Var är det?

Teori!

Tjuoltavagge och längre bort Njåtjosvagge?
Taget från Vallespiken?
S.k. kvalificerade gissningar!
Åke

Har tyvärr ingen karta över området, men kollar på utsidans och dalarna ser ju ut att stämma överens, även sträckan verkar rimlig, så det kanske var där :)

Bergen

Jag har inte kartan här nu, men jag kan identifiera några av bergstopparna. Den mörka toppen allra längst till höger är Saitaris i västra delen av Pårtemassivet. Nästa mörka rygg är Tjeura, och sedan har vi högslätten Luottolako, till stor del snötäckt. Snön sträcker sig ända upp på Ryggåsberget något till höger om mitten.

Den närmaste stora dalen torde vara Tjoultavagge och nästa dal Njåtjosvagge. Åke L:s gissning är nog bra.

Peter

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
100%

Jag har en ganska lika bild själv. Den är tagen från Vallespiken mot de ovan nämnda dalarna med Tjoulda mellan dem.

Lite synd att du inte tagit mer förgrund och mindre himmel. Det hade gett bilden ett bättre djup och en känsla av storheten. Du kanske skulle gjort det idag, bilden hade ju några år på nacken, men det kan iaf vara värt att tänka på till nästa gång.

/Björn

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.