Vandringtips i Sarek/sommar

Tack för tipset tjonsson, och härlig bild! Står och väger lite nu i min planering och det enda jag just nu känner att jag fortfarande inte har riktig koll på är glaciärerna som jag nämnde i ett tidigare inlägg. Någon som har koll på dom?

Vill du ta en genväg skulle mitt tips vara Akkavagge och Akkajekna istället för Jåkåtjkaskajekna. Det förra alternativet betraktas allmänt som säkrare. Det är dock en ganska kraftig stigning i vilket fall. Dessutom utsätter du dig för glaciärvandring, med allt vad det innebär av säkerhetsaspekter (oavsett vad som allmänt sägs om en glaciärs "säkerhet": alla glaciärer har sprickor). Ligger molnen tunga kan även sikten bli besvärlig på den höjd som en vandring genom Akkavagge eller över Jåkåtjkaskajekna förutsätter att man stundom befinner sig på.

Sammanfattningsvis: glaciärturerna som föreslås erbjuder ett kortare men tuffare alternativ (där Jåkåtjkaskajekna-alternativet är det tuffaste).
 
Beror på...

Vill du ta en genväg skulle mitt tips vara Akkavagge och Akkajekna istället för Jåkåtjkaskajekna. Det förra alternativet betraktas allmänt som säkrare.
Jag har gått Akkajekna och det är ett trevligt alternativ, men jag är inte helt övertygad om att det skulle vara ett säkrare alternativ. För går man Akkajekna måste man gå över hela glaciären och kommer då ett normalt år upp till de områden där det ligger kvar snö, vilket innebär att man bör gå i replag. Rundar man däremot Ålkajmassivet på "utsidan" så att säga, kommer man att passera både Årjep Ålkatjjekna och Jåkåtjkaskajekna i deras nedre delar där changsen borde vara god att det är snöfritt. Och snöfria glaciärer är säkra glaciärer. Dessutom får man dessutom en mangefik utsikt ned mot Rapadalen där uppifrån.

/ Stefan
 
Preliminär tur

Nu har grunnat lite mer på turen och har kommit fram till en sträcka som jag tycker känns bra.

Ritsem - Kissuristugan - Ruohtesvagge - Mikkastugan - Alggavagge - Neiterippvagge - Sarvesvagge - Jiegnavagge - Njoatsovagge - Padjelantaleden - Kvikkjokk

Jag väljer sista vägen mot Padjelantaleden eftersom jag inte varit där tidigare men däremot vandrat kring Pårek förut.
Avsatt tid för den här turen blir 10 nätter men med lite optimism tänker jag mig att kanske nå Kvikkjokk efter 6 eller 7 nätter.

Är det någon som har någon invändning eller annan idé? Jag uppskattar åsikter och idéer eftersom jag egentligen inte vandrat så mycket i just Sarek tidigare.
 
Nu har grunnat lite mer på turen och har kommit fram till en sträcka som jag tycker känns bra.

Ritsem - Kissuristugan - Ruohtesvagge - Mikkastugan - Alggavagge - Neiterippvagge - Sarvesvagge - Jiegnavagge - Njoatsovagge - Padjelantaleden - Kvikkjokk

Jag väljer sista vägen mot Padjelantaleden eftersom jag inte varit där tidigare men däremot vandrat kring Pårek förut.
Avsatt tid för den här turen blir 10 nätter men med lite optimism tänker jag mig att kanske nå Kvikkjokk efter 6 eller 7 nätter.

Är det någon som har någon invändning eller annan idé? Jag uppskattar åsikter och idéer eftersom jag egentligen inte vandrat så mycket i just Sarek tidigare.

Ser ut som en jättefin tur!

Fundera på toppbestigningar, sådana förgyller alltid turer tycker jag. Ett tips kan vara Skårvatjåkkå precis i mynningen av Alkavagge. Vidunderlig utsikt över Sarekmassivet, Ähpar, Skårki och Biellorieppe. En annan kandidat kan vara Svarta Spetsen, från Mahtusjåkåtj. Båda topparna är lättbestigna.
IMG_0620.JPG

Vy från Skårvatjåkkå mot SO, man ser Pastavagge och Snavvavagge mellan massiven

Sex-sju dagar till Kvikkjokk känner jag spontant kommer att kräva långa marschdagar. Inget fel i det, men är syftet avkoppling och att till viss del slippa stressen hemmavid, kan det vara en idé att förlänga tiden. Tio dagar, som du budgeterat för, räcker. Skulle tiden ändå upplevas som för knapp går det att tinga helikopterskjuts från Tarralouppal (850 kronor/person förra sommaren). Det förkortar sträckan med två dagar. Å andra sidan missar man då den trevliga Tarradalen.
 
Alternativt till Tarradalen går du Linnès väg från Tarreluobbal.Något dygn kortare och bara ca en timme bland mygg på väg ner från Prinskullen och inget mer,men Tarradalen är trevlig också.
En sån rutt som du planerar skulle jag gärna välja själv,men den är lite väl lång för mej.
 
Nu har grunnat lite mer på turen och har kommit fram till en sträcka som jag tycker känns bra.

Ritsem - Kissuristugan - Ruohtesvagge - Mikkastugan - Alggavagge - Neiterippvagge - Sarvesvagge - Jiegnavagge - Njoatsovagge - Padjelantaleden - Kvikkjokk

Jag väljer sista vägen mot Padjelantaleden

Hur har du tänkt ta dej från Njoatsosvagge till Padjelantaleden?

Hälsn. BM
 
Pastavagge erbjuder normalt lite tuffare vad. Dalen omges av brantare bergsidor och glaciärerna går i princip ända ned i dalbotten. Pastavagge kräver båtskjuts till Rinim.

Ja.. förra sommaren så fick vi vänta in ett vad just i Pastavagge... helt omöjligt på eftermiddagen/kvällen, inte ens renarna tog sig över... men dagen efter vid fem på morgonen, då gick det bra.

Båtturen från Rinim var riktigt trevlig, kanonservice! Väl värt pengarna även om det kostade en slant.

Kul med lite Sarektrådar, jäkligt inspirerande! Snart är det dags för detaljplaneringen inför årets Sarektur.

Thomas
 
Vägval

Pastavagge är en fin dalgång även om det kan vara besvärligt i regn och dis. Tjågnorisjåkåtj samlar vatten från ett rätt stort område och vid mycket regn bör man inte försöka vada. Har själv fastnat på väg mot Rinim och lyftes ut av polisens helikopter. Bra tältplatser alldeles norr om Tjågnorisjåkåtj.
Neiterippvagge rekommenderas som passage mellan Alka-och Sarvesvagge. Snöfält underlättar nedgången till Sarvesvagge. Njåtjosvagge kan enkelt nås om man går västerut i Sarvesvagge och sedan snett uppför berget n mot småsjöarna norr om dalens mynning. Alternativt går man till Sarvesvagges slut i väster, svänger söderut och följer jokken till Njåtjosvagge.

Leif
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pandaexplorer Vandringtips för någon med höjdskräck (Geiranger, Romsdal, SunnmorsAlpane) Fjällvandring 0
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.