Vandring i Västra Götaland behöver lite hjälp

Jag och en vän skulle vilja vandra 3 eller 4 dagar på någon fin vandringsled vilken är i så obebyggda/orörda trakter man kan få nästa vecka. Vi vill helt enkelt kunna gå en dag utan att behöva gå omkring i allt för många villa områden eller småstäder. Vi är 18 och 17 år, jag har vandrat förut bla på west higland way på sportlovet. Att vi vill vandra just i västra götaland är för att vi har gratis transporter inom länet men ifall det finns någon fin vandringsled någon annanstans dit det är billigt att ta sig fungerar det också.

Vilken är den bästa vandringleden i vårt område ifalll man vill slippa ifrån folk, finns det nåon speciel del av bohusleden som är specielt bra?

Tacksam för svar!

Jag och en vän skulle vilja vandra 3 eller 4 dagar på någon fin vandringsled vilken är i så obebyggda/orörda trakter man kan få nästa vecka. Vi vill helt enkelt kunna gå en dag utan att behöva gå omkring i allt för många villa områden eller småstäder. Vi är 18 och 17 år, jag har vandrat förut bla på west higland way på sportlovet. Att vi vill vandra just i västra götaland är för att vi har gratis transporter inom länet men ifall det finns någon fin vandringsled någon annanstans dit det är billigt att ta sig fungerar det också.

Vilken är den bästa vandringleden i vårt område ifalll man vill slippa ifrån folk, finns det nåon speciel del av bohusleden som är specielt bra?

Tacksam för svar!

Haj!!

Man kan gå vildmarksleden från gbg till borås. Fast man får hoppa på knalleleden på vägen. (har inte gått någon av dessa själv)

Sen har jag alltid velat gå från bohusleden från gbg, via vättlefjäll och över till Svartedalen. Har vandrat en hel del i Vättlefjäll och tycker det är riktigt fint. Dock finns det rätt mycket kalhyggen på vägen.
I Svartedalen är det npg bättre, Ska försöka ge mig ut dit till helgen och se =)

Dessa kan ta runt 2-4 dagar men det är helt beroende på hur fprt ni går såklart =)

Lycka till!!!!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Haj!!

Man kan gå vildmarksleden från gbg till borås. Fast man får hoppa på knalleleden på vägen. (har inte gått någon av dessa själv)

Sen har jag alltid velat gå från bohusleden från gbg, via vättlefjäll och över till Svartedalen. Har vandrat en hel del i Vättlefjäll och tycker det är riktigt fint. Dock finns det rätt mycket kalhyggen på vägen.
I Svartedalen är det npg bättre, Ska försöka ge mig ut dit till helgen och se =)

Dessa kan ta runt 2-4 dagar men det är helt beroende på hur fprt ni går såklart =)

Lycka till!!!!

Min syn på Svartedalen är att det är för mycket skog, allt man ser under en dag är tallar tallar en liten sjö och lite mera tallar och en gran.
Jag startade vid Grandalen och slutade i Ucklum. Från Bottenstugan blir det mycket finare tycker jag.
Jag är mer för öppna vidder, se ett berg långt där borta det tar 6 timmar att nå. Det är min grej.

Men sådan finns ju tyvärr inte i västra Götaland.

4 etapper

Tror ni att de här fyra etapperna skulle vara värda att vandra på? Är det någon som vet om det finns kollektivtrafik förbindelser till dem och ifall man behöver 3 eller 4 dagar på sig att gå dem det verkar som om etapperna är relativt korta?

* Etapp 8 - Grandalen - Bottenstugan
* Etapp 9 - Bottenstugan - Lysevatten
* Etapp 10 - Lysevatten - Hasteröd
* Etapp 11 - Hasteröd - Vassbovik

Jag har läst på bohusledens hemsida och där verkar de här etapperna vara väldigt bra är det någon som vet om de är något att ha?

Tacksam för svar!

Bohusleden är ju uppdelad i 27 etapper, är de gjorda så att varje etapp tar ungefär en dag att gå för en normaltränad person tycker vissa verkar vara lite korta då en är 7,5km eller är det bara så att den är så jobbig att gå så att det tar en dag.

* Etapp 8 - Grandalen - Bottenstugan 7,5km
* Etapp 9 - Bottenstugan - Lysevatten 11,5km
* Etapp 10 - Lysevatten - Hasteröd 13,5km
* Etapp 11 - Hasteröd - Vassbovik 18km

Som ni ser skiljer de sig lite, vad tror ni tar de 3 dagar att gå eller?

Tacksam för svar!

Bohusleden

Jag gick bohusleden från Jonsered till Uddevalla förra året och jag tyckte den var fantastiskt fin. Mycket skog och sjöar och vi såg mycket djur.
Tipset om vildmarksleden - knalleleden är bra, lederna är bra och lätta att gå och de går bra kommunikation från >Borås till Göteborg när man ska tillbaka

Tror ni att de här fyra etapperna skulle vara värda att vandra på? Är det någon som vet om det finns kollektivtrafik förbindelser till dem och ifall man behöver 3 eller 4 dagar på sig att gå dem det verkar som om etapperna är relativt korta?

* Etapp 8 - Grandalen - Bottenstugan
* Etapp 9 - Bottenstugan - Lysevatten
* Etapp 10 - Lysevatten - Hasteröd
* Etapp 11 - Hasteröd - Vassbovik

Jag har läst på bohusledens hemsida och där verkar de här etapperna vara väldigt bra är det någon som vet om de är något att ha?

Tacksam för svar!

Jag har gått etapp 10 och 11 och de var helt klart trevliga. Nackdelen med dem är att det kan bli krångligt med förbindelser. Om du fortsätter en bit in på etapp 12 kanske det fungerar bättre. Ett annat alternativ är att vika av österut från etapp 11 och ta sig mot Öresjö eller Hjärtum. Där går det bussar.

De fyra etapperna ovan på 3 dagar fixar du. Men jag hade ändå valt att göra det på 4, det finns väl ingen anledning att stressa sig igenom sträckan. Bättre att ha gott om tid på sig, resonerar jag.

Här kan du få en bild om etapperna 10 och 11.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips