Osprey Aether eller Fjällräven Kajka?

Hej på er allihopa!

Har provat ut och tycker om båda modellerna här ovan i 85 samt 100L utförande och skulle gärna ta emot lite råd.

Jag tycker båda sitter väldigt skönt på ryggen men Ospreyen är helt klart lättare, hur mycket det spelar roll vet jag inte riktigt.

Prismässigt skiljer ju en hel del då det går få Osprey på rea just nu, men samtidigt är det inte den viktigaste aspekten då jag vill investera i en rygga jag kan ha under mycket lång tid.

tar tacksamt emot tips och insikt ifrån folk som haft antingen båda eller en utav dem och hur ni tycker den/de fungerat över tid.

har i nuläget en Haglöfs Alaska som jag verkligen vill älska, men tyvärr sitter den inte särskilt bra på min korta kropp :)

tack på förhand!
 
Senast ändrad:
Jag har en Kajka och en Osprey (inte just Aether), jag föredrar Kajkan mest av dem just för att den känns rejälare.
Fördelen jag upplever med Kajka är sidofickorna, dessa är lätt åtkomliga även ifall du har regnskyddet på, medans på Osprey kommer du nästan inte åt något om du har regnskyddet på.
Sen gillade jag även stavarna som gick genom ryggsäcken för kompressionsremmarna, upplevde den som smidiga att komprimera.
Sen har jag inte haft min Kajka så länge, men gillar den grymt mycket redan!
Sen om den är värd priset är upp till köparen 😄
 
Jag har en Kajka och en Osprey (inte just Aether), jag föredrar Kajkan mest av dem just för att den känns rejälare.
Fördelen jag upplever med Kajka är sidofickorna, dessa är lätt åtkomliga även ifall du har regnskyddet på, medans på Osprey kommer du nästan inte åt något om du har regnskyddet på.
Sen gillade jag även stavarna som gick genom ryggsäcken för kompressionsremmarna, upplevde den som smidiga att komprimera.
Sen har jag inte haft min Kajka så länge, men gillar den grymt mycket redan!
Sen om den är värd priset är upp till köparen 😄
Tack så mycket för din input! Uppskattas att du tog dig tid att svara :giggle:
 
Jag har haft Osprey Xenith 105 l sedan år 2015, tycker att den är bra, motsvarar den nuvarande modellen Aether plus 100 l. Brukar ha startvikt på 20-22 kg. Inga bekymmer har jag haft. Allt rymmer in i säcken, förutom miniskidor :), de hänger på sidan av säcken. Utan sidofickorna går det bra att skida med säcken på ryggen också. Kompisen hade Kajka för ett tag, den är säkert bra också, väger lite mera bara. Kompisen bytte snart till Bergans Trollhetta, den verkar vara bra. Så titta gärna på Bergans säcker också.
 
Min erfarenhet av Osprey sträcker sig till att mina grabbar har sådana. Själv har jag en Kajka. Osprey känns genomgående lite klenare än Kajkan men är säkert tillräckligt dimensionerad för ändamålet. Den är därmed lättare än Kajkan. Jag har en hatkärlek till sidofickorna på Kajkan; de rymmer mycket men öppnas från ryggsidan. Har inte tänk på argumentet @tjixy framför, vilket är fullt relevant. Orsaken är att jag hittills faktiskt inte behövt använda regnskyddet 😳. Bärkomforten är väldigt bra på Kajkan men den är tung. Ospreysäcken har jag inte burit fullpackad.
 
Tack för all info ni ger!
Uppskattas och läggs till i för/emot kolumnerna!
Ska även kika in och testa Bergans, tack för tipset!
 
Har använt Aether i 15 år och nyligen införskaffat en Xenith, trivs utmärkt med båda. Xenith och Aether Pro har sina sidfickor bak på ryggsäcken vilket är ok i sig men fickorna är designade som expanderbara fickor med en del av den expanderbara volymen riktad innåt, just det gillar jag inte.

Jag upplever inte Ospreys som klenare än typiskt Svenska ryggsäckar, det handlar om olika designfilosofier, Ospreys ryggsäckar rör sig med användaren, flexar och böjer sig lite för att ge ökad komfort. I jämförelse av komfort så känns de svenskdesignade ryggsäckar jag använt tidigare som att spänna fast sig mot en betongpråm, en ryggsäck som jobbar mot och inte med användaren.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vimes Osprey Aether 70 eller 85? (Familjepackning) Transportera 6
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
Ringnes Osprey Aether 70 Transportera 7
poppopower Arcteryx Altra Vs Osprey Aether Transportera 2
kungpao Haglöf Sec 65 vs Osprey Aether 70? Transportera 5
Bluesbrother Osprey Aether vs Argon Transportera 25
realout Osprey Aether 70 Transportera 3
Någon med erfarenhet av Osprey Aether/Ariel Transportera 5
grodanbolle Osprey Aether! Transportera 7
greenjuice Osprey Aether 75 Transportera 0
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
jonw Hjälp mig välja mellan Osprey Exos 48, Bergans Helium V5 55 och Exped Lightning 45 Transportera 20
paddla Osprey, Osprey, Osprey – eller? Bästa ryggan Transportera 11
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
FlyerSword Osprey Exos 58 vs Lumina 60 vs Levity 60? Transportera 2
wajder Osprey kestrel 38 som handbagage...? Transportera 1
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
egs Osprey återkallar bärstolar Transportera 5
Still Alive Trasig Osprey Argon Transportera 1
Glännman Osprey Kestrel 28 som handbagage ? Transportera 5
Ekoxen Osprey Exos 48 eller 58 Transportera 9
LMP Osprey Xenith små storlekar? Transportera 4
uncle botak Alternativ till Osprey Xentih 75 Transportera 10
Tord Hoppe Osprey Exos 58, ficka för vattenblåsa? Transportera 2
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
AnteÅ Pris för en Osprey Crescent 75L? Transportera 8
Gun-valld Osprey manta 30 vs Haglövs gram 25 Transportera 1
tomiso Osprey Atmos 65 finns men finns ändå inte Transportera 2
henkkahh Matrix 40 eller Osprey exos 34 Transportera 0
skaidde Osprey exos 46 vs exos 58 Transportera 2
Glännman Arcteryx Bora 95 vs Osprey Argon 110 vs Haglöfs Sumo 95 Transportera 4
hannulan Osprey Talon 11 Transportera 3
The Lapp Osprey Kestrel 58 Transportera 6
dadoni Osprey Atmos 65 L Transportera 4
Malindo Erfarenheter Osprey Kestrel 68? Transportera 1
Varghjärta Tasmanian Tiger någon? Transportera 4
pelka Osprey Crescent 90 Transportera 4
legba Osprey Kestrel 28 l för tjejer? Transportera 0
helper Osprey Exos Video Transportera 1
joask202 Osprey Elroy? Transportera 2
BrittMarie Osprey regnskydd till ryggan? Transportera 14
lleberg Hur mycket får plats i en Osprey talon 44? Transportera 7
langby Osprey Talon Series Transportera 1
jakerlund Osprey Travel? Transportera 1
bredberg Hållbarhet Osprey Exposure 50 Transportera 5
brigas Osprey exposure 50 liter -omdömen? Transportera 2
Är på jakt efter en Osprey Crescent 110 Transportera 2
dextro Osprey/Bora? Transportera 21
sunderlux Osprey Crescent Transportera 11
RogerS Nätbutik som säljer Osprey ?? Transportera 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.