Var är det?

Teori!

Tjuoltavagge och längre bort Njåtjosvagge?
Taget från Vallespiken?
S.k. kvalificerade gissningar!
Åke

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Har tyvärr ingen karta över området, men kollar på utsidans och dalarna ser ju ut att stämma överens, även sträckan verkar rimlig, så det kanske var där :)

Bergen

Jag har inte kartan här nu, men jag kan identifiera några av bergstopparna. Den mörka toppen allra längst till höger är Saitaris i västra delen av Pårtemassivet. Nästa mörka rygg är Tjeura, och sedan har vi högslätten Luottolako, till stor del snötäckt. Snön sträcker sig ända upp på Ryggåsberget något till höger om mitten.

Den närmaste stora dalen torde vara Tjoultavagge och nästa dal Njåtjosvagge. Åke L:s gissning är nog bra.

Peter

Aktuellt

Vandra säkert i värmeböljan

Vandra säkert i värmeböljan
Sommarvandringar står på schemat för många, men värmen ökar risken för både vätskebrist och värmeslag. Med rätt planering kan du njuta av turen.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.
100%

Jag har en ganska lika bild själv. Den är tagen från Vallespiken mot de ovan nämnda dalarna med Tjoulda mellan dem.

Lite synd att du inte tagit mer förgrund och mindre himmel. Det hade gett bilden ett bättre djup och en känsla av storheten. Du kanske skulle gjort det idag, bilden hade ju några år på nacken, men det kan iaf vara värt att tänka på till nästa gång.

/Björn

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.