Vandring på Hardangervidda

Bra böcker?

Finns det någon bra bok som beskriver de norska fjällen och lederna? Typ såna som har skrivits om de svenska fjällen och vandringslederna?
Häls. Emma

Det finnes masse bøker som beskriver fjellområdene. Selv syntes jeg denne er bra. Den dekker hele norge, og gir en fin oversikt over de forkjellige områdene, samtidig som den er i et greit format.

http://www.bokkilden.no/ProductDeta...04793&CatalogName=Books&CategoryName=bic_wszc

Dette søket gir deg et bilde over hva som finnes:

http://www.bokkilden.no/CategoryBrowser.aspx?CategoryName=BIC_WSZC&CatalogName=Books

DNT har også en bok som beskriver alle merkede rutene i Norge, men teksten er informativ, ikke noe særlig mer. For å få ned vekt og format er den trykt på "bibelark" og har få bilder. Det er i hovedsak den teksten som fremkommer av turplanleggeren på DNT's hjemmesider.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
emmis135; sa:
Tack så mycket för boktipsen! Det blir nog till att inhandla i alla fall en :)

Går du med i DNT så får du Til Fots. Sen finns ju
Erling Welle-Strands bok på förlag NorTra.
Jag har glömt den exakta titeln, men Kartbutiken i
Stockholm brukar ha den.

Sammantaget verkar den norska litteraturen vara väldigt
anlagd på hyttevandring. Någon motsvarighet till
Grundstens böcker, med många tips utanför de rösade lederna, har jag inte upptäckt. Vad jag t ex vet om Reinheimen har jag frågat mig till genom folk
i Bjorli, och ofta är det de som har nära till fjället som gör de där turerna.

Re: Re: Re: Finse - Geiterygghytta

Olso; sa:
marmotta; sa:
Olso; sa:
Hei "il Camiscio", morsomt å se deg på en svensk side !
Hvis "gubbarna" vil gå Finse - Geiterygghytta korteste rute (hytte til hytte) så går den merkede sti (røsad led) over Sankt Pål !! Ruten gjennom Kyrkedøri om Ragsteindalen til Geiteryggen er en annen rute og det koster en ekstra dag når du skal bo i hytte !

Det är jag medveten om, men gubbarna ville gå en rundtur,
och då tycker jag det är bäst att spara
Raggsteindalen-Kyrkjedöri
till sista etappen, eftersom det blir en naturlig höjdpunkt.
Det framgår av "gubbarnas" eget ruteopplegg at siste etappe er ruten Raggsteindalen - Finse. Den ruten går gjennom Kyrkjdøri.

jag undrar om vi tala förbi varandra. Min kommentar
gällde bara frågan vilket håll gubbarna borde gå: som planerat
(medsols) eller motsatt håll. Som de planerat får
de det bästa till sist.

emmis135; sa:
Tack så mycket för boktipsen! Det blir nog till att inhandla i alla fall en :)
DNT-boken "Til fots i Norge" inneholder beskrivelser og oversiktskart m.v. over alle fotturruter i kongeriket fra nord til sør. Den inneholder også korte artikler om enkelte spesielle områder f.eks. Hardangervidda og Skarvheimen.Denne boken og det/de aktuelle (turist)kartene er alt du behøver
Den veier 350 gram og måler 12x18x1,5 cm.
Boken er for tiden under revisjon og det kan være at den er utsolgt, men forsøk å få tak i den hos http://www.dntoslo.no

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips