vandringsryggsäck för lång rygg med bra höftbälte

Jag söker hitta en ryggsäck för vandring och turskidåkning för flerdagarsturer. Jag är 192 cm lång, varför många säckar är för korta i ryggen. Har en fjällräven Kajka 85 som jag vandrat med i fjällen ett par ggr. Den är ok längdmässigt men tycker att den är lite för tung för kortare turer och jag gillar inte avbärarbältet som jag tycker är för klent och dåligt vadderat. Tänker mig nu en lite mindre ryggsäck som är lite lättare och med skönare/bättre avbärarbälte. Erfarenheter och förslag tas tacksamt emot. Har provat Ospreys Aether men den var för kort i ryggen( även Xl-modellen) vilket jag tyckte var konstigt då jag är rätt lång men normalbyggd. Har en mindre Acteryx som jag älskar men den är lite för liten för flerdagarsturer med tält.
 
En (mycket) större ryggsäck än kajkan som trots det väger mindre är berghaus crusader. Fördelen är att den säljs i fyra olika rygglängder dvs säckarna är anpassade efter människor.
Det finns en mindre variant som heter spartan men de lättare varianterna av den finns bara på begagnat marknaden och jag har inte lyckats hitta en till rimligt pris.
 
Jag har gått från Fjällräven Kajka 85 till Exped Thunder 70 och jag upplever det som en klar förbättring i komfort. Den är inte jättelätt (1600gr) men den har fortfarande många bra funktioner som jag uppskattar. Jag är 192cm (88kg).
 
Jag är 194 och bär HMG 2400 i ryggstorlek large, passar väldigt bra. Rekommenderar. Finns även i större storlek ”tall”.
 
När du sätter dig i en bil: Om du oftast slår huvudet i taket har du lång rygg. Om knäna tar i har du långa ben.
Jag har lång rygg och taxben. För mig tar huvudet i taket. Och trotts att alla jag åker med oroar sig för benlängden slår jag nästan aldrig i knäna. Om bilstolen har höjdjustering vevar jag ner sätet till golvet. Men kan ofta ha sätet långt framskjutet. Är 187 cm. Ryggsäckar är ofta tok-korta för mig. Höftbältet drar åt om revbenen. Dom är dessutom ergonomiskt felutformade så att om jag försöker bära med höften får jag svankstödet i fel höjd och infästningen av bärremmarna i midjehöjd.
Alla "ergonomiska" stolar i flyg och bussar är ett gissel. Fördjupningar och utbuktningar sitter i fel höjd. Nackstödet hamnar mellan skulderbladen, fördjupningen för skuldrorna träffar av svanken osv. Benutrymmet är dock tillräckligt.

/John
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...