climbing. It’s up hill climbing to Mera peak from high camp. The 100 meter is steep up hill climb to reach the top of mera peak. takes about 5 hrs then all the way back down hill to khare. Mera peak offers great Mountain View including the world highest mountains.

DAY 11: KHARE TREK TO KOTHE (6 HRS)
It’s down hill walk to kothe

DAY 12: KOTE TO CHATTRA (6 HRS)

DAY 13: CHATTRA TO CHUTTANGA (6 HRS)

DAY 14: CHUTTANGA TO LUKLA (4 HRS)

DAY 15: LUKLA TO KATHMANDU


Price Includes:
• All meals (Breakfast/lunch/dinner with tea\coffee),
• Accommodation in teahouses,
• A guide, a porter,
• Sleeping bag, down jackets,
• 03 days accommodation in tent
• Ground transportation,
• Ropes and Ice Axe
• Entry permits,
• Climbing charges
• Climbing Permit
• All necessaries for Nepalese staff (all meals, accommodation in tea houses, equipments, insurance etc).
• Domestic flight ticket KTM-LUL-KTM for Nepali and clients
• Airport Tax
• Transportation pick up and drop to airport


Price Excludes: any bar bills (Mineral water, coke, beer etc), personal clothing’s, personal expenses, rescue charge (in case of emergency), and any kind of unforeseen expenses.

Notes: The departure schedule can be change on any unavoidable circumstances such as weather hazards, natural changes of walking track, and public strikes. Regarding, the departure dates you can start any days you want but we need to know 5 days in advance since we need to make permit for Mera Peak
 
Hej!

Jag har varit på Mera Peak, men tog en annan väg in i området (söderut från Lukla). Vi gick däremot tillbaks till Lukla över Zatrl La (antar att det är samma pass som Chhatra).
Spontant tycker jag att det låter som att några dagars acklimatisering till före toppen vore bra, åtminstone om ni är helt oacklimatiserade när ni kommer till Lukla.

Jag vet inte vilken topp ni siktar på, men om det är Central så finns där en gigantisk bergschrund som effektivt blockerar toppen. Kolla om där finns stegar, om ni verkligen är intresserade av toppen. Annars är man hänvisad tilld en väldigt luftig kornishklättring de sista hundra metrarna.

Dessutom: Zatr La innebär en väldigt hastig höjdskillnad. Vad jag hört så är det ganska många som får problem redan där. Vi såg otäcka saker i det området...

Annars verkar upplägget OK tycker jag.
 
Tackar!

Berätta gärna mer, när du får tid och lust!

Vi siktar på själva "toppen" av knoppen, d.v.s North Summit, 6476 m.
Vet ej nåt mycket om vägen dit, men arrangören går dit frekvent, så de bör väl ha koll.
 
Hej igen!

Såvitt jag förstått så går man mot North Summit från Central summit, och om jag har rätt behöver du ta "den luftiga kornishen" för att komma dit. detta är närmast att betrakta som en lång traverserande kamvandring på höjd, och rätt så exponerat. Det finns en del info att hämta på summitpost:
http://www.summitpost.org/mountain/rock/150229/mera-peak.html

När det gäller arrangörer: jag tror att de flesta av dem låtsas som om central är den verkliga toppen, och många som kommer dit (inkl undertecknad) är alltför slut för att argumentera med guiden när man väl är däruppe. Därför är mitt tips att ändå att försöka ta reda på om där finns nån stege, eller om er arrangör har någon annan upplysning om hur det ser ut däruppe.
 
Ok, tack. Jag har skrivit och bett om utförliga svar, där jag visar att "begriper" skillnaden mellan north och central också..meddelar svar sedan!
 
Definitvt svar från Highlander: det är Central Summit som gäller. De skriver:

Dear John,

Thank you for your mail. Last time we told you about central heighest summit which is 6463m and we operate this trip only, but the North summit is very difficult to climbing.In the past only one japanese team are sucess to climibing and now professional climber also couldn't sucess to climb this summit. if you have anything please write to me freely.

Thanking you and looking forward hearing from you.
 
Hej igen!
Vi använde oss också av Highlander! En minnesvärd utflykt...
På ditt tidigare inlägge verkar det som om de inte är beredda att gå mot North Summit, vilket är synd. Jag tror att den är åtkomlig, bara man kommer upp på Central, och har krafter kvar. Kanske värt att fråga några fler arrangörer om de har samma inställning?
 
Kanske...men jag går så gärna med Highlander, har gjort två trekker med Mingma Sherpa, och han har blivit en riktig vän, så det skulle kännas surt att överge dem. Dessutom litar jag på deras omdöme (Mingma har ju toppat Annapurna I, så han fattar ju det här..)
Men jag vill verkligen upp på North, om det GÅR! Klart det går, men ingen av oss har någon Alpin höghöjdsklättervana, så om det är så svårt som de säger..?

Antar att crevasserna ställer till det? Och har man ingen utrustning med sig för sånt, förstår jag att det är svårt, måste vara ett meck att försöka hoppa över :/

Kan du rekommendera någon annan agentur med meriterade guider?
 
Ang Rita

Johoo..nu svara jag mig själv, vilket kanske kan anses som ett rätt världsfrånvänt beteende på ett forum,
men jag vill lägga till den senast dagens händelser till historien om vår expedition:

Jag skrev till Ang Rita (den legendariske), som nu ordnar egna trekker/expeditioner,
och fick till svar att även de bara går till Central, p.g.a faran med crevasser o.s.v.

Det som var nedslående att han gav mig ett pris som låg c:a 7000 under Highlanders.

Detta betyder ju nästan att jag får överge mina vänner till förmån för priset, det känns sorgligt.
På fyra man blir det ju 28000 extra, och det är lite mycket att betala bara för att man känner någon..

Dessutom går Ang Rita på Tented Camp Expedition, och sover inte alls i lodgerna, som han ansåg inte var tillräckligt bra på den rutten.

Nu undrar jag om någon här har erfarenhet av Ang Rita? Har gått med dem?

Han har ju varit på Everest 10 ggr utan syrgas, så hans omdöme kanske är något grumlat vid e här laget..:)

All input är bra input!
 
Världen är bra liten!
Vi hade också med oss Mingma på vår tur. Jag är lite nyfiken på hur det är med honom nuförtiden?Han hade vissa problem på vår tur, men klarade oss igenom både maoister, myterier, försvunna expeditionskassor och annat spännande.
Highlander i övrigt har jag bara gott att säga om.
Ang Rita är välkända, men jag har ingen egen erfarenhet av dem.

Jag såg den där bergschrunden 2002, och misstänker att den har blivit ännu större sedan dess. En stege att bygga bro med är enda realistiska alternativet om du inte skall klättra ner i sprickan , ta dig över längst ner i botten, och sen upp igen på andra sidan. Det betyder mycket rep, bra ankaren och troligtvis tekniska yxor istället för alpinyxa.
Eller så får man ta den exponerade kammen (som jag tyvärr inte har någon förstahandsinfo om). Jag är lite överraskad att Highlander inte kan ta er upp den vägen...

mvh
Rikard
 
Mingmar Sherpa

Det här kanske kan intressera dig?

http://video.news.sky.com/skynews/video?videoSourceID=2121338&flashURL=feeds

Ja, han är en fin man, som jag har vandrat med två gånger, 2005 och 2008.
Det skär lite i hjärtat, men prisskillnaden är ju så STOR!
Dessutom känns det lite skönare att bo i tält, än de där iskalla lodgerna som Highlander tänkte sig..


Det man invända är väl att Highlander skulle låna ut yxor och sovsäck, med Ang Rita fick man ta emd sig egna. Och yxor är ju inte billiga...

Hade ni alpinyxor eller tekniska? Jag vill ju gärna köpa yxor som jag kan använda på isfallen här hemma sedan, en alpinyxa har man ju sällan nytta av.
 
Han har blivit lite äldre.. (men det har ju jag också..) :-D

Om du inte redan har yxa o annan utrustning är det en smal sak att köpa billigt begagnat i Katmandu. Och jag är helt enig om att tält är att föredra framför loppiga och rökiga lodges, om inte annat så är det betydligt lättare att hålla sig frisk ända fram till berget...

Vi hade alpinyxor. Hade jag gjort om turen igen hade jag valt en relativt kort alpinyxa i ena handen, och en teleskopisk skidstav (med ordentlig truga) i den andra. Alpinyxan är för kort för att vara ett stöd.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.