Vandringskläder till en junior

Hej,
Vi letar efter lämpliga kläder för vandring till vår 12-åring. Det är inte så lätt! Surfar man runt så kan man hitta en del byxor och jackor, tränings-tshirt. Och kängor. Men en lämplig skjorta eller tröja verkar vara hopplöst. Varför? För liten marknad?
Eller brukar barn och junior använda vanliga kläder???

Jag brukar tjata om att det inte måste stå "vandrings"-nånting på prylarna/kläderna :) Gäller barn som vuxna.

Just tröjor/skjortor hör väl till de minst "friluftsspecifika" kläderna; det är ju inget fel på en vanlig ull- eller fleecetröja som mellanlager (fast gärna med hellångt blixtlås för värmeregleringens skull) eller en tunn skjorta i någon snabbtorkande syntetblandning som vindplagg. Underställströjor i merinoull, även i juniorstorlekar, har jag sett på både HM, Lindex och Åhléns. Samt rätt ofta i second hand-affärer (själv skulle jag välja långärmad före t-shirt för flexibilitetens skull, men har sett bägge sorterna).

Tolvåringen kanske redan har några sköna, bekväma favoritplagg och/eller träningskläder? Det mesta funkar, bara man undviker bomull (utom ev. tunn syntetblandad i ytterplagg), skaviga sömmar, rörelsehindrande skärningar, onödiga detaljer, opraktiska stängningar etc, och helst klär sig i flera tunna lager för flexibilitetens (och ev. torktidens...) skull.

Mitt eget bästa värmelager för sommarturer är en fluffstickad "vanlig" tröja i någon sorts kashmirgarn. Mitt skönaste vindplagg är min salige fars florstunna men tätvävda (= myggtäta) polyester/bomullsskjorta från (troligen) 60-70-talet. Luftig, skön mot kroppen, snabbtorkande och lättare än de flesta dedikerade "vindjackor", efter att jag sprättat bort den tidstypiska förstyvade kragen :).

• Gilla
Reactions: OBD

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hej,
Vi letar efter lämpliga kläder för vandring till vår 12-åring. Det är inte så lätt! Surfar man runt så kan man hitta en del byxor och jackor, tränings-tshirt. Och kängor. Men en lämplig skjorta eller tröja verkar vara hopplöst. Varför? För liten marknad?
Eller brukar barn och junior använda vanliga kläder???
Träningströja som underställ, fleeceplagg, tunn dunjacka om ni har det, skaljacka alternativt regnjacka. XXL brukar ha bra priser ibland på kängor för barn/dam.

Du frågar ju i trådstarten..

"Eller brukar barn och junior använda vanliga kläder???"

Första fjällturen gjorde mina tre i "vanliga kläder" och det funkade alldeles utmärkt..
Dom gick i gympadojor, vadade i flipflop sandaler och regnjackorna var model Saltkråkan..

Detta var dock under rätt snälla förhållanden vädermässigt, regn och blåst men inget extremt..
minns dock att det haglade en dag.. 🙂

Förstår inte vad det är för en speciell tröja du letar efter eller vad du inte finner. Vanliga underställ/träningskläder i syntet eller ull finns i tillräckligt många varianter för både barn och vuxna att vandra i.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips