Vandringsleder i Norrbotten ?

Hei :)

Nu är det bestämmt att vi ska ge oss ut på en tur och därför vill jag ha tips på enkla och bra vandringsleder. Eftersom att det är den första "övernattningsturen" så vill vi gärna ha nått som inte är allt för avancerat. Gärna någonstanns med bäckar och liknande då våran hund ska få följa med :) Många bra tips önskas ;D
MVH Amo

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vad är ni ute efter?
Bara natur som är lätttilgänglig är lätt att hitta där uppe (suckar med ett stygn av hemlängtan).

Personligen kan jag rekomendera en hel del av omgivningarna kring boden och då speciellt skjutfälten som är avfolkade.

Kolla bara skjutvarningarna genom att börja här tex.

Annars är ju Sjaunja en pärla, inte vart där själv men det är mer vildmarksbetonat och ligger definitivt på önskelistan. Lågfjällen överhuvudtaget är underskattade som höstmål.

Annars kan jag rekomndera Norrbottens största tillgång: Oledad skog, kolla bara en karta och ligg och planera en egen rutt någon stans ute i obygden.

Jag känner inte till så många leder som är längre än några kilometer.

Har inte gått Skridfinnarleden själv och vet inte mycket om den mer än att den går från Säivisnäs till Överkalix. Detta är saxat från Kalix kommuns hemsida:
Skridfinnarleden går från havet i Bredviken, Säivisnäs längs hedarna upp till Räktjärvträsket i Kalixälven, en sträcka på ca 82 km. Leden går långa sträckor längs gamla körvägar och sammanfaller ibland med befintlig skoterled. Vissa partier är blöta och saknar spångning. Ledmarkeringen är blå/gul.

Karta finns att köpa på turistbyrån i Kalix

/Ulf

Runt Kvikkjokk

finns väldigt mycket fina korta skogs- och lågfjällsturer att göra där man får ta med hunden.
Den sk "pensionärsleden/gamla poststigen" från Årrenjarka till Kvikkjokk över Kassavare-Snjerak är vacker och riktig fjällhed med fin utsikt.
Gå upp en bit i Tarradalen samt upp på heden från Prinskullen ,eller en bit längs Södra Kungsleden(ring för båtskjuts),samt även att gå upp längs Kungsleden norrut,lite trist första biten men sen är det fint.

avslutad210712

Gäst
Jag känner inte till så många leder som är längre än några kilometer.

Har inte gått Skridfinnarleden själv och vet inte mycket om den mer än att den går från Säivisnäs till Överkalix. Detta är saxat från Kalix kommuns hemsida:

Citat:
Skridfinnarleden går från havet i Bredviken, Säivisnäs längs hedarna upp till Räktjärvträsket i Kalixälven, en sträcka på ca 82 km. Leden går långa sträckor längs gamla körvägar och sammanfaller ibland med befintlig skoterled. Vissa partier är blöta och saknar spångning. Ledmarkeringen är blå/gul.

Karta finns att köpa på turistbyrån i Kalix

/Ulf

När det gäller kartan över Skridfinnarleden kan jag säga att den "karta" som fanns tidigare på turistbyrån inte var mycket att hurra över utan mest en (dålig) plansch. På senaste styrelsemötet som STF hade så visades upp en ny "karta" som är betydligt bättre än den gamla men fortfarande mest en plansch. Dock kan man med hjälp av den tillsammans med en riktig karta lista ut var leden går. Tyckte dock att det sades att den bara är tryckt i 50 exemplar vilket låter lite för mig.

Varför inte Vitådalen?

Leden går emellan Vitåfos och Avafors (eller tvärtom). Det finns vindskydd, mycket bäver och en del björn. Fin led med hund.

/Tommy

avslutad210712

Gäst
Har fått den nya planschen över skridfinnarleden i pdf-format ifall någon är intresserad.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips