Vanligaste dödsorsak på höga berg?

Tjena!

Går och drömmer om höga berg och stora äventyr. Jag har börjat läsa på en del och fått en någorlunda bild av vad som gäller på höga höjder, men är oklar över vad det är klättrare främst dör av. Vad man ska akta sig för, med med andra ord :)

Vad tänker ni, utsidan?

Det beror ju vilket berg/led vi pratar om, och hur man väljer att göra det. På t.ex. Annapurna är laviner den största orsaken. Jag kan dock bifoga ett inlägg jag skrivit utifrån en artikel i Illustrerad vetenskap kring dödsorsaker på Everest.

Mvh /Joel

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Stupidity!

Eller bättre formulerat brist på erfarenhet, underskattande av exponering, väder och höjd i kombination med ett överskattande av den egna förmågan.

Stupidity!

Eller bättre formulerat brist på erfarenhet, underskattande av exponering, väder och höjd i kombination med ett överskattande av den egna förmågan.

Jag är rädd för att du har helt rätt, David. I statistiken som jag länkade till gömmer sig nog okunskap bakom kategorierna. Kyla, utmattning, dåligt väder, laviner i viss mån, fall osv. Alla dessa hänger delvis ihop med dåligt omdöme och ren okunskap om sig själv och om berg. Sedan ska jag väl förtydliga att vissa saker kan även hända den bästa.

Mvh /Joel

Jag är rädd för att du har helt rätt, David. I statistiken som jag länkade till gömmer sig nog okunskap bakom kategorierna. Kyla, utmattning, dåligt väder, laviner i viss mån, fall osv. Alla dessa hänger delvis ihop med dåligt omdöme och ren okunskap om sig själv och om berg. Sedan ska jag väl förtydliga att vissa saker kan även hända den bästa.

Mvh /Joel

Det kan hända den bästa med det tillhör ovanligheten och frågan gällde vanligaste. Underskatta inget! Allt kan alltid gå fel och då går det fort att dö även i Alperna.

Håller med David, om inte direkt dumhet så grandios naivitet. Man ger sig inte tid att lära sig hantverket ordentligt, man sätter toppen som huvudmål istället för kontrollen över vägen dit, Man vänder inte i tid, man tror att det är så enkelt som i filmer. Sen finns det vissa berg där de objektiva farorna är så stora att det är livsfarligt även för erfarna klättrare.
En annan kategori av döda är sherpas och high porters. För att oerfarna västerländska "klättrare" ska kunna ta sig upp på vissa höga berg måste vägen upp säkras med fasta rep, stegar mm. Dessutom måste tunga bördor bäras upp. Det innebär att människor utsätter sig för ökad fara då de exponerar sig onödigt i riskområden erfarna hade skyndat sig igenom, allt för att turister ska få en säkrare väg upp. Det ska man också fundera på om man vill stödja.

Det finns i svansen på klättrare en grupp som listar lyckade bestigningar som aldrig konfirmerats av deltagarna, för de kom inte ner. Det är makabert.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips